• PigBog

Jag är fet - fråga mig vad ni vill

Jag är fet.
    Mitt BMI ligger på 43,2 fördelat över en 190 cm lång kropp och 156 kg.

Jag kan inte direkt säga att jag lider av att vara fet, men det är inget jag älskar heller.
    Kläder är naturligtvis ett problem, samt att det ibland är jobbigt med trappor etc.
    Har bestämt mej för att försöka gå ner i vikt långsiktigt ändå, pga div hälsoproblem som kan framträda längre fram i livet, men jag tar det i lagom takt.

Vad är era tankar kring feta personer?
    Främst kanske folk som inte är feta själva då, men även ni som är i samma sits som mej, vad är era tankar? Hur känns det för er att vara stor?

• Svar på tråden Jag är fet - fråga mig vad ni vill
  • Nutnut

Hur kommer det sig att du låtit det gå så långt? BMI på drygt 43 är ganska bra jobbat....

Hur kan en dags kost se ut? Är det bara massa onyttigheter eller mest att du äter mycket?

• Nutnut

Förresten, mina tankar om tjocka personer är att de säkert är något som tynger dem och något som de mår dåligt av och att de därför inte orkar tänka på hälsan.

• hymafr

Hur har du tänkt dig att minska i vikt - att utesluta godsaker, använda dig av någon speciell diet (t ex GI), att röra på dig mer, att äta mindra portioner, att äta mer grönsaker...?

• traveler

Jag vill inte peka finger men för feta har inte direkt hög sex appeal (sexuel dragning).

• PigBog
    Nutnut skrev 2013-02-13 10:57:22 följande:

Hur kommer det sig att du låtit det gå så långt? BMI på drygt 43 är ganska bra jobbat....

Hur kan en dags kost se ut? Är det bara massa onyttigheter eller mest att du äter mycket?

Jag har aldrig direkt tänkt på min egen hälsa tror jag. Det har nog liksom bara "hänt" under åren.
    Har varit överviktig hela mitt liv men blev aldrig mobbad i skolan eller liknande och aldrig riktigt uppmärksammat hur stor jag är antar jag.

Jag tror inte jag äter mer eller mindre onyttigheter än andra. Däremot äter jag rätt stora portioner.
  • Nutnut
    PigBog skrev 2013-02-13 11:05:37 följande:
    Jag har aldrig direkt tänkt på min egen hälsa tror jag. Det har nog liksom bara "hänt" under åren.
    Har varit överviktig hela mitt liv men blev aldrig mobbad i skolan eller liknande och aldrig riktigt uppmärksammat hur stor jag är antar jag.

Jag tror inte jag äter mer eller mindre onyttigheter än andra. Däremot äter jag rätt stora portioner.

Kan du inte berätta hur de olika måltiderna kan se ut? Jag får för mig att överviktiga tror att de äter okej mat men att de inte riktigt vet.....
  • PigBog
    Nutnut skrev 2013-02-13 10:58:43 följande:
    Förresten, mina tankar om tjocka personer är att de säkert är något som tynger dem och något som de mår dåligt av och att de därför inte orkar tänka på hälsan.
    Det kan du nog ha rätt i. Jag personligen mår inte dåligt psykiskt på något sätt utan mitt val att försöka minska i vikt är pga eventuella hälsoproblem senare i livet, samt att jag ibland har det jobbigt att ta mej fram.
  • PigBog
    hymafr skrev 2013-02-13 11:01:48 följande:
    Hur har du tänkt dig att minska i vikt - att utesluta godsaker, använda dig av någon speciell diet (t ex GI), att röra på dig mer, att äta mindra portioner, att äta mer grönsaker...?
    Till att börja med har jag tänkt att helt enkelt försöka äta mindre, samt att promenera några ggr i veckan och hålla det uppe i kanske tre-fyra månader. Om jag inte märker någon skillnad alls på nåt sätt vänder jag mej till hälsocentralen.
  • PeeGee
    traveler skrev 2013-02-13 11:03:23 följande:
    Jag vill inte peka finger men för feta har inte direkt hög sex appeal (sexuel dragning).
    Snacka för dig själv. *erkänd chubby chaser*

Jag har ingen erfarenhet av tjocka kvinnor, så kan inte yttra mig där, men många tjocka män har en särskild teknik - en teknik som kräver extra underhudsfett -  som gör dem extra stimulerande. Det hade jag aldrig känt till och fått dra fördel av om jag inte hade noterat att tjockisar också ser mycket bra ut.

:P

TS, jag har faktiskt inga frågor. Det är din kropp och du är vuxen du känner själv att den inte klarar saker du vill klara och agerar. Det är en bra orsak att ta tag i det. En dålig orsak vore "för att pleasa ytliga människor". Utöver allt annat så orkar man inte upprätthålla det i längden om man inte gör det för sig själv. Lycka till!

Varför tror idioter alltid att alla är 'avensjuka' på dem?
  • PigBog
    Nutnut skrev 2013-02-13 11:08:02 följande:

Kan du inte berätta hur de olika måltiderna kan se ut? Jag får för mig att överviktiga tror att de äter okej mat men att de inte riktigt vet.....
    En vanlig dag kan se ut till ex: Frukost: fem-sex polarbrödmackor med ost, cornflakes eller müsli med fil eller yoghurt samt nån form av juice. Lunch: varierar rätt mycke. Äter ganska mycket kyckling, pasta och potatis. Ibland köper jag visserligen snabbmat när jag inte orkar laga nåt. Middag: ungefär som lunchen. Vanligtvis äter jag några mackor på kvällen med innan jag lägger mej med.
Svar på tråden Jag är fet - fråga mig vad ni vill