Inlägg från: BlivandePappa |Visa alla inlägg
  • BlivandePappa

Bugaboo Buffalo !

emilsmamma skrev 2013-08-20 09:00:59 följande:
    Hej! Har följt tråden rätt länge men inte skrivit något förrän nu. Har BF i december och ska köpa ny vagn, lutar åt att det blir en buffalo. Det verkar som nästan alla i denna tråd har köpt sina vagnar online / inte i Sverige. Jag undrar om någon har haft problem med sin vagn, och vad man i så fall gör? Någon del som behövt repareras, servas, reklameras? Är lite orolig för att inte ha en fysisk butik där man inhandlat vagnen att gå till om det skulle behövas.. Tacksam för svar!
    Jag kommer i veckan beställa en Bugaboo Buffalo och tillbehör från babyhuys.nl (får 15 procent rabatt på hela ordervärdet). De skrev så här till mig angående garantin:

The warranty for Bugaboo is standard 2 years. You can register on their website via http://www.bugaboo.com/bugaboo-warranty. The warranty for Bugaboo is international. Whenever something breaks or is damaged, you can contact our service department via [email protected] with a copy of your order confirmation, a description of the problem, the serial number of the product and pictures if this is possible. The service department will be able to help you further. You can also choose to find a local reseller closer to home to take over the warranty. 

Den internationella garantin innebär alltså att du kan välja om du hellre vill att en svensk återförsäljare av Bugaboo ska sköta dina reklamationer eller reparationer.
  • BlivandePappa
    limerick skrev 2013-08-20 14:41:48 följande:
    Intressant.
    Undrar hur det fungerar i praktiken att låta en svensk butik ta över reklamationen.
    Någon som provat?

Det finns ju en potentiell intressekonflikt när man provar vagnen i den lilla lokala butiken i stan men istället beställer från Holland.
    Sedan när det väl strular och man behöver hjälp så kommer man tillbaks med svansen mellan benen.

Ang pris, tolkar du det som att det är omöjligt att nå bättre än 15%?
    Jag tolkar det även dom att frakten är 20 euro oavsett hur mkt man beställer, det låter ju väldigt billigt faktiskt.
    Visst, en svensk butik lär inte vara särskilt nöjd med att ta över garantin för en vagn som köpts i ett annat land. Men de är med alldeles säkert tvingade till det för att ens få sälja Bugaboo. Apple är ett annat företag som tillämpar internationell garanti. Du kan med andra ord lämna in din (exempelvis) krånglande dator hos MediaMarkt - även om den är köpt på Elgiganten.

Frakten är 20 euro, oavsett hur stor beställningen är (mycket bra). Jag planerar att köpa vagnen samt tio tillbehör, däribland babyskydd, och priset för frakten har aldrig ändrats. 

Angående storleken på rabattsatsen så är 15 procent det bästa jag har erbjudits (av tre tillfrågade butiker). Då är det alltså hela ordervärdet, även på själva vagnen och oavsett om jag beställer produkter från andra märken. Med det sagt så är det säkert möjligt att få en ännu bättre "deal" någon annanstans. Men för mig är 15 procent väldigt bra, framförallt med tanke på att de ordinarie priserna redan är billigare än i Sverige.
  • BlivandePappa
    emilsmamma skrev 2013-08-20 17:41:22 följande:
    Tack för alla svar! Ja, det återstår att se om det går att gå in i en svensk butik. Verkar ju väldigt krångligt att behöva posta saker fram och tillbaka, speciellt om det är något stort som krånglar. (typ chassit..) Har tidigare haft en iCandy jag köpte på blocket med originalkvitto från Bonti (som också säljer Bugaboo). På deras hemsida står t.ex. uttryckligen att de bara tar emot vagnar köpta hos dem och av originalköparen i sin verkstad (de jämför leg med kvitto)

Den reparationen / bytet borde väl flygbolaget stå för?

Jag tror inte du behöver vara orolig, garantin skiljer ju sig från märke till märke. Så det som gäller för iCandy behöver absolut inte vara det regelverk som Bugaboo använder. Tvärtemot, så skriver Bugaboo dessutom så här på sin egna webbplats:

This warranty is valid all over the world with the exception of North and South America.

Med andra ord kan du lämna in din vagn för garantiärenden i Sverige. Om det skulle uppstå något problem och om någon butik strävar emot, så kan du alltid hänvisa till nedanstående källa. Annars får du säkert hjälp om du kontaktar Bugaboo. Tänk dock på att det är om det uppstår något problem, sannolikheten är troligtvis större att du aldrig behöver utnyttja garantin.

Källa: www.bugaboo.com/210
Svar på tråden Bugaboo Buffalo !