Det är som Dr Mupp skriver jättesvårt när barnen blir för stora. Det behöver inte vara det men det kan ofta bli problem.
Det heter så fint att man ska vänta tills barnen är mogna och jag håller inte med. Barn hinner inte bara bli mogna utan att vi föräldrar fattar det utan även övermogna och då kommer den här problematiken och tro mig, jag har gjort alla misstag som går att göra på den här fronten med mina 3 äldsta så jag hävdar inte att jag är perfekt heller.
Inför fjärde barnet var jag fast besluten att blöja skulle av innan 2-år. Det är inte farligt för ett barn att kissa ner sig. Det som är dåligt är om vi vuxna skuldbelägger och sätter krav på ett barn som inte är fysiskt mogen. Men att ta bort blöja och låta dem kissa lite här och var och bara torka, visa var man ska kissa och ge nya kläder mår inget barn dåligt av och när de är så små vill de göra rätt, är de rädda för pottan går det klart mycket enklare att bryta det obehaget är en 3.5-åring som vinte vill bajsa på toa som kan ta år att få på rätt köl och exemplen är oändliga.
Så det är mitt råd till dig med den lille. Ta bort mattor och låt barnet bekanta sig med pottan tidigt, då hamnar du inte här.
Men när du väl redan är här med den äldre så har vi haft bäst framgång med mutor för kisset och att vakta som en hök på bajset. Man får bli en djäkel på att avläsa barnet när det börjar se kiss och bajsnödigt ut och bära till toan. Sen har de fått antingen klistermärken, sätta ett kryss mot en större sak eller ett tuggummi eller likanande de första gångerna de lyckats och sen när det är slut så vet man att de kan och då har det funkat bättre men jag har fortfarande fått hålla i huvudet undefär när de borde vara kissnödiga. De har inte sagt till föränn senare, iaf inte alltid. Bajset kan en del tycka är läskigt och första gångerna har tagit jättelång tid för mina under illvrål eftersom de vill bajsa stående i kalsongerna som de är vana vid men 2 av 3 har jag kunnat vänta ut för de har inte blivit förstoppade och då har den här osäkerheten löst sig på bara några veckor medan den 3e som blev förstoppade och var tvungen att få bajsa i blöja hade problem med bajset i 2 år. Att jämföra med fyran som lärde sig bajsa på pottan vid 22 månader och tyckte det var läskigt - i 2 dagar.