Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Resa till Hawaii

Ifrån november till mars så är det regnsäsong så jag skulle nog inte välja att åka i december.  Vi har varit på Hawaii fyra gånger och alltid i augusti då det varit övervägande fint väder.

Jag skulle rekommendera dig att bara tillbringa några dagar på Oahu där Honolulu ligger och t ex besöka Pearl harbor innan du åker vidare till någon mindre turistig ö som Kauai eller Big island.  Maui är också en turistig ö så den skulle jag inte välja även om det i och för sig är fint där.

Big island är en stor ö där du bl a kan besöka en national park för att se en aktiv vulkan.  Kauai är oehört vacker och inte så turistig.  Det är lätt att hitta stränder där utan en massa folk.

Tänk på att det är långt till Hawaii.  Det tar cirka 5 timmar att flyga dit ifrån USAs västkust.  Det bästa är nog att stanna ett tag på fastlandet i USA innan du flyger vidare. 

• evaoregon

Vi har flugit med Hawaiian airlines de fyra gånger som vi varit på Hawaii och de har väldigt bra service (länk ovan).  De säljer både vanliga flygbiljetter ifrån USAs fastland och paketresor med hotell och/eller hyrbil.  Till USA kan ni alltså åka med ett annat bolag och sedan vidare med Hawaiian airlines efter något stopp i USA.  

På sidan ovan finns även info om de olika öarna.  Vi har varit på Oahu, Maui, Big island, Kauai och Lanai.  Lanai är en väldigt liten ö som man kan besöka på en dagsutflykt ifrån Maui.  Där hyrde vi jeep och barnen älskade det!

Oahu är väldigt turistig och inte så kul, men ett besök till Pearl harbor är intressant.

På Maui bilade vi den kända "road to Hana" som är en väldigt sevärd biltur.  Vi besökte en gård där man tillverakde getost, åkte upp till en vulkan och besökte akvariet som finns på ön.  Det finns en hel del att göra där, men det är den andra ön när det gäller antal turister så oftast får man trängas med andra.

Big island har en nationalpark med en aktiv vulkan som är väldigt intressant.  Flera kaffeodlingar som man kan besöka och givetvis precis som de andra öarna en massa sol och bad.  Den ön är betydligt större än alla de andra öarna tillsammans.

Kauai är mycket vacker och har flera vattenfall, en kust som ska ses med båt (flera filmer har spelats in där) och en canyon (lite som min Grand Canyon).  Vi såg flera utrotningshotade munksälar på stränderna och när sälarna är där så spärras en bit runt sälarna av med rep så att de ska få vara ifred.   

• evaoregon
    Pyret 85 skrev 2013-02-13 06:07:08 följande:
    Tack för era tips. Hur mycket har era resor kostat? och vilket bolag flög ni med?
    Våra resor har kostat väldigt olika och det beror helt på vad man väljer för hotell och hur länge man är borta.  På Oahu kan man klara sig utan hyrbil, men på de andra öarna skulle jag rekommendera det. 
  • evaoregon
    Pyret 85 skrev 2013-04-23 18:16:04 följande:
    puff

Det är tänkt att vi ska åka på valsafari, vilken månad är bäst för detta? 
    Valarna är där ifrån december till mitten av april ungefär.
  • evaoregon
    Pyret 85 skrev 2013-04-24 20:09:37 följande:
    Men hur har ni tagit er från sverige till hawaii? alltså vilket flygbolag flög ni med?
    Jag är sugen på maui. Något speciellt hotell ni rekommenderar?
    Vi bor på USAs västkust så vi flyger direkt till Hawaii med Hawaiian airlines.  Jag skulle rekommendera er att flyga via USA och stanna någonstans i USA på vägen.  Det finns en massa flygbolag som flyger ifrån Sverige till USA så vad ni väljer där beror helt enkelt på vilken stad ni ska till, hur många stopp ni kan tänka er och vilket pris ni vill betala.  

Vi gillar att ha egen lägenhet och hyrbil när vi är på Hawaii.  Det finns en massa bra lägenheter på de olika öarna, kolla t ex på tripadvisor.  

Varför just Maui?  Vi har varit på både Maui, Oahu, Big island och Kauai och av de öarna så gillar vi absolut Kauai och Big island bäst.  
  • evaoregon
    MrsC74 skrev 2013-04-24 22:29:22 följande:
    Har varit på Hawaii i december januari och september. Det har aldrig regnat mer än någon kort stund.
    Vi gillar Oahu bäst men inte kust runt Waikki. Vi har hyrt hus på norra delen. Otroligt vackert. Grönt. Lite folk. Super mysiga och relativt billiga restauranger.
    Har ni varit på någon av de andra öarna?  Kauai är vår favorit, sedan Big island, efter det Maui och sist Oahu.  Vi bodde på norra delen av Oahu när vi var där, men tyckte inte att det kunde mäta sig med t ex Kauai.  Vi bilade över hela Oahu och såg det mesta.  
  • evaoregon
    MrsC74 skrev 2013-04-24 22:37:42 följande:
    Ja vi har varit på flera öar. Vi bilar alltid.
    Man tycker olika som saker och ting så är det. Vi upplevde Kauai som fint men rätt trist. Big Island gillar vi inte alls. Maui är trevligt också.
    Har ni varit på Kauai?  Paradiset!
Svar på tråden Resa till Hawaii