• Lbem

Våningssäng till barn

Nu har jag fått nog.

Min son fyllde häromdagen 4 år och är hos sin pappa varannan helg,
    då han har ett barn till som är yngre och de bor trångt så har de köpt en
    våningssäng.
    Såklart(?) sover vår gemensamma son högst upp!! och deras gemensamma
    längst ner.
    Frågade om han hade haft trevligt hos sin pappa, varpå sonen började
    berätta om våningssängen och sa att det var läskigt och att han var rädd
    och inte alls ville sova så högt upp, med egna ord.

Jag blir så fundersam på hur en del egentligen tänker,
    vem lägger ett litet barn på nyss fyllda 4 år högt upp i en våningssäng??
    Är man inte rädd att de ska trilla ner?
    Konstigt nog har jag hört fler som gör såhär och jag undrar varför??

Livsfarligt om inte annat! Och nej, pappan vägrar byta tillbaka till vanlig säng. 

• Svar på tråden Våningssäng till barn
  • alexias mamma

Så sover mina barn också när dom är hos sin pappa. Äldsta som får ligga högst upp hade nyss fyllt fyra när hon fick börja göra det.
    När jag sen flyttade och berättade att jag skulle köpa nya sängar till henne och hennes bror (vi sov i samma allihop innan) så nästan skrek hon "inte våningssäng!!) vid flera tillfällen.
    Jag har sagt detta till deras pappa men han verkar inte bry sig... Vad gör man? Inget, du får inse att man inte längre har någon påverkan...

• Mumin80

Det beror väl helt på barnet? 

Vi har väl tänkt att treåringen och ettåringen så småningom ska få dela rum och sova i våningssäng, när ettåringen växer ur spjälsängen (så när hon är 1,5-2 år kanske och 3-åringen är runt 4).

Vår 3-åring är väldigt motoriskt välutvecklad och klättrar överallt både högt och lågt.  Så hon kommer antagligen att älska att klättra upp och ner. Utmaningen blir iofs att hindra den lilla lika klättriga att följa efter  

Men vi gjorde så att när vi köpte 3-åringens säng så köpte vi en variant från IKEA som egentligen är en våningssäng, men som också går att använda som två fristående sängar (var gravid med den lilla då, så vi visste att vi förr eller senare behöver två sängar ). Så helst vill vi ha dem i våningssäng, eftersom vi har små rum och två sängar tar mycket plats. Men om dom inte är redo för det, inte vill eller det inte funkar av annan anledning så kan vi alltid använda sängarna som två enkelsängar.

Men naturligtvis ska man alltid lyssna på barnet. Fast det kanske inte är vångingssängen i sig som är problemet heller, utan att din son kanske skulle behöva lite extra stöd och trygghet när han vänjer sig, och att han känner sig lite undanskuffad av sin pappa?

• Lbem
    Mumin80 skrev 2013-02-13 07:16:08 följande:
    Det beror väl helt på barnet? 

Vi har väl tänkt att treåringen och ettåringen så småningom ska få dela rum och sova i våningssäng, när ettåringen växer ur spjälsängen (så när hon är 1,5-2 år kanske och 3-åringen är runt 4).

Vår 3-åring är väldigt motoriskt välutvecklad och klättrar överallt både högt och lågt.  Så hon kommer antagligen att älska att klättra upp och ner. Utmaningen blir iofs att hindra den lilla lika klättriga att följa efter  

Men vi gjorde så att när vi köpte 3-åringens säng så köpte vi en variant från IKEA som egentligen är en våningssäng, men som också går att använda som två fristående sängar (var gravid med den lilla då, så vi visste att vi förr eller senare behöver två sängar ). Så helst vill vi ha dem i våningssäng, eftersom vi har små rum och två sängar tar mycket plats. Men om dom inte är redo för det, inte vill eller det inte funkar av annan anledning så kan vi alltid använda sängarna som två enkelsängar.

Men naturligtvis ska man alltid lyssna på barnet. Fast det kanske inte är vångingssängen i sig som är problemet heller, utan att din son kanske skulle behöva lite extra stöd och trygghet när han vänjer sig, och att han känner sig lite undanskuffad av sin pappa?
    Jag förstår tanken, men jag har ju barn själv och tycker att de föräldrar som gör så,
    gör så bara för att det är smidigt och de sparar på plats.

