• Anonym (bil)

köpa bil trots anmärkning?

Både jag och min sambo är hos kronofogden. Min sambo håller nu på att ta sitt körkort och efter det hade vi tänkt köpa en begagnad billig bil eftersom vi har 2 barn skulle det underlätta mycket i vardagen.

Eftersom vi båda ligger hos kronofogden inser jag att vi själva inte kan köpa den då de hade tagit den direk. Skulle tex min mamma kunna köpa bilen och sedan "ge" den till oss? Alltså att den står på henne?
    Hur hade man gjort med skatt, försäkring och deklaration då?

Någon som vet?     

• Svar på tråden köpa bil trots anmärkning?
  • Jill 79

Äh köp en jätte billig bil. Ett tag när jag hade lite knapert och ville spara pengar till en finare bil köpte jag en begagnad rishög för 1500:- nyskattad, nyskattad och med sommar och vinterdäck. Körde varje dag till jobbet i ett år utan att lagt en krona på annat ön bensin och billigaste försäkringen. Sen sålde jag den för samma pris som jag köpte den för. Nya ägaren var stennöjd och bilen gick igenom besiktningen för honom utan större problem och jag hade spart pengar under det året och köpte mig en nyare och finare bil utan att ta lån. Tror inte att kronofogden är intresserad av en 5000-10000 kronors bil.

• Jill 79

Skriver som en kratta ser jag. Bilen var precis betald skatt på och nybesiktad när jag köpte den.

• Anonym

Tack för tips! Ja, inbillar mig att ju dyrare bilen är desto bättre håller den men det stämmer kanske inte alls! (Vet inget om bilar ;)) Men som du säger är det kanske smidigare att ta en så billig bil som möjligt, som sagt vi behöver bara att det rullar. Vi är väldigt aktiva och är alltid ute och går på vår/sommar/höst, är mer de längre sträckorna och på vintern vi känner att det underlättar för barnens skull.

• Waldo

Även om man har löneutmätning får man idag behålla en bil till ett bruksvärde, runt 10 000:- utan att den blir utmätt.
    Det kan vara en utmärkt lösning för er under det år ni har utmätning kvar men fortfarande behöver bil för transport

Då står ni även för försäkring, skatt osv själva   

• Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-10 15:23:24 följande:

Om jag var er så skulle jag ta pengarna som ni tydligen sparat till bilen och betala kronofogden. Varför inte betala klart till fogden först och köpa bil sedan?

Jag tror inte att de bara har 10 000 kr i skuld. 
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-10 17:52:31 följande:
    Jag tror inte att de bara har 10 000 kr i skuld. 

Nej, men det kan vara en början
  • Oktoberr

Har ni klarat er utan bil hittills så klarar ni er väl en stund till? Vad bra att ni har en nedbetalningsplan redan, men trots det så är det ju ändå bäst att försöka betala av mer av skulden i första hand och 10.000 är en bra början.

• Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-02-10 16:48:37 följande:
    Tack för tips! Ja, inbillar mig att ju dyrare bilen är desto bättre håller den men det stämmer kanske inte alls! (Vet inget om bilar ;)) Men som du säger är det kanske smidigare att ta en så billig bil som möjligt, som sagt vi behöver bara att det rullar. Vi är väldigt aktiva och är alltid ute och går på vår/sommar/höst, är mer de längre sträckorna och på vintern vi känner att det underlättar för barnens skull.
    Det stämmer verkligen inte. En lite äldre och dyrare bil kan man också skruva själv med en hel del, även om man inte kan själv så kanske någon vän eller släkting kan hjälpa till. Välj en bil som är billig att laga, billig att köra och billig att försäkra (undvik gti...) och gärna driftsäker.
  • Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-10 21:56:41 följande:

Nej, men det kan vara en början
    Det handlar om livskvalité också. I det långa loppet spelar nog dessa 10 000 kr ingen roll.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-02-10 16:21:29 följande:
    Bil är jättedyrt att ha, precis som med djur så  är priset inte det dyraste utan att underhålla. En bil för 10000 blir snabbt dyrare än en för 100000 eftersom den kommer behöva fler reparationer. Service, byta däck, skatt, trafikförsäkring, bensin, p-avgifter överallt osv.

