• mamsen84

Dansksvensk gårdshund eller Labrador?

Nu har vi äntligen bestämt oss för att skaffa hund. Efter mycket letande och surfande står det nu mellan Labrador och Dansk svensk gårdshund.
    Vilken hund tror ni passar oss bäst?

*Jag, min man, Son som är 15 månader + ev blivande syskon ;)

* Vi bor på gård (= vakthund)

* Mannen jagar 

* Vi har ingen vana av hundar, mer än att några i närmsta familjen har hund

´* Mannen kan ha med hunden på jobbet för det mesta

* Vi har egen skog och tycker om att ta promenader, dock inga timmar långa.

* Vi har hästar och  katt

* Jag kör mycket bil då vi bor långt ute och man inte kan cykla/gå = Hunden måste kunna åka bil

Hm.. svåra val...
    Vi funderar även på att köpa en vuxen hund istället för valp. Vad tror ni?                             

• Svar på tråden Dansksvensk gårdshund eller Labrador?
  • Dexter dot com

Vad ska ni göra med hunden? Ska mannen jaga med den? Alla raser behöver långpromenader och motion, hur mycket tid ungefär tänker du lägga på aktivering och promenader per dag?

Du skriver vakthund, DSG är ju en larmande hund men inte så skräckinjagande och en labbe slickar ju ihjäl alla människor:) 

• Victoria 588

Hej!
    Jag har en blandning av labrador och dansk-svensk gårdshund, så ja har sett bådas sidor och temperament i  några år i en tokig blandning : ) Dsg är ju som ovan skriver en alarmerande hund, och  jag kan uppfatta den som  "lite gläfsig" som en hel del andra mindre hundar, men betydligt mer än en labbe,dom har oxå ett högt tempo, högre än en labbe skulle ja tro även där, även om dom är väldigt aktiva oxå, båda hundraserna har mycket bra näsa och dsg går mest  på smått, våran är en fenomenal rått/musjägare,bättre än katterna, och duktig vattenapportör så han har fått bådas sidor där :)   Labben är mer lugn och beskedlig, men frammåt medans dsg hoppar o far och har en enorm envishet. båda raserna är  "snälla" raser men dsg har lättare att bli nervös, kanske pga av den höga energinivån? mycket av detta beror säkert på uppfödning och hantering. (våran är omplacering) Men min uppfattning är att dsg har ett generellt högre tempo o mer bus i sig än en labbe. båda raserna behöver mycket psykiska övningar då rena promenader sällan tröttar ut dom, har kanske dsg behöver det mer pga energin (igen). Jag är uppvuxen med rena labbar i släkten och dom har ett litet annat tänk och är lugnare än dsgn överlag skulle ja säga, samtidigt är båda raserna  mycket smarta och klurar ut lösningar bra på egen hand.

detta kanske inte va till så mycket hjälp ,men ändå :)

• Victoria 588

Och en sak till :) oavsett om ni väljer valp eller vuxen så blir de mycket jobb, valpen ska ut på natten och flera gånger per dag,  o behöver mycket tillsyn och aktivering i lagom dos, orkar ni de med liten kille och blivande bebis,hästar m.m? en vuxen hund, dvs omplacering kan ha en hel del baggage och kräver i många fall mer än en valp.Med en omplacering vet man sällan heller vad de är för baggage och hur hunden reagerar i den nya familjen.våran är en omplacering pga att första familjen inte orkade med honom när de skulle komma tillökning då hans tempo va väldigt högt och omplacerades därför när han var 9 månader, han hamnade då hos en fd släkting men där gick inte deras tidigare hund ihop med denne så det blev omplacering en gång till, vid 1 års ålder och jag o min familj led helvetes kval  i ett par år med både blod svettt och tårar innan vi hittade en stabil balans och relation. våran va dock aldrig aggressiv eller så utan det var den ostabila miljön och osäkerhet som utgjorde dom största bekymmren för vår hund. barnen var 1 och 4 när han kom till oss, och jag kan ärligt säga att vi inte hade full koll på vad som krävdes och hur mycket tid det tog innan. Idag har vi dock världens mysigaste hund och hans beteende har taggats av avsevärt även om det att svårt att få bort befästa beteende helt. lycka till i valet och hoppas ni hittar nått dsom är lämpligt! :)

• Kinya

Det är ju två rätt olika raser. Jag har träffat två dansk.svenska gårdshundar (olika ägare) och båda har varit trevliga och pigga hundar. Dock har båda rymt så fort de fått chansen. Men det kan ju trots olika ägare bero på ägaren. 

Jag kan tänka mig att DSG är skälligare än labben generellt samt har mer energi och fart i sig. Labben är nog lite mer stillsam men utan att vara slö.

• Kinya

Ni såg jag att ni inte har nån hundvana och då säger jag direkt: Labbe! En DSG är kanske lite för envis och energisk medan en labbe är lättlärd och lite mer lagom som första hund.

