Fröken Frågvis skrev 2014-02-05 09:26:51 följande:
Tack för input! Ja, de där vinterhjulen har jag funderat på många gånger, men kommer alltid fram till att jag inte vill ha fasta hjul och inte heller vill hålla på och byta hela tiden. Det jag älskar med UJ är att den, även utan låst framhjul, bara plöjer sig fram genom snö, och sen ändå går att vända 360 grader på en femöring när man går in i en butik.
Att jag sen funderar på att byta till Buffalo har egentligen många fler orsaker. Båda vagnarna är välanvända och nu väntar vi tillökning och kommer använda vagn flitigt i ett par år till. Sen tycker jag det är bökigt att ha två vagnar och skulle hellre ha bara en som har alla goda egenskaper. Om UJ haft vändbar sits hade jag förmodligen kört på bara den, men jag vägrar sätta en 6 månaders framåtvänd.
Det var tråkigt att höra att Buffalon inte är lika lättstyrd som Cameleon. Tycker egentligen att UJ är ännu mer lättstyrd än Camen trots att den är en terrängvagn, därmed borde inte Buffalon behöva offra det! Jag vill verkligen ha alla goda funktioner i en och samma vagn, men är rädd att Buffalon ensam kanske inte är lika bra som de andra två tillsammans ändå. Tror jag måste provköra den i butik för att kunna bestämma mig.
Jag måste säga att buffalon är en bra vagn, men den är ganska klumpig. Att fälla ihop den i en del är visserligen inte svårt, men går knappt när man har grejer i varukorgen och åkpåse om man vill kunna fälla ihop den så, samt att den ändå är för tung för att lyfta in i bilen i en del. Själva chassit är väldigt tungt, även när jag bara ska ta med den (o klicka i babyskyddet) så tycker jag att det är bökigt att få in i bilen. MEN om man inte använder bil så mycket så är det en perfekt vagn! Cam-en är ju överlägset enklare att använda när man åker bil mycket....