• Kosmos

Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?

Hej

Frågan handlar dock inte om mig personligen utan om ett större perspektiv. Det finns många människor i det svenska samhället som lider av besvär med urinblåsan.  Många orkar inte eller skäms för att sök upp vård angående sina besvär. Andra kanske tycker att deras problem inte är tillräckligt allvarliga för att besöka en vårdcentral. Vad det än må vara ska man kunna känna sig trygg i vardagen.

Utomlands t.ex. i USA och stora delar av Europa säljs det olika inkontinensprodukter i varierande storlek på både apotek och i livsmedelsaffärer. Så varför inte följa deras synsätt.

Många skäms för sina inkontinensproblem

Urininkontinens hos kvinnor

Många skäms för att de läcker

• Svar på tråden Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?
  • hangonasec

Finns på alla apotek i sthlm och för hembeställning, min mor har nyttjat denna tjänst i över 15 år

• Kosmos
    hellokill3r skrev 2013-02-13 18:00:41 följande:
    Www.familjeapoteket.se hittade jag efter en väldigt snabb googling så visst finns det
    Pratar om fysisk butiker.

Har ej sett att det finns på hyllorna på de apotek jag besökt i min stad.
  • Anonym (Dsk)

Förmodligen därför att inkontinenshjälpmedel ofta är gratis i Sverige. Därför är marknaden för dessa inte tillräckligt stor för att apoteken ska kunna ha ett stort sortiment.

• Anonym (Dsk)
    Kosmos skrev 2013-02-13 22:30:50 följande:
    Pratar om fysisk butiker.

Har ej sett att det finns på hyllorna på de apotek jag besökt i min stad.
    Om problemet är att man skäms så mycket att man inte vågar söka vård är lösningen knappast att stå i kön på apoteket eller ica med ett paket vuxenblöjor under armen.
  • cookie1

Antar de inte säljs på vanliga matbutiker just för att de är inkontinensprodukter men apoteket har såna och många som har behov av dessa produkter kan hämta ut på apoteket. Tror de beställs in på apotek som andra "hjälpmedel" sen väljer nog ändå många att få levererat hem

• Anonym
    Cornellia skrev 2013-02-13 22:47:44 följande:
    Finns ju på vilket coop som helst. Bredvid bindorna.
    Tänkte just skriva det...såg det i morse Både för män och kvinnor.
Svar på tråden Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?