• Victoria 588
    Kinya skrev 2013-02-11 08:22:04 följande:

Det är ju två rätt olika raser. Jag har träffat två dansk.svenska gårdshundar (olika ägare) och båda har varit trevliga och pigga hundar. Dock har båda rymt så fort de fått chansen. Men det kan ju trots olika ägare bero på ägaren. 

Jag kan tänka mig att DSG är skälligare än labben generellt samt har mer energi och fart i sig. Labben är nog lite mer stillsam men utan att vara slö.

Håller med fullständigt när de gäller rymmandet! våran drar till skogs så fort han får möjlighet, trots ihållande inkallningsträning och sina 50% labbe.
  • riboflavin

Jag förordar ju labrador i alla lägen. DSG har en tendens att bli ganska hetsig och stirrig. Om ni vill ha en aktiv labbe i något mindre format så kan ni ju kika på jaktlabb. Vår labbe älskar människor men både varnar och vaktar när det kommer utomstående. Ingen kommer in här utan att vi får veta det.

Att ta över en äldre omplacering tycker jag är ett bra initiativ, våran labbe kom till oss som pigg 8-åring eftersom hon inte längre fick den uppmärksamhet hon krävde på hemmaplan. Se upp med unga hanar som omplaceras pga "allegi" eller "tidsbrist" bara, de har ganska sällan fått den uppfostran som krävs, och risken finns att man plötsligt står där med en hormonstinn unghund som kräver mer jobb än en valp. Satsa på omplaceringar via rasklubbar och uppfödare snarare än via blocket, då sållar man bort de värsta rötäggen till ägare.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • hannis

Det beror ju helt på vad ni skall ha hunden till. Det är ju två väldigt olika hundraser ni väljer mellan...

• ultrawox

Som Labbe ägare är man kanske part i målet men som eftersökshund är en labbe underbar. Har själv tränat två hunder till championat. Ett mycket bra sett för att få hunden MYCKET trött !! Och då har maken lite användning för den , även till fågeljakt.
    DSG har jag som grannar. MYCKET skälliga och som jag personaligen tycker jobbiga.
    En labbe är en bra gårdshund, lufsar runt och håller koll men anfaller aldrig. Älskar att vara med barn

• Kinya
    ultrawox skrev 2013-02-13 17:44:52 följande:
    Som Labbe ägare är man kanske part i målet men som eftersökshund är en labbe underbar. Har själv tränat två hunder till championat. Ett mycket bra sett för att få hunden MYCKET trött !! Och då har maken lite användning för den , även till fågeljakt.
    DSG har jag som grannar. MYCKET skälliga och som jag personaligen tycker jobbiga.
    En labbe är en bra gårdshund, lufsar runt och håller koll men anfaller aldrig. Älskar att vara med barn

Ursäkta mig, men det är ju bara ren bullshit. Labradoren liksom alla andra raser kan anfalla om omständigheterna är rätt (eller fel...). Vi har haft en hund (golden) som när han var kopplad blev anfallen av just en labrador (som gick lös).

Att säga att det finns en hel ras som aldrig anfaller är ju bara fel och löjligt.
  • videofotografen

Någon som vet hur en Dansk Svensk Gårdshund fungerar ihop med katter? Har själv ett gäng katter... bor på landet... men vill ju självklart inte att vovven ska jaga katterna upp i träden i brist på sysselsättning.  Skäms

• U never saw me

Jag röstar också för labbe. Det finns olika linjer att välja mellan beroende på vad man vill ha. Jaktlabben är mer av en arbetshund och lite lättare byggd. Show-labben är lugnare och ganska grov. Dual-purpose är också grov (men inte tjock) och har arbetsanlag men inte lika mycket som jaktlabben. Den är en mellanvariant helt enkelt och är min favorit. De är absolut inte lata, tvärtom har de mycket energi.

Labben är kanske inte världens bästa vakthund för de tycker om de flesta människor, men de skäller iallafall om någon kommer. Om det är verklig fara för familjens säkerhet så tror jag att de flesta hundar skyddar sin familj, även om det inte är en riktig vakthund.

DIn man kan ha stor nytta av labben under jakten, de är utmärkta apportörer. Över lag så är det en bra allround-hund som är lätt att ha att göra med så länge man aktiverar dom tillräckligt. En understimulerad labbe blir sällan aggressiv och farlig, men de blir lätt hyperaktiva och tuggar sönder saker istället, så det är viktigt att aktivera dom.

• ultrawox

Kinea skrev:

//Ursäkta mig, men det är ju bara ren bullshit. Labradoren liksom alla andra raser kan anfalla om omständigheterna är rätt (eller fel...). Vi har haft en hund (golden) som när han var kopplad blev anfallen av just en labrador (som gick lös).

Att säga att det finns en hel ras som aldrig anfaller är ju bara fel och löjligt.//

Haft labbe sedan 87 både en och två samtidigt , ingen har gått till anfall mot ngt ! Så jag har inte upplevt det och därför anser jag att man kan skriva så.

• slutatsnusa

jag röstar för labrador och personligen tycker jag bäst om jaktvarianten

jag hade alltid med min när jag var ute och red

Svar på tråden Dansksvensk gårdshund eller Labrador?