• Kosmos

Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?

Hej

Frågan handlar dock inte om mig personligen utan om ett större perspektiv. Det finns många människor i det svenska samhället som lider av besvär med urinblåsan.  Många orkar inte eller skäms för att sök upp vård angående sina besvär. Andra kanske tycker att deras problem inte är tillräckligt allvarliga för att besöka en vårdcentral. Vad det än må vara ska man kunna känna sig trygg i vardagen.

Utomlands t.ex. i USA och stora delar av Europa säljs det olika inkontinensprodukter i varierande storlek på både apotek och i livsmedelsaffärer. Så varför inte följa deras synsätt.

Många skäms för sina inkontinensproblem

Urininkontinens hos kvinnor

Många skäms för att de läcker

• Svar på tråden Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?
  • Kosmos

Några fler som är inkontinenta och som har något att säga i frågan.

• inkontinent

Hej.
    Jag får alltid handla blöjor när jag är utomlands.
    För fet går inte att packa en resväska med blöjor, därför är det väldigt bra om kan köpa vuxen blöjor i affär eller apotek.

• Kosmos

Så här några år senare har väl åsikterna inte ändrats tror jag. Ingen verkar ha lika liberal syn som jag på detta.

• Anonym (dripdrop)
    Kosmos skrev 2014-05-13 23:25:25 följande:

Några fler som är inkontinenta och som har något att säga i frågan.

Ja, som andra sagt tidigare så finns det ju inkontinensskydd både på Apotek och i affärer att köpa i olika storlekar. "jätteblöjor" finns kanske inte men jag skulle hur som helst inte ställa mig i kön på ICA med en stor paket vuxenblöjor. Det är heller inte så vanligt att man använder "blöjor" som är som babyblöjor fast i vuxenstorlek utan det räcke rotfast gott med de inkonstinensskydd som finns och har väldigt bra sugförmåga. Som vuxen går man ju faktiskt även på toaletten och det handlar också oftast om läckage och inte om att tömma en proppfull blåsa helt.

Hur som helst, har man inkontinensbesvär så får man skydd gratis av Vårdcentralen oavsett om det bara är trosskydd och bindor eller om man behöver regelrätta blöjor.

Ditt "problem" är alltså inget problem
  • Anonym (.,m)
    Kosmos skrev 2013-02-17 22:38:50 följande:
    Visst ska de ha bra behandling för sina problem men under tiden kan man underlätta för dem och andra.
    Med andra menar du dem som använder vuxenblöjor i sexlivet antar jag. Det klientelet får vackert knalla in på en sexbutik och titta. Det finns på vissa, på andra inte men man kan alltid fråga om de kan ta in. Eller så får man vara lite om sig och kring sig och beställa via nätet i god tid och se till att inte göra slut på dem innan man beställer nya.

Det är inte en mänsklig rättighet att kunna handla vuxenblöjor i butik vet du. Du verkar onödigt intresserad av frågan men kan inte påvisa att andra än du önskar köpa vuxenblöjor i butik. De som behöver får som sagt det hemlevererat, de som vill sexa med blöjor får vara förberedda.
  • Kosmos
    Anonym (.,m) skrev 2016-11-13 14:54:30 följande:
    Med andra menar du dem som använder vuxenblöjor i sexlivet antar jag. Det klientelet får vackert knalla in på en sexbutik och titta. Det finns på vissa, på andra inte men man kan alltid fråga om de kan ta in. Eller så får man vara lite om sig och kring sig och beställa via nätet i god tid och se till att inte göra slut på dem innan man beställer nya.

Det är inte en mänsklig rättighet att kunna handla vuxenblöjor i butik vet du. Du verkar onödigt intresserad av frågan men kan inte påvisa att andra än du önskar köpa vuxenblöjor i butik. De som behöver får som sagt det hemlevererat, de som vill sexa med blöjor får vara förberedda.
    Menar medicinska skäl ju. Butikerna väljer ju själva vad de vill ha i sitt sortiment och finns det än marknad för detta kommer de kanske komma(troligtvis inte p.g.a. tabu). Åker man utomlands säljs sånt här öppet men det beror ju kanske mest på att i många länder får man ej blöjor/inkontinensskydd gratis från vården. 
  • Anonym (dripdrop)
    Kosmos skrev 2016-11-13 15:48:57 följande:
    Menar medicinska skäl ju. Butikerna väljer ju själva vad de vill ha i sitt sortiment och finns det än marknad för detta kommer de kanske komma(troligtvis inte p.g.a. tabu). Åker man utomlands säljs sånt här öppet men det beror ju kanske mest på att i många länder får man ej blöjor/inkontinensskydd gratis från vården. 
    Varför vill du inte ta till dig att det inte finns en marknad för det eftersom de som har behov får dem gratis och hemlevererat dessutom? Varför skulle en butik ta in en massablöjor som ingen vill köpa utom möjligen någon som vill ha dem för nöjes skull?
  • Anonym (.,m)
    Kosmos skrev 2016-11-13 15:48:57 följande:
    Ok, Onödigt intresserad alltså. De som behöver får ju gratis och behöver alltså inte ha sortimentet i vanligt butik
  • Anonym (pisssenisse)
    Kosmos skrev 2013-02-13 17:58:40 följande:

Hej

Frågan handlar dock inte om mig personligen utan om ett större perspektiv. Det finns många människor i det svenska samhället som lider av besvär med urinblåsan.  Många orkar inte eller skäms för att sök upp vård angående sina besvär. Andra kanske tycker att deras problem inte är tillräckligt allvarliga för att besöka en vårdcentral. Vad det än må vara ska man kunna känna sig trygg i vardagen.

Utomlands t.ex. i USA och stora delar av Europa säljs det olika inkontinensprodukter i varierande storlek på både apotek och i livsmedelsaffärer. Så varför inte följa deras synsätt.

Många skäms för sina inkontinensproblem

Urininkontinens hos kvinnor

Många skäms för att de läcker

Inkontinensskydd kan man få via HC, i vårt landsting är det gratis, och de levereras hem till dörren i vanliga bruna kartonger utan avslöjande text eller märkning.
    Det är mindre pinsamt att gå till distriktsköterskan och få blöjor utskrivna (och hemlevererade), än att gå in på kvartersbutiken och köpa storpack vuxenblöjor.
  • Anonym (Emma28)

Det skulle underlätta om det gick speciellt när vi på sommaren brukar låna svärföräldrarnas sommarstuga.

• Anonym (Haha)

Och TS tror det är mindre pinsamt att stå med ett par vuxenblöjor i kön på Apoteket?

Det är möjligtvis inte så att TS gärna skulle vilja ha lite sexlekar hemma med blöjor? Varför vill du annars att det ska säljas på Apoteken liksom? Boom, avslöjad!

Svar på tråden Varför säljs det inte vuxenblöjor på apotek och livsmedelsaffärer?