• Kentgbg

Laglottskränkning full äganderätt

Min mor ärvde min far med full äganderätt. Kan min mor göra vad hon vill nu med all egendom hus och pengar. Kan hon även göra av med min laglott så att jag blir arvlös. Hur är det då med laglottskränkning då fungerar ju inte det utan man kan göra barnen arvlösa ganska enkelt.

När man söker på Google så får man en bild av att man inte kan göra barnen arvlösa utan de har alltid rätt till sin laglott. Hur är det egentligen.

• Svar på tråden Laglottskränkning full äganderätt
  • Kentgbg

Då skall vi se om jag fattat rätt. Vid bouppteckning, det är då man skall begära jämkning om det står som jag beskrev testamentet? Tycker ni jag skall göra det eller vad är er åsikt. Om min far skrivit att min mor ärver med full äganderätt kan jag då begära jämkning.

• Kentgbg

Måste säga att jag förstår mindre och mindre ju mer jag läser. Här står ju klart och tydligt att man inte kan göra barnen arvlösa. Vad är er synpunkt på det.
    Se länken.
    www.faktabanken.nu/arvslos.htm

• Kentgbg

På den här sidan sår det så här ” Det är i Sverige mycket svårt att göra barn avslösa eftersom bröstarvingar har rätt till sin laglott. Den uppgår till hälften av kvarlåtenskapen, oavsett vad som står i testamentet. Det är också svårt att komma runt lagstiftningen om man bara vill göra något av sina barn arvslösa. Om ett barn får gåvor under livstiden är de andra barnen ändå garanterade ett värde motsvarande den ursprungliga laglotten.”

Så vad gäller egentligen.Här är länken. katarinabrannstrom.blogspot.se/2009/11/min-dotter-lisa-som-inte-blir-arvslos.html

• Kentgbg
    nuharjagbytt skrev 2013-02-10 10:04:17 följande:
    Du har hur du än vrider på det ingen rätt att få ut något arv nu. Du får ditt arv när mamma också avlidit. Tror du verkligen hon kommer göra sig av med allt eller vad är du rädd för?

Du har alldeles rätt men i det här fallet gäller det åtskilliga miljoner och en fastighet.
    I hem försäkringen så är självrisken på 20 % och en sådan här tvist kan tydligen hålla på i många år
    med kostnader på många hundra tusen. Därför söker jag hjälp här för att kanske ge upp med några bra argument ifrån er. Personligen känns det som ett stort svek ifrån min far när han skrev testamentet som är svårt att komma över. Pengarna skiter jag lite i men det är sveket att han inte tänkte på mig när han skrev testamentet som gör mig arg och besviken.

• Kentgbg
    nuharjagbytt skrev 2013-02-10 10:37:08 följande:
    Jag hade nog låtit det vara besvikelsen efter pappas svek kommer alltid finnas där ändå.

Det var ett fantastiskt bra argument det tackar jag verkligen för.  Någon som har fler argument?

• Kentgbg
    Lite konstigt att alla har missat att man måste begära jämkning och att man inte behöver ha någon rättegång. Så här skriver dom på Lawline. Har jag missförstått allt eller vad säger ni?

lawline.se/answers/11218%C3%A4gander%C3%A4tt

Familje juristen skriver också följande: ” Har en förälder testamenterat bort sina tillgångar till någon annan än sina barn, kan barnen begära jämkning av testamentet för att skydda sin laglott. Har en avliden förälder förordnat i sitt testamente att efterlevande make ska få all hans kvarlåtenskap med full äganderätt, är det också en laglottskränkning i förhållande både till särkullbarn och gemensamma barn.”

www.familjejuristen.com/testamente.htm 
  • Kentgbg
    Lite konstigt att alla har missat att man måste begära jämkning och att man inte behöver ha någon rättegång. Så här skriver dom på Lawline. Har jag missförstått allt eller vad säger ni?

lawline.se/answers/11218%C3%A4gander%C3%A4...

Familje juristen skriver också följande: ” Har en förälder testamenterat bort sina tillgångar till någon annan än sina barn, kan barnen begära jämkning av testamentet för att skydda sin laglott. Har en avliden förälder förordnat i sitt testamente att efterlevande make ska få all hans kvarlåtenskap med full äganderätt, är det också en laglottskränkning i förhållande både till särkullbarn och gemensamma barn.”

www.familjejuristen.com/testamente.htm
Svar på tråden Laglottskränkning full äganderätt