• Pyret 85

Resa till Hawaii

Vi planerar att åka till hawaii om ett par år, typ i december 2015. nu vill jag ha alla tips jag kan få.

tack 

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Svar på tråden Resa till Hawaii
  • evaoregon

Ifrån november till mars så är det regnsäsong så jag skulle nog inte välja att åka i december.  Vi har varit på Hawaii fyra gånger och alltid i augusti då det varit övervägande fint väder.

Jag skulle rekommendera dig att bara tillbringa några dagar på Oahu där Honolulu ligger och t ex besöka Pearl harbor innan du åker vidare till någon mindre turistig ö som Kauai eller Big island.  Maui är också en turistig ö så den skulle jag inte välja även om det i och för sig är fint där.

Big island är en stor ö där du bl a kan besöka en national park för att se en aktiv vulkan.  Kauai är oehört vacker och inte så turistig.  Det är lätt att hitta stränder där utan en massa folk.

Tänk på att det är långt till Hawaii.  Det tar cirka 5 timmar att flyga dit ifrån USAs västkust.  Det bästa är nog att stanna ett tag på fastlandet i USA innan du flyger vidare. 

• firewoman

Håller med Eva, lägg till ett stopp på fastlandet dit och hem. Många flygbolag har fria stopp på dit- och hemresan.

Vi flög från LA till Maui och stannade en vecka på Outrigger Naipili Shores som var ett jättebra lägenhetshotell med egen jättefin sandstrand och flera oerhört vackra rev. Snorklingen var fantastisk. Oahu och Honolulu är som vilken storstad som helst. Vi var där i fem dagar och det räckte gott och väl för att se ön och sevärdheterna. Pearl Harbour är ett måste. Vi bodde på ett Hilton-hotell vid Waikiki Beach och hade gångavstånd till Honolulus stora shoppinggata och stranden naturligtvis. Waikiki Beach var naturligtvis kul att ha varit på men det var tokmycket folk och man fick leta efter en plats att lägga handdukarna på. (Vi var där i juni-juli). Inrikesflyget från Maui till Honolulu kostade 250 kr per person och tog 30 minuter. Vi flög sedan hem via San Fransisco till New York och vidare över Atlanten. Totalt var vi borta i fem veckor.

• Pyret 85

Tack för era tips. Hur mycket har era resor kostat? och vilket bolag flög ni med?

• evaoregon

Vi har flugit med Hawaiian airlines de fyra gånger som vi varit på Hawaii och de har väldigt bra service (länk ovan).  De säljer både vanliga flygbiljetter ifrån USAs fastland och paketresor med hotell och/eller hyrbil.  Till USA kan ni alltså åka med ett annat bolag och sedan vidare med Hawaiian airlines efter något stopp i USA.  

På sidan ovan finns även info om de olika öarna.  Vi har varit på Oahu, Maui, Big island, Kauai och Lanai.  Lanai är en väldigt liten ö som man kan besöka på en dagsutflykt ifrån Maui.  Där hyrde vi jeep och barnen älskade det!

Oahu är väldigt turistig och inte så kul, men ett besök till Pearl harbor är intressant.

På Maui bilade vi den kända "road to Hana" som är en väldigt sevärd biltur.  Vi besökte en gård där man tillverakde getost, åkte upp till en vulkan och besökte akvariet som finns på ön.  Det finns en hel del att göra där, men det är den andra ön när det gäller antal turister så oftast får man trängas med andra.

Big island har en nationalpark med en aktiv vulkan som är väldigt intressant.  Flera kaffeodlingar som man kan besöka och givetvis precis som de andra öarna en massa sol och bad.  Den ön är betydligt större än alla de andra öarna tillsammans.

Kauai är mycket vacker och har flera vattenfall, en kust som ska ses med båt (flera filmer har spelats in där) och en canyon (lite som min Grand Canyon).  Vi såg flera utrotningshotade munksälar på stränderna och när sälarna är där så spärras en bit runt sälarna av med rep så att de ska få vara ifred.   

• evaoregon
    Pyret 85 skrev 2013-02-13 06:07:08 följande:
    Tack för era tips. Hur mycket har era resor kostat? och vilket bolag flög ni med?
    Våra resor har kostat väldigt olika och det beror helt på vad man väljer för hotell och hur länge man är borta.  På Oahu kan man klara sig utan hyrbil, men på de andra öarna skulle jag rekommendera det. 
  • Pyret 85

Någon som varit på hawaii i december? har det regnat väldigt mycket då?

• Pyret 85

puff

Det är tänkt att vi ska åka på valsafari, vilken månad är bäst för detta? 

• Midnight

Det kan löna sig att flyga "bakvägen" till Hawaii, via Tokyo exempelvis.

• evaoregon
    Pyret 85 skrev 2013-04-23 18:16:04 följande:
    puff

Det är tänkt att vi ska åka på valsafari, vilken månad är bäst för detta? 
    Valarna är där ifrån december till mitten av april ungefär.
Svar på tråden Resa till Hawaii