Inlägg från: Fröken Frågvis |Visa alla inlägg
  • Fröken Frågvis

Bugaboo Buffalo !

Hej,

nu behöver jag lite hjälp! Jag har en Cameleon som jag tycker är helt perfekt på alla vis, förutom de små swivelhjulen som är hopplösa på vintern. Har också en Urban Jungle Mountain Buggy som komplement, vilken jag också älskar. Den är otroligt bekväm, lättkörd och praktisk i och med att den kan fällas ihop i en del. Har alltid tänkt att jag skulle vilja ha en vagn som var både Cameleon och Mountain Buggy i ett, och funderar nu på att sälja båda och köpa en Buffalo istället. Har inte känt på den i butik än, därför vill jag gärna veta vad ni tycker.

Någon som bytt från Cameleon  till Buffalo? Är ni nöjda eller saknar ni Camens smidighet? Vad är största skillnaderna?
    Någon som bytt från Mountain Buggy till Buffalo? Är den lika lättkörd och lika bra i terräng?

Undrar även om tillbehören från Camen fungerar till Buffalon? Förstår att sufletterna inte gör det (kommer sakna sommarsufletten!), men har även en Bugaboo sittdyna, en Bugaboo åkpåse, en Elodie Details åkpåse samt ett bugaboo parasoll -kan jag behålla dessa?

• Fröken Frågvis

Förresten, ni som fått specialpriser från Babyhuys, hur har ni fått det? Ser att vagnarna har ett pris på 1039 euro, har ni förhandlat ner det eller förhandlat er till egen rabatt?

• Fröken Frågvis
    emilsmamma skrev 2014-02-04 19:13:51 följande:
    Börjar med att hålla med ovanstående svar. Inte kört en cam men också hört att Buffalon inte är lika lättstyrd på stan, det är ju "offrat" för att få en terrängvagn. Den är ju också robustare i sin konstruktion. Har ännu inte kört den helt i terräng, typ skog, men sett andra här i tråden som gjort det - nöjda ägare som kört både i skog och i sand. Själv har jag kört i snö och på gräs, funkar finfint. Också utan tvekan tillräckligt lättstyrd för att köras med en hand i full matbutik medan man har korgen i andra handen. Urban Jungeln är ju underbar men skulle säga att Buffalon är en god tvåa om inte lika bra. Och har den enligt mig överlägsna egenskapen att vara vändbar (annars hade det blivit en UJ här) Ang suflett finns ju solsuflett som tillbehör till Buffalon också. Plus att den vanlig sufletten fälls ju ut lika långt som solsufletten :) en härlig bonus.
    (ps, om det bara är swivelhjulen du stör dig på, ska du inte bara köpa vinterhjul då istället?)
    Tack för input! Ja, de där vinterhjulen har jag funderat på många gånger, men kommer alltid fram till att jag inte vill ha fasta hjul och inte heller vill hålla på och byta hela tiden. Det jag älskar med UJ är att den, även utan låst framhjul, bara plöjer sig fram genom snö, och sen ändå går att vända 360 grader på en femöring när man går in i en butik.
    Att jag sen funderar på att byta till Buffalo har egentligen många fler orsaker. Båda vagnarna är välanvända och nu väntar vi tillökning och kommer använda vagn flitigt i ett par år till. Sen tycker jag det är bökigt att ha två vagnar och skulle hellre ha bara en som har alla goda egenskaper. Om UJ haft vändbar sits hade jag förmodligen kört på bara den, men jag vägrar sätta en 6 månaders framåtvänd.

