Bonus-son. Hjälp mig innan jag lämnar skeppet
Problemet som jag ser det är inte sonen.
Det är hans far, din man.
Barn testar gränser, beter sig illa, säger elaka saker.. allt för att få fram en reaktion, för att se vilka som pallar trycket och finns kvar, vilka dom kan luta sig åt när det blåser storm.
När dom beter sig så är det ju dom vuxna runt omkring så har ansvaret att visa för barnet att dom är att lita på.
Det din man, sonens pappa, gör är att visa att han INTE är att lita på genom att låta sonen bestämma.
Därför fortsätter sonen... Han vill ju locka fram ett bevis hos sin pappa på att han är just pappa och tar ansvar... Och så länge sonen inte får det beviset kommer han att fortsätta.
Han har väl även lärt sig, då barn lär sig snabbt, att du är en akilleshäl i familjen.
Går han på dig kommer han åt hela familjen så att säga... Ett effektivt sätt att dels testa sin makt och dels testa sin pappa.
Det din man borde göra är att steppa upp och bli en ansvarstagande pappa som lär sin son att handling ger konsekvens, och att dåligt beteende inte är ok. På så sätt tar han bort vuxenansvaret från sonens axlar och sonen kan pusta ut och lugna ner sig.
Istället låter din man sonen hållas i sitt beteende och beter sig som en kompis som sitter och snackar skit på rasten.
Tyvärr kan du ju inte förändra din sambo... Det enda du kan göra är att avgöra om du vill leva med en man som har så lite respekt för dig som sin partner, och med en man som har en så skev syn på sin egen föräldraroll.
Om du vill det? Ja då är det bara att fortsätta precis som du gör. Hålla dig i utkanten och låta honom hållas.
Om du inte vill det, så är det dags att sätta ner foten och förklara din syn på saken.. Ordentligt, så att det går in!