• Anonym (bil)

köpa bil trots anmärkning?

Både jag och min sambo är hos kronofogden. Min sambo håller nu på att ta sitt körkort och efter det hade vi tänkt köpa en begagnad billig bil eftersom vi har 2 barn skulle det underlätta mycket i vardagen.

Eftersom vi båda ligger hos kronofogden inser jag att vi själva inte kan köpa den då de hade tagit den direk. Skulle tex min mamma kunna köpa bilen och sedan "ge" den till oss? Alltså att den står på henne?
    Hur hade man gjort med skatt, försäkring och deklaration då?

Någon som vet?     

• Svar på tråden köpa bil trots anmärkning?
  • Anonym
    Nyfikna72 skrev 2013-02-10 14:35:00 följande:
    Jo men försäkringen måste stå på registrerad ägare. Skatten är årsvis om det inte handlar om nån diesel eller tung bil. Köper ni en billig skrotbil och har behov av den så ska det nog mycket till innan fogden gör nåt. Däremot får man väl inte äga nån bil om man får pengar av soc?
    Vad har soc med det hela att göra???
  • Oktoberr

Varför inte ta dom där 10.000 och betala av era skulder hos kronofogden innan ni köper en bil?

• Eleonor01

Om någon annan är ägaren på pappret är brukare så kan försäkringsbolaget vägra att betala ut pengar vid eventuell skada då det klassas som försäkringsbedrägeri. Fixa era skulder före körkortet å köp sedan. Man kan inte få allt samtidigt ibland

• kaffeamanda

Om jag var er så skulle jag ta pengarna som ni tydligen sparat till bilen och betala kronofogden. Varför inte betala klart till fogden först och köpa bil sedan?

• Anonym
    Eleonor01 skrev 2013-02-10 15:18:00 följande:
    Om någon annan är ägaren på pappret är brukare så kan försäkringsbolaget vägra att betala ut pengar vid eventuell skada då det klassas som försäkringsbedrägeri. Fixa era skulder före körkortet å köp sedan. Man kan inte få allt samtidigt ibland
    Men ibland måste man få allt samtidigt. Och om det skulle hända något men försäkringsbolaget gäller det bara att ha tungan något sånär rätt i munnen bara.
  • Eleonor01

Men om det då skulle hända mer än en gång så lär de börja undra. Va ärliga, det varar längst

• Anonym
    Eleonor01 skrev 2013-02-10 15:26:20 följande:
    Men om det då skulle hända mer än en gång så lär de börja undra. Va ärliga, det varar längst
    Men helt ärligt, hur många gånger har du behövt använda bilförsäkringen?
  • Anonym

Bil är jättedyrt att ha, precis som med djur så  är priset inte det dyraste utan att underhålla. En bil för 10000 blir snabbt dyrare än en för 100000 eftersom den kommer behöva fler reparationer. Service, byta däck, skatt, trafikförsäkring, bensin, p-avgifter överallt osv.

• Anonym

Det kommer ta oss år att betala av våra skulder då vi samlade på oss en hel del när vi var unga. Det hör inte till saken. Har kollat upp och tydligen får man ha bil om man behöver det på grund av barn osv. Just det är problemet, vi behöver kunna ta oss fram. Vi har en avbet. plan med kronofogden men just nu med vår inkomst kommer det ta tid innan det är avb. Det är lätt att tycka om man själv sitter i en bra situation och det är alltid lätt att vara efterklok.
    Jag har skött min ekonomi felfritt sedan jag fick barn och det har aldrig funnits utrymme av kronofogden att göra utmätning.

Vi har ofta levt under minimum och hade man varit som många andra borde man gått till socialen men det har vi aldrig gjort. Vi har alltid klarat oss och om vi nu har det bättre och äntligen kan köpa oss en billig bil för att underlätta vår vardag med 2 barn tycker jag det är skrattretande att någon som inte känner till situationen säger "betala av skulden först".

Svar på tråden köpa bil trots anmärkning?