Bonus-son. Hjälp mig innan jag lämnar skeppet
Först. Bemöda er inte att skriva om ni tror att det här är en "jag hatar bonusen-tråd". För det är det absolut inte. Snarare har jag med alla medel försökt allt jag kan, men pappa - sonen -bubblan går inte att ta sig in i. Oavsett medel, och jag är utesluten. Eller rättare sagt, resten av familjen också.
Vi är alltså två familjer i en familj. De kör sitt race, och vi kör vårt.
Jag vill inte ha det så.
Det gick bra till en början. Bonusen var hos oss mycket, mina flickor bor hos mig samt min man(bonusens pappa) och bonusen bor på annan ort. Vi hade kul tillsammans och kunde umgås. Ungarna tycker mycket om varandra. Allt var rätt så okej och frid och fröjd.
Tills den dagen bonusen slutade lyssna helt. Han har alltid haft mycket svårt att bli tillsagd och tjurar eller grinar för minsta lilla sak. När han började göra uppror var det riktigt traumatiskt med stora utspel och jag bad min man, likaså bonusens pappa att försöka få ordning på situationen(givetvis med hjälp av mig om han ville). Prata, medla, söka hjälp - allt för att se hur vi kunde hjälpa bonussonen att tackla den nya familjebildningen(och tro mig, jag har läst på en hel del och VET att det inte är lätt för alla barn med ny familj)
Det här är ett par år sedan nu, och under en tid blev det bättre igen. Min man blev mycket mer konsekvent mot sin son, och sonen växte med att få samma regler och rutiner som de andra barnen här hemma.
För ett tag sedan började det om igen. Sonen stängde på nytt av, fast den här gången med nya inslag. Miner. Ilska och frustration. Den enklaste uppmaningen, typ, "Är du snäll och städar rummet nu"?, eller "nu kan ni gå ut en stund för att leka" - följs av onda blicken. Sedan följdes enbart onda blicken av onda blicken + hånleende och sedan - tillsist - av onda blicken +hånleende + rena grimascher. Allt det när inte pappan ser. Det är bara riktat till mig(och ibland den äldsta dottern)
För att avsluta sitt uttryck för "dig skiter jag fullständigt i, lyssnar bara på pappa"(som förresten inte är så konsekvent längre), så tittar han bara argt och fortsätter bara lugnt vidare med datorn eller telefon.
Och jag säger INTE att mina flickor inte gör revolt och skriker sig hesa då och då. Även om det är sällan. Där vet de ju vart jag står, och orkar oftast inte bemöda sig med att tänja på gränserna. Är vi förbannade på varandra så får jag åtminstone en reaktion, de lyssnar och blir sura, eller blir bara sura. Trots det så gör barnen förr eller senare som de är tillsagda. Men inte bonusen. Nope.
Så kom också spiken i kistan i höstas. Bonusen vill inte komma till oss längre. Så min man åker helt sonika till en annan ort och umgås med bonusen ensam. Ger honom sina fulla uppmärksamhet och bonusen får då förmånen att inte behöva visa hänsyn till någon annan. Och ärligt talat - det är klart att bonusen inte vill hit längre, i vårt gemensamma hem får han regler, precis som de andra har(Lyssna på de vuxna eller andra runt omkring dig, vänta på din tur, plocka i och ur diskmaskinen, håll inte på att slåss osv. Enkla grejer). Både bonusen och min flicka är 7 år.
För bara några dagar sedan tog jag upp det här med min man, frågade honom hur jag ska kunna nå fram till bonusen eftersom jag inte orkar bli behandlad som luft i mitt eget hem. Jag mår inte bra och givetvis inte bonusen heller. Att jag försökt, men har mycket svårt för att bli bemött utan någon helst form av respekt, att jag har svårt för han elaka miner när ingen annan ser, att situationen är ohållbar och vill komma vidare. Få en kommunikation mellan oss i alla fall, en så positiv som möjligt. Att jag inte tycker att det är bra för bonusen med deras helger på hotell, eftersom bonusen då får ännu svårare att komma in i familjen osv.
Bakslag. Totalt bakslag. Det är tydligen mig det är fel på. Jag är för hård, för sträng och för allt möjligt. Bonusen gör inga utspel, det är jag som inbillar mig (och då också de andra som sett skådespelet), bonusen är bara osäker och de ska minsann fortsätta med sina helger på bortaplan tillsammans. Att min man inte vet hur han ska bete sig när pojken är hemma, eftersom han är rädd för att jag ska gå i "taket". Jag frågade om inte vi andra kunde följa med någon gång, eller bara jag. Egen tid och kanske lite anknytningstid utan flickorna. Men nej, det ska jag heller inte bemöda mig med. Det känns bra när jag inte är med minsann, eller som han uttryckte det "mycket bra".
Så. Nu känns det som att det är jag som är boven i dramat. Är det verkligen det?. Och i sådant fall - hur ska jag kunna stå ut med att bli behandlad på det här viset?. Jag går under av stress. Och jag har verkligen försökt. Dessutom så har jag börjat lägga mig på samma nivå, nu tjurar jag också, och orkar knappt möta hans ögon längre. Det är fruktansvärt jobbigt.
Nu har jag tagit ett steg tillbaka, och det har jag även talat om för min man. Han får köra sitt race med bonusen. Men sanningen att säga så tror jag att det här inte kommer att fungera så länge till, och jag kommer i värsta fall tvingas ta ett steg ut ur ett förhållande med en man som jag verkligen älskar.
Vad fan ska jag göra. Har provat allt. Nonchalera, inte ha för höga krav, närma mig sakta, vara positiv eller bli arg, bli ledsen, ställa krav och nu till sist backa undan helt och vara tyst.
Råd. Fort?.