• Apmor2

Waldorf erfarenheter !!??

Hej.
    Jag och min sambo funderar på att sätta vår äldsta son i en waldorf skola , han ska börja ettan till hösten. Men vi vill höra era erfarenheter av Waldorf.
    Har ni barn som går på Waldorf? Har ni gått? Hur upplever ni pedagogiken? har det varit mkt mobbning? Hur har den i så fall hanteras?

Dela med er av era erfarenheter och hjälp oss att ta rätt beslut!!

Tacksamma för hjälpen.

Mvh
    Apmor  

• Svar på tråden Waldorf erfarenheter !!??
  • Ninja05

Min sambo gick waldorf i lågstadiet och en bit upp i mellanstadiet.

Han trivdes inte och berättade att de hade otroligt knäppa "metoder" som man aldrig vill utsätta ett barn för.. har honom inte hemma nu så kan inte be honom utveckla det men kan återkomma!

• Apmor2
    Ninja05 skrev 2013-02-12 11:49:17 följande:
    Min sambo gick waldorf i lågstadiet och en bit upp i mellanstadiet.

Han trivdes inte och berättade att de hade otroligt knäppa "metoder" som man aldrig vill utsätta ett barn för.. har honom inte hemma nu så kan inte be honom utveckla det men kan återkomma!
    Tack det skulle uppskattas
  • Apmor2

Ingen annan som bär med sig waldorf erfarenheter dom vill dela med sig?

• Iggy

Hej,

Alla mina tre barn går/har gått på Waldorfskola. Vi tycker det har varit fantastiskt bra, men det är alltid viktigt att kolla upp den enskilda skolan man är intresserad av. Precis som kommunala skolor kan skilja sig åt i kvalitet så även waldorf.
    Pedagogiken skiljer sig åt från den "vanliga" och för många kan det vara jobbigt att de inte håller samma tempo som den "vanliga skolan", men om man läser på lite och lär sig om hur pedagogiken fungerar så förstår man att det blir samma resultat i slutändan iaf. för vår äldste har det inte varit några som helst svårigheter att börja "vanligt" gymnasium efter nio år av waldorf. Att han sen inte tycker att det är lika roligt är en annan sak...
    Mobbning har vi inte sett mycket av, och i de fall det har funnits några tendenser så har de tagits upp och diskuterats med en gång.
    Om det är något mer du funderar över så är det bara att fråga.

• Apmor2

Tack Iggy för informationen!
    Vi ska fundera och se om det är mer vi undrar över, en sak jag kommer på nu på en gång är hur gjorde du för att kolla upp skolan innan? Pratade du med föräldrar som hade barnen i just den skolan, eller har du några andra tips på hur vi ska gå till väga för att kolla upp skolan?

Pedagogiken är det som lockar oss att sätta in han i Waldorfskolan (vi tror att det skulle passa vår kreativa känsliga son) Dock oroar det oss det sekteristiska i waldorf och hur man hanterar mobbning då det verkar vara ett stort problem runt om i världen i dom Wldorfiska skolorna.

Passar på att puffa upp tråden lite, är det inga andra som har erfarenheter att bjuda på för att hjälpa oss med detta svåra val! 

• Duckan

Ingen personlig erfarenhet, men hade en kompis på gymnasiet som gått Waldorf. Han gick inte in på djupet, men var inte möjd med sin tidigare skolgång i alla fall. Det var "flummigt".

• Apmor2
    cloudberry79 skrev 2013-02-13 09:39:42 följande:
    Jag har också känt mig lite förförd av det kreativa i waldorfpedagogiken, men sen läste jag det här och blev upplyst:

www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=5424 
    Tack för länken!!
    Ni som har barn i en Waldorf skola idag, eller gick i en nyligen. Har ni haft samma upplevelser som det beskrivs i länken??
  • Iggy

Jag läste inlägget om waldorf och det låter som en fruktansvärd upplevelse, men det är EN persons upplevelse och jag är övertygad om att det går att hitta personer som har minsta lika dåliga erfarenheter inom vilka skolformer som helst. Inget av det som berättas om är något jag kan relatera till när det gäller erfarenheterna från vår skola. Vi både besökte skolan och pratade med några föräldrar som hade barn på skolan innan vi bestämde oss. Sekterism har vi inte heller upplevt utan nästan enbart mött människor som varit mycket öppna och intresserade av omvärlden och människor. Lycka till med ert val av skola!

Svar på tråden Waldorf erfarenheter !!??