• Anonym

Ipren, alvedon, kåvepenin och alkohol går det ihop?

Hej! Har haft en grym tandvärk sen Lördags.

I Månadags började jag ta 1 alvedon och 1 Ipren ihop ca 3 ggr/dag, altså ca 6 tabletter/dag mot tandvärken samt kåvepenin morgon och kväll.

Fyller nämligen år idag och skulle vilja ta några glas vin. Går det ihop eller riskerar jag att hamna på sjukan, altså är det en farlig kombination? Idag har jag tagit sammanlagt fyra st. smärtstillande samt 2 kåvepenin sen imorse och senast tog jag 1 ipren och 1 alvedon ihop vid ett tiden.

Vad tror ni? ska jag skippa alkoholen helt eller kan jag ta 3-4 glas vin utan att oroa mig och strunta i att ta värktabletter ikväll?
  • Svar på tråden Ipren, alvedon, kåvepenin och alkohol går det ihop?
  • Busflickan

Alvedon ska aldrig blandas med alkohol. Risk för leverskada. Kåvepenin och ipren borde dock gå.

• Anonym
    Busflickan skrev 2013-02-13 15:49:55 följande:
    Alvedon ska aldrig blandas med alkohol. Risk för leverskada. Kåvepenin och ipren borde dock gå.
    Tack för ditt svar. Har ju bara tagit två alvedon idag... men det kanske är nog mycket eller?
  • nozpa

Alvedonen borde du undvika om du ska dricka alkohol.

• Anonym
    nozpa skrev 2013-02-13 15:52:50 följande:
    Alvedonen borde du undvika om du ska dricka alkohol.
    så jag inte borde oroa mig? Jag har ju tagit 4 smärtstillande idag men inte tagit något mer sen typ halv ett-ett vid lunch. 
  • annaba

God tumregel för det mesta som gäller kombinationen medicin/alkohol - vänta 24 timmar (mer för vissa mediciner som har längre halveringstid) innan du blandar dem i kroppen - oavsett åt vilket håll intaget går.

Även för de mediciner som inte har någon direkt farlig interaktion med alkohol så skapar du ju en större belastning på lever och njurar som behöver bryta ner restprodukterna av alkoholen - något som även påverkar din kropps förmåga att läka eventuella skador (vilket ju oftast är anledningen till att du tar mediciner). Kroppen prioriterar för det mesta att få ut de främmande ämnena från kroppen först innan den riktar energin mot att reparera sig själv.

• nozpa
    Anonym skrev 2013-02-13 16:01:26 följande:
    så jag inte borde oroa mig? Jag har ju tagit 4 smärtstillande idag men inte tagit något mer sen typ halv ett-ett vid lunch. 

Hur många alvedon tog du, och när tog du sista? Iprenen och kåvepeninen hade jag inte oroat mig ett dugg för.
  • LaFontaine

Det går utmärkt att dricka lite alkohol när man äter kombinationen alvedon/NSAID (som ipren är) hälsade makens läkare som svar på samma fråga.

• Anonym
    nozpa skrev 2013-02-13 16:04:00 följande:

Hur många alvedon tog du, och när tog du sista? Iprenen och kåvepeninen hade jag inte oroat mig ett dugg för.
    Har tagit 2 alvedon idag. En kl åtta imorse och den sista tog jag vid ett tiden. Dom tog jag ihop med ipren. Sen har jag inte tagit mer alvedon idag..
  • LaFontaine
    Anonym skrev 2013-02-13 16:08:23 följande:
    Har tagit 2 alvedon idag. En kl åtta imorse och den sista tog jag vid ett tiden. Dom tog jag ihop med ipren. Sen har jag inte tagit mer alvedon idag..
    I fass avråder man inte för alkohol tillsammans med alvedon. En varning finns däremot om man är alkoholmissbrukare.
  • Anonym
    LaFontaine skrev 2013-02-13 16:04:04 följande:
    Det går utmärkt att dricka lite alkohol när man äter kombinationen alvedon/NSAID (som ipren är) hälsade makens läkare som svar på samma fråga.
    Tack för svaret! Vet du om man får ta en ipren om jag tex skulle få grym tandvärk så jag inte kan sova inatt om jag druckit lite vin?
  • LaFontaine
    Anonym skrev 2013-02-13 16:10:02 följande:
    Tack för svaret! Vet du om man får ta en ipren om jag tex skulle få grym tandvärk så jag inte kan sova inatt om jag druckit lite vin?
    Står det inget i bipacksedeln så är det okej. Återigen, alkohol tillsammans med infektion är inte jättebra. Stora mängder alkohol tillsammans med medicin är inte heller bra.
  • Anonym
    LaFontaine skrev 2013-02-13 16:12:13 följande:
    Står det inget i bipacksedeln så är det okej. Återigen, alkohol tillsammans med infektion är inte jättebra. Stora mängder alkohol tillsammans med medicin är inte heller bra.
    Jo jag vet att jag kanske egentligen borde avstå... Men jag fyller år idag och ska ha en liten fest och gäster så vill gärna dricka lite...
  • Anonym (-0-0-0-)

Det ska inte vara någon fara. Alvedon är inte farligt i samband med alkoholbruk vid enstaka tillfällen. Det är vid alkoholmissbruk eller leversjukdom det kan vara skadligt. Kåvepenin och Ipren är inte farligt att ta i samband med alkohol.

• Anonym
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2013-02-13 16:16:41 följande:
    Det ska inte vara någon fara. Alvedon är inte farligt i samband med alkoholbruk vid enstaka tillfällen. Det är vid alkoholmissbruk eller leversjukdom det kan vara skadligt. Kåvepenin och Ipren är inte farligt att ta i samband med alkohol.
    Då känner jag mig mycket lugnare nu! Jag dricker inte ofta och har bara tänkt dricka typ kanske 4 glas ikväll :)
  • LaFontaine
    Anonym skrev 2013-02-13 16:16:31 följande:
    Jo jag vet att jag kanske egentligen borde avstå... Men jag fyller år idag och ska ha en liten fest och gäster så vill gärna dricka lite...
    Nej, det är ingen större fara för infektionen heller. En rejäl fylla är ju dock inte att föredra. Lite vin är nog bara nyttigt för kroppen
  • UngSambo

Över huvud taget gör ju alkohol att det tar längre tid att tillfriskna, är det värt det? Jag har gått på massa piller varenda jäkla högtid på senaste tiden men har haft rätt kul utan alkohol ändå :)

Svar på tråden Ipren, alvedon, kåvepenin och alkohol går det ihop?