• Chetti

CSN frågor

Jag har funderingar på att börja studera till hösten. Heltid i 3år, 180poäng. Jag räknade ut att jag kan få ca 10172kr/månad från dem då jag har 3 barn.
    Sedan tänker jag jobba extra då och då, på loven och så på mitt nuvarande jobb.

Är det svårt att söka CSN? Jag studerade senast år 2000 och klarade då 16 poäng av 20 den sista terminen. Är det någon som kan komma att påverka min ansökan idag?

Jag undrar vilka månader man får CSN utbetalt? Vilka månader får man inga pengar alls?

tacksam för svar, tips och råd!!

• Svar på tråden CSN frågor
  • Olyckan

Att söka CSN är jättelätt, de har tom en liten instruktionsvideo på hemsidan.

Tänk på att söka för hela året(inte bara en termin)om du påbörjar en utbildning. Kan bli problem vid nästkommande termin om du haft en 15hp kurs tex som du behöver komplettera eller inte fått resultat för än.

Sen om du är behörig att få beror på hur länge du läst och hur stor %av de poängen du är godkänd. 1år el. Mindre krävs 63,2%(ej säker på decimalerna där). Har du läst mer än ett års tid krävs 75% godkänt :)

Veckorna är 20 v/t och när du får första insättningen beror på när du lämnar studieförsäkran, så lämnar du det en månad senare kommer du få föregående månads summa ändå i en klumpsumma tex, förutsatt att du sökt fullt stöd. I januari får man dock 11 tkr ca men endast 6tkr i juni(annorlunda för dig om du hade barn kanske? Men fördelningen för jan/jun bör vara densamma)

Lycka till! :)

• Chetti
    Olyckan skrev 2013-02-11 15:16:26 följande:
    Att söka CSN är jättelätt, de har tom en liten instruktionsvideo på hemsidan.

Tänk på att söka för hela året(inte bara en termin)om du påbörjar en utbildning. Kan bli problem vid nästkommande termin om du haft en 15hp kurs tex som du behöver komplettera eller inte fått resultat för än.

Sen om du är behörig att få beror på hur länge du läst och hur stor %av de poängen du är godkänd. 1år el. Mindre krävs 63,2%(ej säker på decimalerna där). Har du läst mer än ett års tid krävs 75% godkänt :)

Veckorna är 20 v/t och när du får första insättningen beror på när du lämnar studieförsäkran, så lämnar du det en månad senare kommer du få föregående månads summa ändå i en klumpsumma tex, förutsatt att du sökt fullt stöd. I januari får man dock 11 tkr ca men endast 6tkr i juni(annorlunda för dig om du hade barn kanske? Men fördelningen för jan/jun bör vara densamma)

Lycka till! :)
    Tack för svaret!

Jag läste 20 poäng på hösten som jag klarade och sedan 20 poäng på våren vilka jag bara klarade 16 poäng. Så jag hoppas jag blir beviljad.

Är det bara i juli och augusti man inte får pengar från CSN?

Får man pengar september-juni, varje månad?

• Olyckan

Ja poängmässigt ska det inte vara några problem, då du klarat 90%(såvida jag inte räknar helt galet) :)

Ja precis, plus att man får pengar i början av september och i slutet av månaden också, förutsatt att du inte börjar i augusti, isåfall får man det väl i slutet av augusti istället, men man brukar ju börja i september. Därefter får man var månad fram till juni då man inte har jullov på univ/högskola :) man ska dock tänka på att man inte får så mkt i juni då man får mer i januari.

• Chetti
    Olyckan skrev 2013-02-11 16:48:20 följande:
    Ja poängmässigt ska det inte vara några problem, då du klarat 90%(såvida jag inte räknar helt galet) :)

Ja precis, plus att man får pengar i början av september och i slutet av månaden också, förutsatt att du inte börjar i augusti, isåfall får man det väl i slutet av augusti istället, men man brukar ju börja i september. Därefter får man var månad fram till juni då man inte har jullov på univ/högskola :) man ska dock tänka på att man inte får så mkt i juni då man får mer i januari.

Tack!! Då vet jag :)
    blääääääääääää
  • riboflavin
    Chetti skrev 2013-02-11 19:08:51 följande:

Tack!! Då vet jag :)
    Lite beroende på hur terminstiderna ser ut kan det där variera lite, jag får mitt sista studiemedel i maj exempelvis och inget i juni. Juni, juli och augusti är de månader jag varit utan studiemedel under min utbildning.

Man får dock en utbetalningsblan från CSN där man kan se vilka månader man får vilka belopp. Tänk också på att du som student kan vara berättigad bostadsbidrag om du inte redan har det. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Piggley Wink

Tänk på att du har maximalt 240 veckor csn för efterymnasiala studier, så de inte tar slut mitt i utan att du förutsett det tänker jag...

H juni 07, N november 10
  • Chetti
    Piggley Wink skrev 2013-02-14 22:33:11 följande:
    Tänk på att du har maximalt 240 veckor csn för efterymnasiala studier, så de inte tar slut mitt i utan att du förutsett det tänker jag...

Tack! Jag har läst 1 år, ska nu läsa 3 år och ev 1,5 år efter det. Så totalt 11 terminer, har för mig att man kan läsa 12 terminer?!
    blääääääääääää
  • Piggley Wink

Japp, 12 terminer är 240 veckor . Tänkte bara så du inte står där och får problem på slutet...

• Chetti
    Piggley Wink skrev 2013-02-15 15:57:55 följande:
    Japp, 12 terminer är 240 veckor . Tänkte bara så du inte står där och får problem på slutet...
    Tack =)
    blääääääääääää
  • Elin 885

du får pengar för de terminer som du studerar.
    sommar är också en termin och du kan studera då och få csn som vanligt, dock så räknas ju dem in det antalet veckor allt som allt som man får ha csn (tror det är 5 år eller något sånt).
    men de flesta program har ju bara vår och hösttermin och läser du ett program så brukar man ansöka för två terminer i taget, men visst kan du studiemedel på sommaren också, förutsatt att du studerar då-

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Chetti
    Elin 885 skrev 2013-03-06 19:39:17 följande:
    du får pengar för de terminer som du studerar.
    sommar är också en termin och du kan studera då och få csn som vanligt, dock så räknas ju dem in det antalet veckor allt som allt som man får ha csn (tror det är 5 år eller något sånt).
    men de flesta program har ju bara vår och hösttermin och läser du ett program så brukar man ansöka för två terminer i taget, men visst kan du studiemedel på sommaren också, förutsatt att du studerar då-
    Ok, tack för svaret! Man får ha CSN i 12 terminer, 6år.

Jag ska vara tjänstledig under studierna men jobba på mitt arbete under somrarna. Så det är bra =)

Jag ska försöka jobba extra 1-2 dagar/månad under studierna. 
    blääääääääääää
  • Chetti

Jag har nu sökt utbildning men jag hade helt fel om mina högskolepoäng.

Första terminen klarade jag 30 poäng av 45 poäng. Jag gick en kurs i danska på 15 poäng som jag hoppade av och nu syns den där i min ansökan =(

Andra terminen klarade jag 26 poäng av 30.

Jag tror att jag ändå har rätt till CSN? När jag läste på deras hemsida står det:

"Om du har studiemedel på heltid, är kravet på studieresultat lägre under de första 40 veckorna. Kravet är då 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för."

Eller har jag fel? 

blääääääääääää
  • Chetti
    Olyckan skrev 2013-03-18 16:04:45 följande:
    Ja de bör vara lugnt :) du ligger ju på 74 % då ca.
    Skönt att veta =D

blääääääääääää
Svar på tråden CSN frågor