• Anonym (fulis)

Ser det löjligt när en ful person försökt att göra sig "finare"?

Ser det löjligt och patetiskt ut när en ful person klätt upp sig lite och använt smink, fixat hår o.s.v? Det är någon jag ständigt undrar över.

Jag själv är inte alls särskilt attraktiv och dessutom tjock. När jag ansträngt mig lite och sedan går till affären eller så skäms jag så mycket. Om jag möter någon av samma kön (tjej) vill jag bara krypa under golvet och försvinna. Jag kan inte alls relatera till "normala" tjejer och blir sjukt obekväm i deras närvaro. De känns som om de dömer en hårdast?

• Svar på tråden Ser det löjligt när en ful person försökt att göra sig "finare"?
  • Anonym (fulis)
    Anonym skrev 2013-02-11 23:08:15 följande:
    Dysmorfofobi?
    Nja. Jag skulle nog aldrig göra någon operation eller göra behandlingar över huvudtaget. Varför liksom?
    Anonym (känner igen) skrev 2013-02-11 23:06:15 följande:

Har också känt så i hela mitt liv och känner så fortfarande! =(
    Anonym (Känner samma) skrev 2013-02-11 23:09:42 följande:

jag med... Fruktansvärt jobbigt :(

Känns som vi är rätt lika.. Skönt att inte vara ensam i världen om detta.

• Culsu
    Anonym (fulis) skrev 2013-02-11 23:09:39 följande:
    Det beror nog på situationen. Om jag känner mig bekväm så skiter jag i alla andra. Känner mig inte löjlig eller skäms. Men jag ser mig alltid som mindre värd och fulare än alla andra tjejer, jag är bara mer eller mindre nervös över det beroende på dagen och hur jag känner mig. När jag klär upp mig känns det som om jag är inne på deras "mark", eller vad man ska säga, och då blir det riktigt jobbigt.
    Med andra ord anser du dig inte vara värd din egen uppmärksamhet på dig själv. Det sitter helt och håller i ditt eget huvud och som La Lolla skrev så utstrålar du det du känner inför dig själv. Känner du dig lika fin ute som du gör där hemma framför spegeln så blir det snarare så att folk tittar på dig och tänker... wow, hon ser trygg, fräsch och fin ut istället för " vad löjlig hon är som försökt fixa sig" För det är mer sanning att de istället inte ser dig alls när du smyger omkring och önskar vara osynlig.
  • Anonym

Alla kan bli finare om man piffar till sig lite och anstränger sig. Hörde en gång ett uttryck typ det finns inga fula kvinnor, bara lata som inte orkar fixa till sig (eller ngt liknande).

Man behöver ju inte överdriva med massor av lager smink, men en lagom sminkning, snygga kläder och lite fixat hår passar alla i!

Alla tycker ju att olika personer är snygga också. Jag vet många som tycker att Zlatan är ful med sin näsa och konstiga tofs. Jag tycker att han är den snyggaste mannen på den här planeten:)

• Blåbär0103

Nej då!
    Du är säkert inte alls så ful som du tror.
    Tänk i stället att det är roligare med lite färg (smink).
    Alla tjejer/kvinnor i olika åldrar och vissa män sminkar sig ibland.

Tror inte heller att snygga tjejer dömmer dig.
    De kan ha det svårt på andra områden i livet även om de är snygga.

Ibland tror jag att mindre snygga tjejer behandlas bättre eftersom de inte utgör ett hot för de andra.
    De blir liksom trygga och ofarliga.     

• Anonym (fortsätt så)

Jag har aldrig någonsin tänkt det som du skriver i ts, att oj där är någon ful som försökt göra sig fin, så patetiskt. Aldrig någonsin ever. Ta inte åt dig av ytligheten här på FL, i verkligheten är alla uppe i sitt och går inte runt och tänker elaka saker om andra. Jag lovar. Försök se det fina med dig istället, det du ser i spegeln hemma, försök få med den känslan när du går ut också.

• Anonym

Ett tips till dig ts:

Du får ALDRIG tänka så negativt om dig själv! Det är en hård värld där folk kan vara elaka, därför måste åtminstone DU vara snäll mot dig. Varje kväll innan du ska sova ska du tänka på minst 5 saker som du tycker om hos dig själv. Börja med små saker om det känns jobbigt, tex mina tår är gulliga. Du behöver bryta dina negativa tankar om dig själv.

