• Indianica

Vad vill era tjejer i 9-års åldern ha för kläder?

Jag är nyfiken på hur ni hanterar era tjejers klädsel? Min tjej har råkat ut för det klassiska dilemmat: alla andra tjejer i klassen/åtminstone en speciell grupp tjejer har så coola och trendiga kläder, medan hon såklart tycker hon har tristare kläder Obestämd Tyvärr verkar det oxå utveckla sig som så att denna grupp "coola tjejer" ser ned lite på de tjejer som inte är så "trendiga" som de är. Jag vet vad de har för kläder och det är inget jag tycker är bra. T ex långt in på hösten hade de tunna tygskor som verkligen inte är bra i norr när det är kallt och blött ute. Jag köper mest goretextskor till min tjej så hon inte ska bli blöt och dessutom vill jag att skorna är fotriktiga och hållbara så jag köper Viking eller Ecco odyl eller sportmärken, men de tycker hon såklart inte är lika snygga och de andra tjejerna fnyser väl bara åt det....

På rasterna går de här trendiga tjejerna runt i tunna jackor (men snygga tydligen) eller ent av i tröja, och jag köper fortfarande det mesta på Polarn O.Pyret åt min tjej som fortfarande kan ha deras storlekar. Och på vintern har de sådana där baraxlade oversizetröjor på sig och tunna leggings. Min tjej som är frusen fryser dock om hon har det och det är inte så himla lätt att få tag på trendiga varmare kläder, tyvärr. brukar fixa rosa ulltröjor odyl och så jeans till det, men givetvis är hon inte som "trendiga gänget" som även har mycket paljettkläder i skolan och jag vet att hon är lite ledsen över det.

Tycker det är så himla synd att det åtminstone här är sådant tryck på att tjejer som är nio år ska se ut som de här trendiga småtjejerna gör. De ser ut som små tonåringar som ska på fest, mitt på skoldagen! Det verkar inte finnas någon som uppmuntrar flickor att klä sig bra??? Hur säger ni till era nioåringar vad gäller kläder?

• Svar på tråden Vad vill era tjejer i 9-års åldern ha för kläder?
  • elinaehn

min flicka går i tvåan. o jag har faktiskt slutat köpa dyrare typ pop och meandI för det är itne sånt hon vill ha. i hennes klass är det mycket HM kappahl lindex. dottern älskar tajts, långt linne och en kortare tröja ovanpå...

• Majsan70

Ja jösses POP har vi aldrig köpt o inte de andra märkena heller eftersom jag inte tycker det är snyggt själv. Fotriktiga skor går oxå bort. De flesta skor i dag är ganska bra att gå i faktiskt.

Dottern går gärna i Converse eller höga skinnstövlar. Skinnjacka eller som i vår en tunnare dunjacka i pastell. Leggings eller jeans älskar hon. Långa linnen, koftor eller snygga tröjor.

Ja i stort sett får hon det hon vill ha. Jag hade själv en pappa som skulle detalstyra vad som var lämålligt eller inte o jag avskydde det o har aldrig varit en likadan förälder. Och inte har mina barn varit blöta eller frusna för det.

• cosinus

Min tjej går i tvåan. Hon har precis fyllt 9 år.

Utekläder har det ännu inte börjat gå någon direkt prestige i här. Vi bor långt i norr och vintrarna är kalla som f-n så bra mössor, vantar, skor och vinterkläder är ett måste.

Hon har fortfarande en windstopper från polarn och även en skaljacka och det jag märkt där är att hon vill ha mer mörka färger. Valde t ex marinblå skaljacka och skulle aldrig längre ha rosa.

Nu fick hon ett par converse i födelsedagspresent men det är långt kvar innan dessa kan användas, just nu är det goretex eller stövlar som gäller hos oss.

Innekläder har hon mycket leggins eller jeans-leggins men accepterar återigen mjukisbyxor från Lindex (det har hon inte gjort på några år) och älskar meandis yoga-byxor.

