Vad vill era tjejer i 9-års åldern ha för kläder?
Jag är nyfiken på hur ni hanterar era tjejers klädsel? Min tjej har råkat ut för det klassiska dilemmat: alla andra tjejer i klassen/åtminstone en speciell grupp tjejer har så coola och trendiga kläder, medan hon såklart tycker hon har tristare kläder Tyvärr verkar det oxå utveckla sig som så att denna grupp "coola tjejer" ser ned lite på de tjejer som inte är så "trendiga" som de är. Jag vet vad de har för kläder och det är inget jag tycker är bra. T ex långt in på hösten hade de tunna tygskor som verkligen inte är bra i norr när det är kallt och blött ute. Jag köper mest goretextskor till min tjej så hon inte ska bli blöt och dessutom vill jag att skorna är fotriktiga och hållbara så jag köper Viking eller Ecco odyl eller sportmärken, men de tycker hon såklart inte är lika snygga och de andra tjejerna fnyser väl bara åt det....
På rasterna går de här trendiga tjejerna runt i tunna jackor (men snygga tydligen) eller ent av i tröja, och jag köper fortfarande det mesta på Polarn O.Pyret åt min tjej som fortfarande kan ha deras storlekar. Och på vintern har de sådana där baraxlade oversizetröjor på sig och tunna leggings. Min tjej som är frusen fryser dock om hon har det och det är inte så himla lätt att få tag på trendiga varmare kläder, tyvärr. brukar fixa rosa ulltröjor odyl och så jeans till det, men givetvis är hon inte som "trendiga gänget" som även har mycket paljettkläder i skolan och jag vet att hon är lite ledsen över det.
Tycker det är så himla synd att det åtminstone här är sådant tryck på att tjejer som är nio år ska se ut som de här trendiga småtjejerna gör. De ser ut som små tonåringar som ska på fest, mitt på skoldagen! Det verkar inte finnas någon som uppmuntrar flickor att klä sig bra??? Hur säger ni till era nioåringar vad gäller kläder?