Det var tråkigt att höra att Buffalon inte är lika lättstyrd som Cameleon. Tycker egentligen att UJ är ännu mer lättstyrd än Camen trots att den är en terrängvagn, därmed borde inte Buffalon behöva offra det! Jag vill verkligen ha alla goda funktioner i en och samma vagn, men är rädd att Buffalon ensam kanske inte är lika bra som de andra två tillsammans ändå. Tror jag måste provköra den i butik för att kunna bestämma mig.
  • Fröken Frågvis
    emilsmamma skrev 2014-02-05 10:33:11 följande:
    Ja, jag håller med om din UJ-kärlek.. Har drömt att de skulle göra en vändbar version till barn nr 2. Efter mkt efterforskande bestämde jag mig ändå för att Buffalon var det bästa alternativet för mig med de egenskaper jag vill ha i en vagn. Och jag är än så länge nöjd med mitt köp. (nytillskottet är 6 veckor) Men självklart ska du provköra vagnen först! Det är ju ett måste!
    (Kan tillägga att till första barnet försökte jag hitta en vagn som var så lik UJn som möjligt men vändbar, så hade först en Teutonia Spirit S3 och sedan en iCandy Apple jogger - kan iaf starkt avråda från de vagnarna om du funderat på någon av dem!)
    Lycka till med köpet :)
    Jag har egentligen gått och suktat efter en Donkey, men då syskonet dröjde lite längre än vi önskat har storasyster tyvärr blivit för stor för en syskonvagn (tror jag testat alla på marknaden). Så egentligen hade jag inte tänkt byta singelvagn förrän min man, som är totalt ointresserad av vagnar, föreslog det häromdagen. Då blev jag sugen och drogs genast till Buffalon

Måste bara fråga dig som kört UJ också -jag upplever att UJ'n är mycket lättare att köra på vägar som lutar lite. Med Cameleon måste man verkligen hålla emot för att vagnen inte ska dra neråt. Hur är Buffalon jämfört med UJ'n där? Såg förresten idag att Mountain Buggy har ett separat säte som kan vändas bakåt, men tyvärr har det fast lutning på 45 grader och är bara godkänt upp till 9 kg så det känns ju ändå inte som ett vettigt alternativ.
  • Fröken Frågvis
    Ello1 skrev 2014-02-05 09:34:06 följande:
    Jag måste säga att buffalon är en bra vagn, men den är ganska klumpig. Att fälla ihop den i en del är visserligen inte svårt, men går knappt när man har grejer i varukorgen och åkpåse om man vill kunna fälla ihop den så, samt att den ändå är för tung för att lyfta in i bilen i en del. Själva chassit är väldigt tungt, även när jag bara ska ta med den (o klicka i babyskyddet)  så tycker jag att det är bökigt att få in i bilen. MEN om man inte använder bil så mycket så är det en perfekt vagn! Cam-en är ju överlägset enklare att använda när man åker bil mycket....
    Ok, ja jag har ju läst att Buffalon är tyngre än Cameleon. När vi åker bil tar vi alltid med oss vår Urban Jungle då den är både lättare, smidigare och tar mindre plats ihopfälld. Kanske får införskaffa en Quinny Zapp Xtra som bil/resevagn om jag byter till Buffalon då...
  • Fröken Frågvis
    tvetalan skrev 2014-02-04 15:53:51 följande:
    Babyhuys erbjuder rabatt efter hur lång leverans man väljer. Om man vill ha den snabbt, typ inom 2 veckor får man 10%, eller om man är beredd att vänta 3-5 veckor så får man 15% rabatt! Man mejlar dem och frågar om prisförslag. Det är då de erbjuder rabatten.

På en av sidorna, tror det var babyplus så ska man också få rabatt om man anger "blogdiscount".
    Tack! Har mailat både Babyhuys och Babyplus nu Babyplus erbjöd ca 11% rabatt (ville förutom vagnen beställa lite andra produkter för ca 250 euro). Babyhuys har inte svarat än men hoppas på ännu bättre rabatt från dem då
  • Fröken Frågvis
    tvetalan skrev 2014-02-05 12:26:48 följande:
    Jag tror att du ska kunna få ännu billigare från babyhuys i och med rabatten (plus att deras vagnar är lite billigare av vad jag sett). Hoppas du får svar snart :D
    Jag fick också 15% rabatt på Babyhuys, men då de hade lägre priser både på tillbehör och frakt blev det offerten ändå 100 euro billigare än Babyplus. Mycket lockande pris
Svar på tråden Bugaboo Buffalo !