• SpanskaFlugan

Balsammetoden

Jag tänkte höra om det finns andra här som använder sig av balsammetoden för att ta hand om sitt  hår? Rakt eller lockigt spelar ingen roll! 
    Vad har ni för erfarenhet av BM och hur fungerar det för er? Har ni några bra tips på produkter som funkar bra för er?

Själv har jag använt mig av BM i flera år nu, lite av och till. Framförallt på vintern tycker jag det funkar jättebra eftersom det gör att mitt hår inte blir så elektriskt. Med vanligt schampoo/balsam är det hopplöst platt och statiskt hela vinterhalvåret.

Jag brukar använda Så Klart! balsam och så lite olika inpackningar.

Och om någon känner för att komma in här och bara spy galla över BM och säga hur dåligt det här och börja snacka om att "öppna upp håret och tvätta rent", lägg ner, starta en egen tråd tack...   

• Svar på tråden Balsammetoden
  • Aileen Allannah
    SpanskaFlugan skrev 2013-02-15 14:28:13 följande:
    Bäst blir nog med balsam och en snabb inpackning, så då är det ju samma som schampoo och balsam, värt att testa? :) 
    I nuläget så använder jag schampo och sen ingenting mer, jag torkar inte håret, borstar det inte, gör ingenting, så det skulle bli ett extra moment, men det gör egentligen inte så himla mycket.
  • SpanskaFlugan
    KGK skrev 2013-02-15 14:34:00 följande:
    Jag använde balsammetoden i 3 år - tyvärr funkade det inte för mig.  Jo, håret blev hållbarare och bröts inte så lätt, men det såg alltid smutsigt (flottigt) ut vid tinningarna.
    Att det tar tid för håret att ställa om sig på att inte ha fullt av skadliga produkter i sig förstår jag, men 3 år?
    Ja, ibland kan det ta tid att hitta rätt produkter. Håret tar inte tid på sig att ställa om egentligen, det handlar ju bara om att man ska ha rätt produkter som passar ens eget hår så att det blir rent. Trist att det inte funkade för dig. Jag använde först Änglamarks balsam och sen ändrade de på något i produkten och då blev mitt hår fett också. Men innan jag kom på att det var balsamet som ändrats höll jag på och kollade på allt runt omkring mig för att lista ut vad som blivit fel. I bland kan det vara så enkelt att man använder en hudkräm eller handkräm som sätter sig i håret och strular till balansen. Andra är jättekänsliga för proteinet i vissa produkter och måste ha balsam utan protein i. Det kan vara lite meckigt i bland men jag tycker det är värt det för att slippa frissigt och torrt hår. 
  • Emmiii

Jag använder bara schampoo precis i hårbotten. Dränker håret i inpackningar och balsam som får verka ungefär 3-5 minuter varje gång jag tvättar håret. använder en bredtandad kam. Det fungerar super.

Dock plågar jag håret med hårfön och plattång varenda gång också.......

Använder en hårolja som jag applicerar på längderna, som är heeeelt underbar, kan inte tänka mig att vara utan den! www.lyko.se/sv/artiklar/moroccanoil-100ml.html 

• Pyl
    SpanskaFlugan skrev 2013-02-15 14:29:48 följande:
    Men mjäll beror ju på en jästsvamp i hårbotten och oftast blir den värre av starka produkter som man inte använder i BM. Vad använde du för produkter med BM? 
    Något som rekommenderades på nopoo eller lockig.se, kommer inte ihåg märke. Utan silikoner och parabener var väl kraven. Jag kunde dra av stora flagor från hårbotten, var ganska äckligt. Höll ut ganska länge också för jag tänkte att det var en invänjningsperiod, men det blev bara värre. Har väldigt tunt hår så det är inte för att det är för tjockt. Blev bättre först när jag började schamponera igen och föna håret varje dag. Det torkade nog ut svampen. 

• SpanskaFlugan
    Pyl skrev 2013-02-15 15:01:24 följande:
    Något som rekommenderades på nopoo eller lockig.se, kommer inte ihåg märke. Utan silikoner och parabener var väl kraven. Jag kunde dra av stora flagor från hårbotten, var ganska äckligt. Höll ut ganska länge också för jag tänkte att det var en invänjningsperiod, men det blev bara värre. Har väldigt tunt hår så det är inte för att det är för tjockt. Blev bättre först när jag började schamponera igen och föna håret varje dag. Det torkade nog ut svampen. 

Trist :( Som sagt, det passar ju inte för alla. Vissa, som för mig, funkar det perfekt för från allra första början. Andra får leta ett tag för att hitta en kombination som funkar, andra får aldrig ordning på det. Det är ju synd att det inte funkade för dig, när det funkar så mår ju håret jättebra och så slipper man slita på håret med kemikalier och plattång och sånt. 
  • Pyl

Ja, jag blev besviken. Var rätt övertygad när jag höll på, men tyckte att de andra metoderna med honung, bikarbonat, vinäger och allt vad det var, var för meckigt. Tyckte att mitt hår blev tjockare av balsammetoden vilket är en positiv sak för mig! 

• kaffeamanda

Jag har börjat testa balsammetoden alldeles nyss, men har kanske fattat helt fel???

Jag köpte ett balsam på hälsokraft som expediten rekommenderade för balsammetoden, men jag har BARA använt balsam och inget mer. Läste nånstans att balsamet ska sitta kvar i 10 min för att det tar längre tid att få bort smuts än med schampo. 

• Mandel

Mitt hår blev mycket bättre och fick mycket mer "definierade" lockar sedan jag slutade att kamma/borsta det efter att jag tvättat det.
    Har fått massor av kommentarer om mina fina lockar och det blir emellanåt riktigt "idiot" lockigt och ibland riktiga korkskruvslockar om jag inte försöker sära på dem med hjälp av fingrarna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • skunken

Jag kör balsammetoden. Lite tyngre balsam nu på vintern och lite lättare på sommaren. Just nu fructis (normal tror jag) som tvättbalsam. Jag gnuggar in det noganoga i hårbottnen, fördelar i längderna och sköljer ur. Sen använder jag jessicurls too shea (tror jag att det heter) som vårdande balsam. Fördelar i hela håret, kammar med en grov kam och sköljer ur. Sen kramar jag bara ur håret med en diskhandduk istället för frotté, kramar i litelite balsam och sen hårgele och sen fönar jag med tratt (mitt hår får finast lockar då och jag tycker inte att det sliter så mycket när jag kör balsammetoden). Klart! Ibland om jag känner för det så tar jag i lite olivolja i håret innan tvätt eller över hela natten, så blir det ännu mjukare. Men det är absolut inget måste. Jag älskar balsammetoden!

Svar på tråden Balsammetoden