• Kosmos

Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?

Hej

Frågan handlar dock inte om mig personligen utan om ett större perspektiv. Det finns många människor i det svenska samhället som lider av besvär med urinblåsan.  Många orkar inte eller skäms för att sök upp vård angående sina besvär. Andra kanske tycker att deras problem inte är tillräckligt allvarliga för att besöka en vårdcentral. Vad det än må vara ska man kunna känna sig trygg i vardagen.

Utomlands t.ex. i USA och stora delar av Europa säljs det olika inkontinensprodukter i varierande storlek på både apotek och i livsmedelsaffärer. Så varför inte följa deras synsätt.

Många skäms för sina inkontinensproblem

Urininkontinens hos kvinnor

Många skäms för att de läcker

• Svar på tråden Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?
  • Anonym (Dsk)
    Kosmos skrev 2013-02-17 20:23:40 följande:
    De otympliga argumentet köper jag inte det finns mycket annat som är otympligt t.ex storpack toalettpapper, barnblöjor osv. 

Angående skattesubventionerat, det ena utesluter inte det andra.
    Du missar ordet efterfrågan. Eftersom det finns andra sätt att få hem inkontinenshjälpmedel än att handla dem i affären och eftersom de ofta är gratis finns en alldeles för liten efterfrågan efter att det ska finnas i dagligvaruhandeln för att det ska löna sig för handlarna att ha ett stort sortiment. Av samma skäl kan inte apoteken ha ett stort utbud. Efterfrågan finns inte och utrymme saknas.

Jag tycker nog att det är ett större problem att människor inte söker hjälp för sina inkontinens besvär än att apotek och mataffärer inte har stora sortiment av inkontinenshjälpmedel.
  • Kosmos
    Anonym (Dsk) skrev 2013-02-17 20:33:57 följande:
    Du missar ordet efterfrågan. Eftersom det finns andra sätt att få hem inkontinenshjälpmedel än att handla dem i affären och eftersom de ofta är gratis finns en alldeles för liten efterfrågan efter att det ska finnas i dagligvaruhandeln för att det ska löna sig för handlarna att ha ett stort sortiment. Av samma skäl kan inte apoteken ha ett stort utbud. Efterfrågan finns inte och utrymme saknas.

Jag tycker nog att det är ett större problem att människor inte söker hjälp för sina inkontinens besvär än att apotek och mataffärer inte har stora sortiment av inkontinenshjälpmedel.
    Efterfrågan ska tas och undersökas. Återkommer med ett adekvat svar.
  • Anonym (Dsk)
    Kosmos skrev 2013-02-17 22:13:02 följande:
    Efterfrågan ska tas och undersökas. Återkommer med ett adekvat svar.
    Du tycker inte att det är ett större problem att människor inte söker hjälp för sina inkontinensbesvär?
  • Kosmos
    Anonym (Dsk) skrev 2013-02-17 22:37:19 följande:
    Du tycker inte att det är ett större problem att människor inte söker hjälp för sina inkontinensbesvär?
    Visst ska de ha bra behandling för sina problem men under tiden kan man underlätta för dem och andra.
  • Anonym (Dsk)
    Kosmos skrev 2013-02-17 22:38:50 följande:
    Visst ska de ha bra behandling för sina problem men under tiden kan man underlätta för dem och andra.
    Men hur underlättar det att gå till affären för att köpa inkontinenshjälpmedel istället för att  få det hemskickat? Och hur underlättare det att själv utan grundkunskaper så och välja vilken typ man behöver istället för att få hjälp av personer med utbildning för att välja rätt sort? Inkontinenshjälpmedel handlar inte om att man ska ha en "blöja" vilken som helst. Det handlar om hur stora problemen är, när problemen uppstår osv, osv.
  • Kosmos

Är man behov av större skydd och besöker vården kan det ta tid och vara lite krångligt att få reda på om man är berättigad större skydd. Dessutom kanske man inte får det skydd man själv anser att man behöver p.g.a nedskärningar i vården( alla fall i mitt län) . Vården i Sverige kan dessutom inte tillgodose skydden när man kanske är på resa och har glömt ta med eller vad som helst Att det skulle vara krångligt att välja i affären,  ungefär lika krångligt som för en barnfamilj,

• Lilia
    Kosmos skrev 2013-02-14 12:12:08 följande:
    Varför går det bra i andra länder?

För att de inte är gratis där?
  • Anonym (Dsk)
    Kosmos skrev 2013-02-24 21:30:40 följande:
    Är man behov av större skydd och besöker vården kan det ta tid och vara lite krångligt att få reda på om man är berättigad större skydd. Dessutom kanske man inte får det skydd man själv anser att man behöver p.g.a nedskärningar i vården( alla fall i mitt län) . Vården i Sverige kan dessutom inte tillgodose skydden när man kanske är på resa och har glömt ta med eller vad som helst Att det skulle vara krångligt att välja i affären,  ungefär lika krångligt som för en barnfamilj,
    Inkontinensskydd för vuxna är knappast jämförbart med att köpa blöjor till sina barn. Jag vet inte riktigt vad du vill med den här tråden men svaret på din fråga är mycket enkel. Som jag skrivit tidigare så finns det inte så stor efterfrågan att det är lönt för apotek och butiker att hålla stora lager med inkontinensskydd.
    Självklart kan vården inte tillhandahålla alla skydd som existerar. Jag tror inte att någon skulle vara beredd att betala den extra skatt som det skulle innebära. Vill man ha andra skydd finns det att beställa på nätet och få hemskickat.
  • fatbastard

Hej. Jag bor väldigt nära EMTE HB och brukar handla där.
    Finns alla möjliga sorter så kontakta mig så kan jag nog fixa till nåt åt er som behöver ha.
    Kollar upp priser och transport kostnader vid intresse. :)

• Josefine98
    Anonym (Dsk) skrev 2013-02-24 21:38:24 följande:
    Inkontinensskydd för vuxna är knappast jämförbart med att köpa blöjor till sina barn. Jag vet inte riktigt vad du vill med den här tråden men svaret på din fråga är mycket enkel. Som jag skrivit tidigare så finns det inte så stor efterfrågan att det är lönt för apotek och butiker att hålla stora lager med inkontinensskydd.
    Självklart kan vården inte tillhandahålla alla skydd som existerar. Jag tror inte att någon skulle vara beredd att betala den extra skatt som det skulle innebära. Vill man ha andra skydd finns det att beställa på nätet och få hemskickat.

Betalar inte skatt än då jag är 15. Men har man problem kan man få dom utskrivet från distriksköterskan
    Det får jag, sen vet jag inte hur det är när man är vuxen dock. 
Svar på tråden Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?