• TESSE25

Ang att bli blöjfri

Har en son som är 3,5 snart. Håller på att träna att vara utan blöja. Men han säger inte till när han är kissnödig utan gör de i kalsongen och bajsar i kalsongen. Vet inte va ja ska göra. Har försökt me allt känns de som. Vill ha han blöjfri snart.
    Kan kanske ha lite med att göra att vi har en liten till på snart 7 mån.
    Snälla lite tips och råd.
    Han kanske inte är redo för att lägga blöjan.

• Svar på tråden Ang att bli blöjfri
  • Dr Mupp

3,5 år han du lärt honom att man kissar och bajsar där man sitter och står. Det är bekvämt och enkelt. Varför skulle han ändra på sig nu? Varför skulle han vilja byta till en jobbigare metod? Att vänta ut barnet är att göra dem en björntjänst. Men nu har du väntat för länge och då fungerar inte vanlig blöjavvänjning. 

Enklaste sättet är att helt enkelt vänta tills han inser att det är bara han och bebisarna som har blöjor. Då kommer han sluta självmant för att inte sticka ut från sina kompisar. 

Andra metoden är att inte köpa hem fler blöjor utan säga att de finns inte i hans storlek. Då har han inget val än att bli torr. Det kommer ta tid och det kommer ske olyckor.

Nej ingen av metoderna är bra, men så går det när man väntar och tror att barnet ska lösa nått som i grunden är din uppgift.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • TESSE25

Tror du att ja har börjat först nu så är du inte riktig. Har hållt på ett tag. Men döm ut andra du är säkert skit duktig sj

• Equal

TS, nu ska vi inte haka upp oss på vad Mupp säger, som verkar ha en dålig dag. Även fast han har en poäng, barn ÄR lata och bekväma :P

För min del så har alla mina 3 själva "lagt bort" blöjan när de varit redo.

Den första (pojke) var 3½ år gammal när han blev torr
    Den andra (tjej) var 3 år och en månad när hon blev torr
    Den tredje (tjej) var 2 år ganska exakt när hon var torr

Jag tor det handlar om mognad och uppmuntran. Du kan sätta upp ett belöningssystem vid toaletten där han får en stjärna varje gång han gjort något i toaletten.

Efter 10 kiss-stjärnor kanske han kan få en liten överraskning, eller 5 bajs-stjärnor en överraskning. Behöver inte vara stora belöningar.

Alternativt pratar du med honom och berättar att han nu är en stor kille, och kanske han vill vara utan blöjor som de stora barnen.

• viseversa

Man får börja tidigare. 3,5 år är ganska sent. Köp inte fler blöjor och ta honom på toa ofta. En gång var 15min i början. Säg att blöjorna är slut och ge dig inte.

• cosinus

Det är som Dr Mupp skriver jättesvårt när barnen blir för stora. Det behöver inte vara det men det kan ofta bli problem.

Det heter så fint att man ska vänta tills barnen är mogna och jag håller inte med. Barn hinner inte bara bli mogna utan att vi föräldrar fattar det utan även övermogna och då kommer den här problematiken och tro mig, jag har gjort alla misstag som går att göra på den här fronten med mina 3 äldsta så jag hävdar inte att jag är perfekt heller.

Inför fjärde barnet var jag fast besluten att blöja skulle av innan 2-år. Det är inte farligt för ett barn att kissa ner sig. Det som är dåligt är om vi vuxna skuldbelägger och sätter krav på ett barn som inte är fysiskt mogen. Men att ta bort blöja och låta dem kissa lite här och var och bara torka, visa var man ska kissa och ge nya kläder mår inget barn dåligt av och när de är så små vill de göra rätt, är de rädda för pottan går det klart mycket enklare att bryta det obehaget är en 3.5-åring som vinte vill bajsa på toa som kan ta år att få på rätt köl och exemplen är oändliga.

Så det är mitt råd till dig med den lille. Ta bort mattor och låt barnet bekanta sig med pottan tidigt, då hamnar du inte här.

Men när du väl redan är här med den äldre så har vi haft bäst framgång med mutor för kisset och att vakta som en hök på bajset. Man får bli en djäkel på att avläsa barnet när det börjar se kiss och bajsnödigt ut och bära till toan. Sen har de fått antingen klistermärken, sätta ett kryss mot en större sak eller ett tuggummi eller likanande de första gångerna de lyckats och sen när det är slut så vet man att de kan och då har det funkat bättre men jag har fortfarande fått hålla i huvudet undefär när de borde vara kissnödiga. De har inte sagt till föränn senare, iaf inte alltid. Bajset kan en del tycka är läskigt och första gångerna har tagit jättelång tid för mina under illvrål eftersom de vill bajsa stående i kalsongerna som de är vana vid men 2 av 3 har jag kunnat vänta ut för de har inte blivit förstoppade och då har den här osäkerheten löst sig på bara några veckor medan den 3e som blev förstoppade och var tvungen att få bajsa i blöja hade problem med bajset i 2 år. Att jämföra med fyran som lärde sig bajsa på pottan vid 22 månader och tyckte det var läskigt - i 2 dagar.

• Dr Mupp

Sju månaders bebisen är lagom att börja rutinpotta. Sätt honom på pottan på morgonen och när du ser att han är kiss eller bajsnödig. Inga krav inget mer än att visa att pottan finns och vad den används till. Kissar eller bajsar han så är det jättebra. Kissar han inte ja så gör det inget, han har ju en blöja på sig. Men om du börjar nu så kommer du ha en torris vid 1,5-2 års ålder utan några större problem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • La Lola

Jag har inväntat mina barns intresse.
    Hedda började bli blöjfri nu kring jul/nyår.
    Hon vill inte bajsa på pottan ännu och sover med blöja på natten.
    Men jag tänker inte stressa henne.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fågelungarna

Mitt starkaste råd till TS och alla andra som är på gång med att potträna är att köpa e-boken Oh Crap Potty Training. www.jamieglowacki.com/

Hundra spänn, motsvarar väl ett blöjpaket. Det är en mycket bra bok, som vänder ut och in på allt som har med potträning att göra. Ett mycket lyhört sätt som inte är kränkande för barnet. Tips för alla problem som kan dyka upp. Ett speciellt kapitel för dem som pottränar ett äldre barn än den rekommenderade åldern 20-30 mån. Lättläst engelska. Ge det en chans, jag tror du finner lösningen där!

• RöttÄrSött

Jag skulle prova att köp sådana här klistermärken som ändrar färg då man kissar på dem, det kan bli en rolig grej. Samt att ni (om ni inte har det) inför toatider, gå en gång i timmen och prova i början och sedan fasar ni ut det.

Jag har sett för många barn utveckla stor ångest för att vara enda femåringen med blöja, men inte klara av att sluta, för att förordna att de ska skämmas till att sluta...

Svar på tråden Ang att bli blöjfri