Behöver det inte alls bli. Vi har köpt billiga bilar och vi har inte haft dyra reparationer. vår senaste kostade 18 000 och den har gått som en klocka de här åren vi har haft den,

Köper man en billig bil så är det ingen förlust att skrota den om kostnaderna för en reparation överskrider bilens värde. En bil kring 100 000 har troligen förlorat i marknadvsärde rätt mycket mer än vad en reparation kostar. 
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-11 08:40:44 följande:
    Det handlar om livskvalité också. I det långa loppet spelar nog dessa 10 000 kr ingen roll.

Om mantänker så sså blir man ju aldrig skuldfri! Livskvalitet är väl inte att behöva smussla med vad man gör och försöka kringgå kronofogden. Dessutom, vilka signaler sänder man då till sina barn? Bättre då att leva snålt i några år så att man får rätsida på ekonomin.

Att ta körkort och köpa bil borde väl inte vara första prioritet då!
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2013-02-11 09:20:08 följande:

Om mantänker så sså blir man ju aldrig skuldfri! Livskvalitet är väl inte att behöva smussla med vad man gör och försöka kringgå kronofogden. Dessutom, vilka signaler sänder man då till sina barn? Bättre då att leva snålt i några år så att man får rätsida på ekonomin.

Om detta leder till bättre inkomster ja, då är det ett bra val.
  • Anonym

Ärligt talat, dags att vakna eller? Jag har inte frågat om råd vad det gäller att betala av mina skulder. Du måste ha väldigt mycket fritid då du sitter och agerar moraltant på familjeliv.

Mina väldigt små barn har inget med vår ekonomi att göra inte heller vilken moral vi lär dem för i den ingår inte kronofogden.

Live and let live!

Nu lämnar jag diskutionen, tack för de svar som faktiskt var till nytta och handlade om det jag faktiskt undrade över.

Ta hand om er alla!    
  • Anonym

Oj, så missunsam du låter. I det långa loppet så kanske TS tjänar på att ha en bil, och då kan hon betala av sina skulder fortare. Att må bra och orka brukar också vara en fördel om man ska dra in pengar. Det tär enormt mycket på människor att leva snålt under längre perioder, det kan t om sluta med att TS kanske kostar samhället ännu mer pengar i slutändan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-11 10:32:13 följande:
    Ärligt talat, dags att vakna eller? Jag har inte frågat om råd vad det gäller att betala av mina skulder. Du måste ha väldigt mycket fritid då du sitter och agerar moraltant på familjeliv.

Mina väldigt små barn har inget med vår ekonomi att göra inte heller vilken moral vi lär dem för i den ingår inte kronofogden.

Live and let live!

Nu lämnar jag diskutionen, tack för de svar som faktiskt var till nytta och handlade om det jag faktiskt undrade över.

Ta hand om er alla!    
    Ett tips är att anmäla inlägg du inte tycker passar in i tråden för OT...
  • kaffeamanda
    Anonym skrev 2013-02-11 10:39:06 följande:
    Oj, så missunsam du låter. I det långa loppet så kanske TS tjänar på att ha en bil, och då kan hon betala av sina skulder fortare. Att må bra och orka brukar också vara en fördel om man ska dra in pengar. Det tär enormt mycket på människor att leva snålt under längre perioder, det kan t om sluta med att TS kanske kostar samhället ännu mer pengar i slutändan.
    Jag har inte haft skulder hos kronofogden men drog på mig en hel del skulder under en separation. Fick sälja bil, en massa andra saker, lyckades få två inneboende så att jag kunde behålla huset. Jag och min dotter levde supersnålt i några år så jag VET att det är jobbigt! Men lyckades rädda upp situationen och lever nu riktigt bra på min lön.

TS skrev inte att hon behövde bilen utan att det skulle underlätta i vardagen. Det är klart att det gör det, men mitt råd är ändå att inte skaffa bil om hon absolut inte är i behov av det
  • Colisa
    Anonym skrev 2013-02-10 16:48:37 följande:
    Nja, det beror nog mest på turen. En billig bil kan hålla bra i åratal, eller rasa dagen efter att man köpt den. Men man har inte samma möjligheter att klaga om något går sönder, eftersom det anses att man får förvänta sig att vad som helst kan hända med en 5000kr-bil.
Svar på tråden köpa bil trots anmärkning?