• Anonym

Jag tror att de flesta av oss människor i mer regel än undantag går och tänker mer i sina egna tankar kanske på hur man själv ser ut eller vad det är man företar sig än att titta och fundera över hur andra ser ut. =)

• Indianica
    Anonym (fulis) skrev 2013-02-11 23:14:50 följande:
    Både ja och nej. Rent allmänt tycker jag ju att man kammar hår och har hela och rena kläder på sig. Jag har rätt långt hår och att sätta upp det eller så gör jag aldrig. Bär aldrig klänningar, kjolar, tights eller kläder som utmärker sig. Jeans eller svarta  byxor, linne/t-shirt och en munkjacka är ofta min klädsel. Diskret liksom. Aldrig högklackat eller mer smink än mascara.
    Jag har alltid kjol eller klänning och har inte tänkt att jag på så vis "utmärker mig". Det är helt enkelt kläder jag tycker är sköna och som bonus är det oftast hyfsat fint också, om det är den till jag gillar på plaggen. Det finns ju något mellanting mellan att "vara osynlig och grå och praktisk" och att "verkligen utmärka sig"...jag tror du ska försöka börja hitta det mellantinget utan att skämmas och tycka du tar för stor plats. varför inte börja med t ex att färga/tona håret eller att ha lite läppglans utöver mascaran (alt nagellack) eller att sätta upp håret i en tofs? Du kan ju ta det i små steg...tror du behöver vänja dig. Inte så att du inte duger utan det, men att du också duger med det. Det är okej att prova att ha på sig något man egentligen tycker är "för" fint ibland, ibland gillar man det och vill ha det jämt. 

För mig är det kreativitet att göra sig lite fin ibland, att sätta färg på sig. Sedan pysslar man med sig själv också när man gör det, man ger lite "kärlek" till sig själv när man t ex smörjer in sig med ngt väldoftande.

Jag förespråkar inte att man ska groooma sig maximalt varje dag,men tycker du ska testa att göra lite mer sådant, för det är inte förbehållet snygga tjejer!

• Anonym

åh, ts, jag känner väldigt mycket som du. Jag har så svårt att relatera till mig själv som "kvinna" t o m, för kvinnor ska vara vackra och kurviga, inte fula och tjocka.

• Anonym (fulis)
    Anonym skrev 2013-02-12 00:21:28 följande:
    åh, ts, jag känner väldigt mycket som du. Jag har så svårt att relatera till mig själv som "kvinna" t o m, för kvinnor ska vara vackra och kurviga, inte fula och tjocka.
    Ja... Jag brukar säga till min pojkvän att han borde skaffa sig en riktig tjej, så som tjejer ska vara. Tycker han förtjänar det.
    Indianica skrev 2013-02-12 00:19:44 följande:
    Jag har alltid kjol eller klänning och har inte tänkt att jag på så vis "utmärker mig". Det är helt enkelt kläder jag tycker är sköna och som bonus är det oftast hyfsat fint också, om det är den till jag gillar på plaggen. Det finns ju något mellanting mellan att "vara osynlig och grå och praktisk" och att "verkligen utmärka sig"...jag tror du ska försöka börja hitta det mellantinget utan att skämmas och tycka du tar för stor plats. varför inte börja med t ex att färga/tona håret eller att ha lite läppglans utöver mascaran (alt nagellack) eller att sätta upp håret i en tofs? Du kan ju ta det i små steg...tror du behöver vänja dig. Inte så att du inte duger utan det, men att du också duger med det. Det är okej att prova att ha på sig något man egentligen tycker är "för" fint ibland, ibland gillar man det och vill ha det jämt. 

För mig är det kreativitet att göra sig lite fin ibland, att sätta färg på sig. Sedan pysslar man med sig själv också när man gör det, man ger lite "kärlek" till sig själv när man t ex smörjer in sig med ngt väldoftande.

Jag förespråkar inte att man ska groooma sig maximalt varje dag,men tycker du ska testa att göra lite mer sådant, för det är inte förbehållet snygga tjejer!

Tona håret skulle jag aldrig göra, det är det enda jag har som är fint, men jag förstår vad du menar. Jag tycker det är roligt att göra mig "fin" men jag skäms ju som sagt. Jag har min lilla bubbla jag är trygg i...
Svar på tråden Ser det löjligt när en ful person försökt att göra sig "finare"?