Tröjor är rätt blandat. Hon är liten till växten och på Lindex kan hon ha 128 men på kappAhl och HM är hon kvar på småtjejsavdelningen vilket begränsar en hel del. Hon har helt övergett allt smågulligt men baströjor från småttisavdelningen går bra liksom väldigt stilrena tunikor.

Sen har hon något som är mer storbarnsaktigt typ såna här: www.lindex.com/se/barn/flick-128-170-cl/toppar-tunikor/6926383/Troeja/ men då _alltid_ med linne under. Något annat kommer inte på fråga.

När hon fyllde år fick hon en t-shirt med top-model-tryck av en av tjejerna i klassen och den uppskattades väldigt.

• Indianica
    Majsan70 skrev 2013-04-10 22:13:44 följande:
    Ja jösses POP har vi aldrig köpt o inte de andra märkena heller eftersom jag inte tycker det är snyggt själv. Fotriktiga skor går oxå bort. De flesta skor i dag är ganska bra att gå i faktiskt.

Dottern går gärna i Converse eller höga skinnstövlar. Skinnjacka eller som i vår en tunnare dunjacka i pastell. Leggings eller jeans älskar hon. Långa linnen, koftor eller snygga tröjor.

Ja i stort sett får hon det hon vill ha. Jag hade själv en pappa som skulle detalstyra vad som var lämålligt eller inte o jag avskydde det o har aldrig varit en likadan förälder. Och inte har mina barn varit blöta eller frusna för det.
    Nej, men bor du verkligen längst i norr då? Det har jag svårt att tro Obestämd. Vi bor i norr, vid havet = kallt och blåsigt och halt och fortfarande massor med snö. Skor med platta sulor (som man halkar runt på) och utan foder går bort anser jag. Bara för att man är tjej ska man inte tvingas frysa för att man ska vara "chic".
  • Indianica
    elinaehn skrev 2013-04-10 22:09:31 följande:
    min flicka går i tvåan. o jag har faktiskt slutat köpa dyrare typ pop och meandI för det är itne sånt hon vill ha. i hennes klass är det mycket HM kappahl lindex. dottern älskar tajts, långt linne och en kortare tröja ovanpå...
    Meandikläderna används mest på helgen här nu. Jag har b.la köpt medaljongklänningen som jag tycker är så himla fin, annars är ju mycket för "barnsligt" där nu känns det som. 

Har köpt en del begagnade tunikor på Tradera som var så stilrena och utan paljetter som jag vill ha det (tycker som sagt paljetter blir så fula och lossnar efter ett tag) och de är hon helnöjd med. Köpt till POPs leggings som jag nog tycker är lite snyggare än många andra leggings som kan se lite "långkalsongaktiga" och de gillar hon. Har även köpt lite tunikor på POP som hon accepterar. Jag tycker mycket på de stora kedjorna ser så sjavigt ut efter ett tag, färgerna tvättas ur och det blir uttänjt och dant, kan inte hjälpa att jag tycker det och svårmatchat är det oxå. Är väl estet antar jag....Jag handlar själv sällan på de stora kedjorna just för att jag inte "klarar av " kläder som jag upplever säckar ihop fort.

När dottern blir tonåring då får hon handla själv, men nu får jag styra lite och vi får kompromissa Glad 
  • Blåklocka

Kan ni inte försöka att hitta en medelväg Min dotter är förvisso inte så gammal än, bara fyra. Här har vi det klassiska att allt ska vara rosa, det ska vara kjol/klänning och helst strumpbyxor. Jag försöker att gå henne till mötes, men ändå styra. Hon älskar dessutom kläder med tryck på tex prinsesstryck. Vilket jag själv tycker är förfärligt Hon får ha lite av den typen av kläder, men sedan försöker jag styra in det lite på mer "rejäla" kläder också. Alltså inte billigt HM-tryck.
         Däremot så kommer jag själv ihåg när jag var nio, Jag tror ju inte att trycket på vilka kläder man skulle ha var lika stort då som det är nu. Men mina föräldrar handlade också rejäla kläder, aldrig någonsin på HM. Jag kommer ihåg ett par skor jag fick. Rejäla barnskor, antagligen de största av den modellen. Och jag kommer ihåg att någon sa något om dessa skor till mig på en rast, sedan tog jag aldrig på dem mer.....Det är känsligt. Jag gilla rPolarn o Pyret, ,men tycker nog att det mer är en affär för småbarn, eller upp till skolålder. Jag tycker själva stilen är lite småbanrsstuk. Jag har personligen svårt att se mig själv köpa kläder till mina barn där när de är nio år. Men jag gillar kvaliteten och det är något som passar mina småbarn.
        Att handla i sportaffärer är väl ett ganska bra alternativ. Kanske lite tuffare kläder och inte samma töntstämpel som ex Ecco. (jag tycker Ecco gör superbra skor, men det är lite töntstämpelöver dem). Att man kanske på något sätt får hitta den halvcoola vägen. Ibland kanske man inte behöver tänka bästa kvalitet heller när det gäller barn. Ibland måste utseende få gå före kvalitet (även om jag håller med om att det känns hemskt!)
       Jag känner att jag fasar lite för vad som komma skall när gäller kläder! 

• Indianica
    Blåklocka skrev 2013-04-11 00:24:19 följande:
    Kan ni inte försöka att hitta en medelväg Min dotter är förvisso inte så gammal än, bara fyra. Här har vi det klassiska att allt ska vara rosa, det ska vara kjol/klänning och helst strumpbyxor. Jag försöker att gå henne till mötes, men ändå styra. Hon älskar dessutom kläder med tryck på tex prinsesstryck. Vilket jag själv tycker är förfärligt Hon får ha lite av den typen av kläder, men sedan försöker jag styra in det lite på mer "rejäla" kläder också. Alltså inte billigt HM-tryck.
         Däremot så kommer jag själv ihåg när jag var nio, Jag tror ju inte att trycket på vilka kläder man skulle ha var lika stort då som det är nu. Men mina föräldrar handlade också rejäla kläder, aldrig någonsin på HM. Jag kommer ihåg ett par skor jag fick. Rejäla barnskor, antagligen de största av den modellen. Och jag kommer ihåg att någon sa något om dessa skor till mig på en rast, sedan tog jag aldrig på dem mer.....Det är känsligt. Jag gilla rPolarn o Pyret, ,men tycker nog att det mer är en affär för småbarn, eller upp till skolålder. Jag tycker själva stilen är lite småbanrsstuk. Jag har personligen svårt att se mig själv köpa kläder till mina barn där när de är nio år. Men jag gillar kvaliteten och det är något som passar mina småbarn.
        Att handla i sportaffärer är väl ett ganska bra alternativ. Kanske lite tuffare kläder och inte samma töntstämpel som ex Ecco. (jag tycker Ecco gör superbra skor, men det är lite töntstämpelöver dem). Att man kanske på något sätt får hitta den halvcoola vägen. Ibland kanske man inte behöver tänka bästa kvalitet heller när det gäller barn. Ibland måste utseende få gå före kvalitet (även om jag håller med om att det känns hemskt!)
       Jag känner att jag fasar lite för vad som komma skall när gäller kläder! 
    Japp, vi försöker nu att hitta en gyllene medelväg och hon verkar nöjd! Det är sista året vi köper POP nu, de har bara upp till stl 146/152, men de kläderna har ju inte samma tryck som babykläderna utan då är det mer enfärgat och prickigt och blommigt i härliga färger och det tycker jag är jättesött på lite större flickor. Jag hatar som sagt nitar, paljetter, svarta kläder och sådant på nioåringar, men det hon får som sagt var ha det här halvcoola på helgen och det accepterar hon utan knot.

Jag köper mycket sportkläder till sonen och kommande år blir det nog sådant till dottern också, om hon nu gillar det.

Jag förstår ju att barnen måste få utveckla sin egen smak, men jag har inte heller lust att bygga upp en stor garderob med kläder som fort blir väldigt fula, i längden blir det ju tyvärr dyrare än att köpa de här dyrare kläderna Obestämd. Dottern har ibland också blivit ledsen när kläderna ifrån de stora kedjorna gått sönder snabbt, för precis som jag, vill hon ha sina favoritplagg ofta!
  • Majsan70
    Indianica skrev 2013-04-10 23:44:30 följande:
    Nej, men bor du verkligen längst i norr då? Det har jag svårt att tro Obestämd. Vi bor i norr, vid havet = kallt och blåsigt och halt och fortfarande massor med snö. Skor med platta sulor (som man halkar runt på) och utan foder går bort anser jag. Bara för att man är tjej ska man inte tvingas frysa för att man ska vara "chic".

Fortfarande..det finns alternativ och i den åldern är de kapabla att känna av själva.
  • Indianica
    Majsan70 skrev 2013-04-11 21:13:29 följande:

Fortfarande..det finns alternativ och i den åldern är de kapabla att känna av själva.
    Alla barn är ju inte likadana och vissa kan hantera det och andra inte. Som jag skrev var det bekymmer i skolan i höstas eftersom så många tjejer hade tygskor som gjorde att de gick blöta om fötterna, vi fick hem åtskilliga mejl om det. Men det är klart att man kan skicka med flera par skor till skolan och hoppas att de byter om de trendiga blir blöta...Sedan är det inte sant att de flesta skor idag är bra, platta skor t ex Converseskor är extremt dåliga för leder, höft och rygg, men jag ska kolla på inlägg och se om det kan vara ett altyernativ för den typen av skor. Min make jobbar på vårdcentralen så jag hör en hel del om hur pratet går runt folks kroppsproblem pga dåliga skor, så jag är väl lite extra försiktig pga det....även o d et innebär att jag är en tråkig morsa på vissa punkter är det för hennes eget bästa. Hellre torra fötter och hel rygg, än blöt och kall och trasig rygg
  • Majsan70
    Indianica skrev 2013-04-11 21:22:36 följande:
    Alla barn är ju inte likadana och vissa kan hantera det och andra inte. Som jag skrev var det bekymmer i skolan i höstas eftersom så många tjejer hade tygskor som gjorde att de gick blöta om fötterna, vi fick hem åtskilliga mejl om det. Men det är klart att man kan skicka med flera par skor till skolan och hoppas att de byter om de trendiga blir blöta...Sedan är det inte sant att de flesta skor idag är bra, platta skor t ex Converseskor är extremt dåliga för leder, höft och rygg, men jag ska kolla på inlägg och se om det kan vara ett altyernativ för den typen av skor. Min make jobbar på vårdcentralen så jag hör en hel del om hur pratet går runt folks kroppsproblem pga dåliga skor, så jag är väl lite extra försiktig pga det....även o d et innebär att jag är en tråkig morsa på vissa punkter är det för hennes eget bästa. Hellre torra fötter och hel rygg, än blöt och kall och trasig rygg
    Äh ge barnen lite cred och sluta vara så överbeskyddande. De kan mer än man tror. Fotriktiga skor i all ära men vafan...hur tråkigt är inte det. Men du kanske själv klär dig på det viset? Själv skulle jag inte ta på mig nåt sånt alls ens under vapenhot.
    Nej Converse är kanske inte så skönt men knappast skadligt jag lovar. Och VC är väl knappast forumet som är kapabla att diskutera såna saker med trovärdighet. Kom igen när ortopedederna går i ut i media o skriker högt om alla dåliga skor.
    Slapp av lite vettja.
  • cosinus
    Majsan70 skrev 2013-04-12 06:35:36 följande:
    Äh ge barnen lite cred och sluta vara så överbeskyddande. De kan mer än man tror. Fotriktiga skor i all ära men vafan...hur tråkigt är inte det. Men du kanske själv klär dig på det viset? Själv skulle jag inte ta på mig nåt sånt alls ens under vapenhot.
    Nej Converse är kanske inte så skönt men knappast skadligt jag lovar. Och VC är väl knappast forumet som är kapabla att diskutera såna saker med trovärdighet. Kom igen när ortopedederna går i ut i media o skriker högt om alla dåliga skor.
    Slapp av lite vettja.
    www.expressen.se/halsa/conversesjukan-drabbar-ungas-fotter/ orkade inte googla så mycket men här var iaf ortopeder inblandade. Google is your friend om du vill söka vidare. Fast det vill du ju knappast.
  • elinaehn

