• jashrinah

Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ?

Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 18:44
    argumentera gärna för din åsikt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 19:34
    obs : tråden handlar INTE rätten att gifta sig med sin kusin utan om det är rätt att kusiner får SKAFFA BARN tillsammans.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:01
    min ide om lösningen på att kusiner skulle få gifta sig med varandra är att vid äktenskap/partnerskap inom släkten skall tex insemenering erbjudas. alltså inget straff om det mot förmodan sker utan enbart hjälp till att motvärka det. vad tror ni om den iden ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ?
  • Anonym (sigga)
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-11 19:46:36 följande:
    Jo? Tack. Det bevisar ju min synpunkt att de inte borde skaffa barn.
    Bevisar? Menar du att det finns nån bestämd %-gräns som avgör om det är ok eller inte?
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-11 19:45:05 följande:
    Förlåt, jag förstår inte. Hur kan din farmor och din mormor vara systrar? För mig låter det helt omöjligt...
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine

Är väl lätt. Hennes pappas mamma är syster med hennes mammas mamma. Hennes mamma och pappa är kusiner. Om ens föräldrar är kusiner så måste ju någon av ens mammas föräldrar vara syskon till någon av ens pappas föräldrar.
  • Anonym (Ett insestbarn?)
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-11 19:45:05 följande:
    Förlåt, jag förstår inte. Hur kan din farmor och din mormor vara systrar? För mig låter det helt omöjligt...
    Ja det är lite invecklat....

min pappas mamma och min mammas mamma är Systrar Dvs. födda av samma kvinna.
    Denna kvinna dog i lunginflammation och pappan fick inte behålla barnen själv så de flesta av dem hamnade på barnhem. Utom den yngsta som adopterades bort.

Dem växte upp i olika kommuner och gifte sig så fort dem fick chansen för att slippa vara barnhemsbarn.
    Flera år senare träffades mina föräldrar och blev kära, Dom fick reda på att dem var kusiner när deras mammor nu berättade (när dem nu träffades igen) att dem var systrar.

Så när min mamma och pappa gifte sig och skaffade mig och mina syskon så blev dessa två kvnnor farmor och mormor till oss.

hoppas du förstår hur jag menar,,, blev lite konstigt skrivet med vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara bättreFlört
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Ett insestbarn?) skrev 2013-02-11 19:58:16 följande:
    Ja det är lite invecklat....

min pappas mamma och min mammas mamma är Systrar Dvs. födda av samma kvinna.
    Denna kvinna dog i lunginflammation och pappan fick inte behålla barnen själv så de flesta av dem hamnade på barnhem. Utom den yngsta som adopterades bort.

Dem växte upp i olika kommuner och gifte sig så fort dem fick chansen för att slippa vara barnhemsbarn.
    Flera år senare träffades mina föräldrar och blev kära, Dom fick reda på att dem var kusiner när deras mammor nu berättade (när dem nu träffades igen) att dem var systrar.

Så när min mamma och pappa gifte sig och skaffade mig och mina syskon så blev dessa två kvnnor farmor och mormor till oss.

hoppas du förstår hur jag menar,,, blev lite konstigt skrivet med vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara bättreFlört
    Okej. Så... kusinavel i flera led?
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Anonym (111)
    hansine skrev 2013-02-11 19:29:57 följande:
    Självfallet, men lagstiftning påverkar beteenden.

Lagstiftning kan påverka beteenden, absolut. Dock är ju frågan vad man vinner på att förbjuda kusinäktenskap då företeelsen är så marginellt utbredd i Sverige.
  • edgeofglory
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-02-11 19:29:02 följande:
    Du kan alltså bestämma det i samma utsträckning som du kan bestämma att dina vuxna barn dricker alkohol, röker eller vilket parti de ska rösta på. Det kallar jag verkligen inte att bestämma.

Var slutar släktskapet? När man slutar ha namn på det? Eller kanske när procenten man delar går under en viss gräns? För hur man än ser på det så är alla människor "släkt" så någonstans måste det finnas en mjuk eller en hård gräns, var går den för dig?
    Släktskapet för mig slutar där min mamma inte kan hitta ett samband mellan mig och den personen hon presenterar för mig. Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som hon presenterar mig för som "Det här är Daniel, han är din ......".

No way 
  • Anonym (varför?)

Skaffa barn kusiner emellan räknas ju som inavel men de är ju helt lagligt. Dessa barn löper större risk att födas med missbildningar, försämrat imunförsvar, utvecklingsstördhet och hjärtfel och de är ju rent vetanskapligt bevisat. Så varför?

ett tag krävdes de dispens för att gifta sig med sin kusin som  redan så tidigt som 1600talet införde kungen detta men tog bort en bit in på 1800-talet. varför vet ja inte.  

Jag tycker inte de är rätt    

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    edgeofglory skrev 2013-02-11 20:09:21 följande:
    Släktskapet för mig slutar där min mamma inte kan hitta ett samband mellan mig och den personen hon presenterar för mig. Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som hon presenterar mig för som "Det här är Daniel, han är din ......".

No way 
    Det är ju ett något subjektivt sätt att bedöma saken och det håller ju inte att applicera det på en generell nivå, eller hur?

Det är ju avgränsat endast till dig.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (varför?) skrev 2013-02-11 20:09:31 följande:
    Skaffa barn kusiner emellan räknas ju som inavel men de är ju helt lagligt. Dessa barn löper större risk att födas med missbildningar, försämrat imunförsvar, utvecklingsstördhet och hjärtfel och de är ju rent vetanskapligt bevisat. Så varför?

ett tag krävdes de dispens för att gifta sig med sin kusin som  redan så tidigt som 1600talet införde kungen detta men tog bort en bit in på 1800-talet. varför vet ja inte.  

Jag tycker inte de är rätt     
    Saken är den att risken inte är så stor som många tror, den är exempelvis lägre än många genetiska sjukdomar men få skulle vilja förbjuda personer som bär dessa sjukdomar att skaffa barn. Många skulle avråda men jag har sällan hört någon föreslå ett förbud.

Då blir argumentet om att det är barnet man tänker på något tandlöst.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (varför?)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-02-11 20:18:15 följande:
    Saken är den att risken inte är så stor som många tror, den är exempelvis lägre än många genetiska sjukdomar men få skulle vilja förbjuda personer som bär dessa sjukdomar att skaffa barn. Många skulle avråda men jag har sällan hört någon föreslå ett förbud.

Då blir argumentet om att det är barnet man tänker på något tandlöst.
    Eftersom de finns väldigt farliga genetiska sjukdommar som ärvs i stor sannorlikhet av alla avkomma så vist är inte inavel lika farlig i samma utsträckning om man skulle jämnföra så. Hoppas ju personer med genetiska sjukdommar tänker såg före också innan de skaffar barn då de är deras avkomma som kommer att drabbas. Är de värt de?

Har själv sett en stor släkt där kusingifte var vanlig som fler av barnen hade utvecklingsstördhet och missbildningar. Och föräldrarna själva skoja om att de var inavelsbarn. 
    Tycker de är obegripligt och för mig är de något som är helt förbjudet.   Finns även stora släkter tillbaka i tiden som skulle hålla sin egendom innom släkten och kusin och syskon gifte var vanligt där många led av inavels symtomer.

Här i sverige avråds vi i från att inte röka, snusa eller dricka alkohol när man är gravid tex för att de är rent av farligt men vi förbjuds inte....   

Svar på tråden Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ?