Inlägg från: emilsmamma |Visa alla inlägg
  • emilsmamma

Bugaboo Buffalo !

Peak, jag betalade med kort på babyhuys hemsida. Enkelt och säkert med secured by visa.

• emilsmamma
    LinnElin skrev 2013-10-28 14:05:02 följande:
    Har en liten fundering. Ni som beställt från Babyhuys, hur lång tid tog det innan ni hade vagnen hemma?
    Min vagn dök upp idag men då hade de försökt leverera två gånger innan de skickade brev (de hade inte min portkod) Så ca 10 dgr på leverans skulle jag säga att det tog i mitt fall. Men sen beror det ju på om det du beställer finns i lager.
  • emilsmamma
    Mini14 skrev 2013-11-05 18:35:10 följande:
    Hej! Jag är inne på & köpa en Buffalo men skulle egentligen vilja ha svart - sand men det verkar inte finnas. Någon som vet om man kan använda suffletten från cameleon till buffalon?
    Finns ju sand bas - svart suflett. Eller svart bas - offwhite suflett. Men det kanske inte riktigt är vad du var ute efter. Vet faktiskt inte hur det är att byta tillbehör mellan, buffalons sits är ju större så tänker att det kanske inte passar? Kanske säkrast att fråga i någon butik.
  • emilsmamma

Håller precis på att montera ihop vagnen. Fattar inte riktigt sufletten? Den ser inte ut som i instruktionsboken.. Där finns 2 band som ska spännas fast på varsin sida om fästet man sen sätter i vagnen men min suflett har bara såna på nersidan. (Alltså den del som sen sitter mot vagnen.) så kan spänna fast i ploppen som sen klickas i ramen, men inte haken på andra sidan. Där är dessutom tyget sytt längre ner så det ligger liksom över den delen. Svårt att förklara men hoppas ni som har vagnen fattar. Hur ska det vara??

• emilsmamma

Gosnosen - tack gör svar! Tänkte att det kanske kunde va så men samtidigt kändes det konstigt då modellen är såpass ny. Men sufletten verkar ju stabil ändå så :)

• emilsmamma
    Littlefoot skrev 2013-11-07 09:52:29 följande:
    Vad tror ni experter om att köpa vagnen på plats i Amsterdam? Finns det något att spara även då, eller är fraktkostnaden så liten att det inte är värt besväret att släpa med den hem på flyget, jämfört med att beställa från någon Holländsk sida på nätet? :)
    People who say they sleep like a baby usually don?t have any.

Frakten på flera sidor är billig / gratis. Jag hade inte gjort det iom att det ändå är ganska stor risk för slitage / skador när man flyger med barnvagn. Då gäller ju inte garanti utan man får ta det med flygbolaget. Fast det är ju alltid trevligt med en anledning att resa ;)
  • emilsmamma

Ny fråga till er som har buffalon: nu testar jag solsufletten (breezy sun canopy), myggnätet sluter inte helt tätt utan närmast sufletten och runt där man fäster bygeln är smala glipor. Är det så för er också?? (Lite dåligt tycker jag, en mygga behöver ju inte så mkt plats för att ta sig in..)

• emilsmamma

Peak, ja babyhuys skickar snabbare. Har själv försökt få info om myggnätet, inte fått klart svar me tror tyvärr inte det gör det. Du kan ju alltid maila och fråga där du tänker beställa vagnen. Det kan de helt säkert svara på. Själv satsade jag på solsufletten. Verkar bra som suflett men inte helt nöjd med myggnätet.

• emilsmamma
    Krusenberg skrev 2014-01-24 08:08:08 följande:
    Har BF i slutet av maj. Får hem den i mitten/slutet av mars om jag beställer den i februari meddelade dem. Bara jag som är så vidskeplig! Fast händer det något går den ju alltid att sälja! Borde vara lätt då det inte finns så många begagnade. Beställde du något mer än vagnen?

Babyhuys har "förlossningsgaranti". Dvs de köper tillbaka allt om så skulle behövas. Du får dock stå för returfrakt och måste ha kvar alla originalkartonger. Du får montera vagnen och testa alla delar men inte köra den ute. (Jag är också nojjig av mig.. Men nu åker lilltjejen fint i sin Buffalo. Är supernöjd!)
  • emilsmamma
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-04 12:45:32 följande:
    Hej,

nu behöver jag lite hjälp! Jag har en Cameleon som jag tycker är helt perfekt på alla vis, förutom de små swivelhjulen som är hopplösa på vintern. Har också en Urban Jungle Mountain Buggy som komplement, vilken jag också älskar. Den är otroligt bekväm, lättkörd och praktisk i och med att den kan fällas ihop i en del. Har alltid tänkt att jag skulle vilja ha en vagn som var både Cameleon och Mountain Buggy i ett, och funderar nu på att sälja båda och köpa en Buffalo istället. Har inte känt på den i butik än, därför vill jag gärna veta vad ni tycker.

Någon som bytt från Cameleon  till Buffalo? Är ni nöjda eller saknar ni Camens smidighet? Vad är största skillnaderna?
    Någon som bytt från Mountain Buggy till Buffalo? Är den lika lättkörd och lika bra i terräng?

Undrar även om tillbehören från Camen fungerar till Buffalon? Förstår att sufletterna inte gör det (kommer sakna sommarsufletten!), men har även en Bugaboo sittdyna, en Bugaboo åkpåse, en Elodie Details åkpåse samt ett bugaboo parasoll -kan jag behålla dessa?
    Börjar med att hålla med ovanstående svar. Inte kört en cam men också hört att Buffalon inte är lika lättstyrd på stan, det är ju "offrat" för att få en terrängvagn. Den är ju också robustare i sin konstruktion. Har ännu inte kört den helt i terräng, typ skog, men sett andra här i tråden som gjort det - nöjda ägare som kört både i skog och i sand. Själv har jag kört i snö och på gräs, funkar finfint. Också utan tvekan tillräckligt lättstyrd för att köras med en hand i full matbutik medan man har korgen i andra handen. Urban Jungeln är ju underbar men skulle säga att Buffalon är en god tvåa om inte lika bra. Och har den enligt mig överlägsna egenskapen att vara vändbar (annars hade det blivit en UJ här) Ang suflett finns ju solsuflett som tillbehör till Buffalon också. Plus att den vanlig sufletten fälls ju ut lika långt som solsufletten :) en härlig bonus.
    (ps, om det bara är swivelhjulen du stör dig på, ska du inte bara köpa vinterhjul då istället?)
  • emilsmamma
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-05 09:26:51 följande:
    Tack för input! Ja, de där vinterhjulen har jag funderat på många gånger, men kommer alltid fram till att jag inte vill ha fasta hjul och inte heller vill hålla på och byta hela tiden. Det jag älskar med UJ är att den, även utan låst framhjul, bara plöjer sig fram genom snö, och sen ändå går att vända 360 grader på en femöring när man går in i en butik.
    Att jag sen funderar på att byta till Buffalo har egentligen många fler orsaker. Båda vagnarna är välanvända och nu väntar vi tillökning och kommer använda vagn flitigt i ett par år till. Sen tycker jag det är bökigt att ha två vagnar och skulle hellre ha bara en som har alla goda egenskaper. Om UJ haft vändbar sits hade jag förmodligen kört på bara den, men jag vägrar sätta en 6 månaders framåtvänd.

Det var tråkigt att höra att Buffalon inte är lika lättstyrd som Cameleon. Tycker egentligen att UJ är ännu mer lättstyrd än Camen trots att den är en terrängvagn, därmed borde inte Buffalon behöva offra det! Jag vill verkligen ha alla goda funktioner i en och samma vagn, men är rädd att Buffalon ensam kanske inte är lika bra som de andra två tillsammans ändå. Tror jag måste provköra den i butik för att kunna bestämma mig.
    Ja, jag håller med om din UJ-kärlek.. Har drömt att de skulle göra en vändbar version till barn nr 2. Efter mkt efterforskande bestämde jag mig ändå för att Buffalon var det bästa alternativet för mig med de egenskaper jag vill ha i en vagn. Och jag är än så länge nöjd med mitt köp. (nytillskottet är 6 veckor) Men självklart ska du provköra vagnen först! Det är ju ett måste!
    (Kan tillägga att till första barnet försökte jag hitta en vagn som var så lik UJn som möjligt men vändbar, så hade först en Teutonia Spirit S3 och sedan en iCandy Apple jogger - kan iaf starkt avråda från de vagnarna om du funderat på någon av dem!)
    Lycka till med köpet :)
  • emilsmamma
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-05 11:31:31 följande:
    Jag har egentligen gått och suktat efter en Donkey, men då syskonet dröjde lite längre än vi önskat har storasyster tyvärr blivit för stor för en syskonvagn (tror jag testat alla på marknaden). Så egentligen hade jag inte tänkt byta singelvagn förrän min man, som är totalt ointresserad av vagnar, föreslog det häromdagen. Då blev jag sugen och drogs genast till Buffalon Måste bara fråga dig som kört UJ också -jag upplever att UJ'n är mycket lättare att köra på vägar som lutar lite. Med Cameleon måste man verkligen hålla emot för att vagnen inte ska dra neråt. Hur är Buffalon jämfört med UJ'n där? Såg förresten idag att Mountain Buggy har ett separat säte som kan vändas bakåt, men tyvärr har det fast lutning på 45 grader och är bara godkänt upp till 9 kg så det känns ju ändå inte som ett vettigt alternativ.

Har lite svårt att jämföra då det var över 4 år sen jag körde UJ. Har inte själv haft en men kört syskonbarn i den massa. Tillräckligt för att tycka den är bäst ;) Problem på lutande väg upplevde jag verkligen med Spiriten men det är inget jag tänkt på med Buffalon. Hittills tycker jag den varit super att köra - på stan, i affär, i gräs och i snö. Kör med ståbräda vilket kanske ni också kommer göra då? Det funkar bra och storebror älskar sin bräda :) Man får vara lite uppmärksam då det blir mkt vikt bakåt bara om tex stående syskonet kränger runt eller hoppar på brädan känns det som vagnen ska välta mot en - men det går snabbt att parera (inte tungt). Ja, har sett den där sitsen till UJ.. Jag tyckte inte alls att den verkar funka som substitut för vändbar sits. Såå irriterande för det visar ju att de förstått att det finns en efterfrågan. Men man vill ju ha UJn fast vändbar liksom. :/
  • emilsmamma
    Smum10 skrev 2014-02-11 18:57:44 följande:
    Hoppar in här för jag ska köpa mig en Buffalo till mitt andra barn som kommer i början av Juli. Har följt tråden och tänkt att beställa från Holland precis som många av er har gjort.

Men idag såg jag att det har kommit nya färger till buffalon som kommer bli tillgängliga i april 2014. Tror ni dessa kommer att finnas på deras hemsidor då oxå? Tänkte beställa i april så att man kan få mer rabatt pga av längre leveranstid som någon skrev men ändå ha den hemma lite innan barnet ifall det skulle komma tidigare.
    Skulle anta det eftersom Bugaboo är ett holländskt märke att deras egen marknad är snabbt up to date. Men vet såklart inte, du kan ju alltid maila och fråga :)
  • emilsmamma

Jag beställde solsuflett. Skulle säga att den är ljusgrå. Verkar bra med nätfönstrena att få in mera luft på sommaren. Dock var myggnätet en besvikelse, det sluter inte helt tätt.

• emilsmamma
    Krusenberg skrev 2014-02-23 02:17:43 följande:
    Kan man inte använda solsufletten som myggsuflett?

Jo, alltså det finns ju ett "integrerat" myggnät. Väldigt bra i teorin. I praktiken inte lika bra, det sluter inte helt tätt hela vägen i nederkant. Tyvärr :(
  • emilsmamma
    tvetalan skrev 2014-02-27 14:17:43 följande:
    Prova med breezyn först! Jag tror inte att myggnätet som är integrerat i suffletten SKA glappa. Något måste ju vara fel då ju. Kommer beställa/köpa breezyn i april :) har hört att vanlig suffla på sommaren blir väldigt varmt för bebbi

Myggnätet har lite samma design som regnskyddet, dvs går bara ner till ramkanten. Och eftersom den inte är rak utan har som en böj där bygeln sitter ungefär så bildas det som ett litet hål där. Kanten på nätet sneddar ju såklart över den biten. Har svårt att se hur det skulle vara annorlunda på någon annans vagn? Men solfunktionen verkar bra med ventilerande luckor. Återstår att se när sommaren kommer om det ljusa tyget släpper igenom mycket ljus bara, hoppas inte.
  • emilsmamma
    tvetalan skrev 2014-02-27 21:36:43 följande:
    Tycker inte det ska kallas myggnät om det glappar! Förstör ju funktionen totalt :(

Jag vet.. Jag vart rätt sur när jag testade det! Tillbehör till Bugaboo är ju inte direkt billigt! Får se hur det känns när jag använder det i sommar, om det blir bättre på något sätt, typ om man kan nypa fast det. Annars blir det nog köpa separat myggnät tyvärr :/
Svar på tråden Bugaboo Buffalo !