Men vi har köpt inlägg till conversen på fin sko som håller upp fotvalven. Det har jag med, gör dem mycket skönsre

• Indianica

Ja, jag ska kolla upp detta med inlägg till skor med platt sula, det låter toppen!

En lite kul sak som hände idag var att jag hörde dotterns kompis ute i hallen sa till dottern "Du har så snygga kläder jämt, var har du köpt den där"? (begagnad topp ifrån Nova Star som väl både är lite tuff och gullig). Då hör jag hur dottern svarar: "Jag vet inte var den är köpt, det är min mamma som har köpt den, hon köper nästan alla mina kläder och hon har jättebra klädsmak" !

Det kändes bra  

• elinaehn
    Indianica skrev 2013-04-12 20:49:10 följande:
    Ja, jag ska kolla upp detta med inlägg till skor med platt sula, det låter toppen!

En lite kul sak som hände idag var att jag hörde dotterns kompis ute i hallen sa till dottern "Du har så snygga kläder jämt, var har du köpt den där"? (begagnad topp ifrån Nova Star som väl både är lite tuff och gullig). Då hör jag hur dottern svarar: "Jag vet inte var den är köpt, det är min mamma som har köpt den, hon köper nästan alla mina kläder och hon har jättebra klädsmak" !

Det kändes bra  
    härligt!!
  • greta2
    Ja, jag ska kolla upp detta med inlägg till skor med platt sula, det låter toppen! En lite kul sak som hände idag var att jag hörde dotterns kompis ute i hallen sa till dottern "Du har så snygga kläder jämt, var har du köpt den där"? (begagnad topp ifrån Nova Star som väl både är lite tuff och gullig). Då hör jag hur dottern svarar: "Jag vet inte var den är köpt, det är min mamma som har köpt den, hon köper nästan alla mina kläder och hon har jättebra klädsmak" ! Det kändes bra  

Ja, jag ska kolla upp detta med inlägg till skor med platt sula, det låter toppen! En lite kul sak som hände idag var att jag hörde dotterns kompis ute i hallen sa till dottern "Du har så snygga kläder jämt, var har du köpt den där"? (begagnad topp ifrån Nova Star som väl både är lite tuff och gullig). Då hör jag hur dottern svarar: "Jag vet inte var den är köpt, det är min mamma som har köpt den, hon köper nästan alla mina kläder och hon har jättebra klädsmak" ! Det kändes bra  

• Liten elak och intelligent

Min dotter som fyller tio i augusti gillar kläder med djurtryck men de skall helst inte vara för gulliga. Gärna tigrar etc. Hästar gillar hon också. Hon gillar färgglatt men rosa går bort. Hon vill absolut inte ha rosa. Hon vill framförallt att kläderna skall vara mjuka och sitta skönt samt gå att klättra bra i. Mao inga tajta jeans här. :) Helst vill hon ha lite "baggy" byxor med rörelsefrihet. Militärgrönt tycker hon är tufft. Svart likaså. Men allt som är opraktiskt tycker hon är bara skräp. :)

Svar på tråden Vad vill era tjejer i 9-års åldern ha för kläder?