De har tagit bort stegen så det inte blir något klättrande upp och ner. 
  • Hannajo

Min son sov i våningssäng på semestern i somras och älskade det, så jag tror inte att en fyraåring per automatik är för liten. Han klättrade utan problem upp och ner.
    Sen måste man ju lyssna på barnen, det är ju inte bra om han är rädd, men det kanske är en vanesak.
    På nåt ställe fick vi  lägga en kudde i kanten under madrassen eftersom kanten var så låg.
    Att stegen är borttagen låter ju däremot inte klokt, då är han ju fången i sängen.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Frontline

Vår son fick en loftsäng när han var strax över 3 år, han ville ha det själv då han såg en hos en kompis.
    Den är högre en våningssängen, men han har sovit i den i stort sett varje natt sen han fick den och det har aldrig varit några bekymmer eller att han har ramlat ner från den.
    Ibland skippar han till och med stegen och klättrar på sidan upp.
    Hans syster på 2 år klättrar upp och ner och är allt lite avis på hans säng och vill gärna sova där med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cosinus

En del barn fixar våningssäng tidigt. Vår äldsta sov där som 3-åring men ropade så vi fick lyfta ner henne. Hennes två småbröder hade inte fått sova på övervåning som 4-åringar, de rör sig för mycket, går upp halvsovande slänger sig ibland över mig om jag sover bredvid o s v.

• Rainbowdash

Jag har våningssäng till mina barn. Äldsta som är 4,5 sover längst upp och hon ÄLSKAR det. Hon kan sitta där uppe och leka i timmar.

Och nej, vi är inte rädda att hon ska trilla ner, varför skulle hon göra det, det är ett högt skydd på kanten och att klättra upp och ner för en stege kunde hon när hon var två.

Har inte ditt barn lärt sig att klättra än?

• cloudberry79

Vår femåring vill ha våningssäng med lillasyster, men vi skulle aldrig i livet köpa en om han var RÄDD för att sova i våningssängen. Vad är det för imbecilla föräldrar som tvingar sina barn att sova på en plats där de känner sig rädda och otrygga? Man kan inte vänja sig vid en skräckfylld situation utan stort stöd, tex KBT-liknande stöd. I så fall får väl pappan sova där uppe med honom tills han känner sig trygg? 

(M)amma till V -07 och E -12
  • Sommarfjäril
    Lbem skrev 2013-02-13 07:44:26 följande:
    Jag förstår tanken, men jag har ju barn själv och tycker att de föräldrar som gör så,
    gör så bara för att det är smidigt och de sparar på plats.

De har tagit bort stegen så det inte blir något klättrande upp och ner. 

Men hur tänker man då, att de det "inte ska bli något klättrande upp och ner"?! Det kanske är därför han är rädd, för att de tagit bort stegen? Det här skulle jag ha tagit upp med pappan för att kolla upp, dels om det stämmer och dels hur de motiverar det beslutet i så fall. För övrigt kan du nog inte ha så mycket synpunkter på möblerna de väljer tyvärr ...
  • Lbem
    Rainbowdash skrev 2013-02-13 09:30:08 följande:
    Jag har våningssäng till mina barn. Äldsta som är 4,5 sover längst upp och hon ÄLSKAR det. Hon kan sitta där uppe och leka i timmar.

Och nej, vi är inte rädda att hon ska trilla ner, varför skulle hon göra det, det är ett högt skydd på kanten och att klättra upp och ner för en stege kunde hon när hon var två.

Har inte ditt barn lärt sig att klättra än?
    Jo. Vilken dryg fråga.

En del barn älskar det säkert. Min son är inte rädd av sig men för detta är han ju
    märkbart det. 
  • Lbem
    Sommarfjäril skrev 2013-02-13 10:01:02 följande:

Men hur tänker man då, att de det "inte ska bli något klättrande upp och ner"?! Det kanske är därför han är rädd, för att de tagit bort stegen? Det här skulle jag ha tagit upp med pappan för att kolla upp, dels om det stämmer och dels hur de motiverar det beslutet i så fall. För övrigt kan du nog inte ha så mycket synpunkter på möblerna de väljer tyvärr ...
    Jag VET. Men detta irriterar mig då jag inte längre är lugn när han är hos sin pappa!

• strojes

Ett barn ska inte vara rädd för att sova i sin säng. Pappan bode absolut lyssna på sin son och lösa sängfrågan på ett bättre sätt. Pappan får väl sova i överslafen sonen i nederslafen och det nya syskonet sover hos hans sambo när han har sin äldre son hos sig! Eller så får de lägga sonens madrass på golvet en tid tills han vågar sova i överslafen.

Svar på tråden Våningssäng till barn