• SpanskaFlugan

Balsammetoden

Jag tänkte höra om det finns andra här som använder sig av balsammetoden för att ta hand om sitt  hår? Rakt eller lockigt spelar ingen roll! 
    Vad har ni för erfarenhet av BM och hur fungerar det för er? Har ni några bra tips på produkter som funkar bra för er?

Själv har jag använt mig av BM i flera år nu, lite av och till. Framförallt på vintern tycker jag det funkar jättebra eftersom det gör att mitt hår inte blir så elektriskt. Med vanligt schampoo/balsam är det hopplöst platt och statiskt hela vinterhalvåret.

Jag brukar använda Så Klart! balsam och så lite olika inpackningar.

Och om någon känner för att komma in här och bara spy galla över BM och säga hur dåligt det här och börja snacka om att "öppna upp håret och tvätta rent", lägg ner, starta en egen tråd tack...   

• Svar på tråden Balsammetoden
  • Pipidouris

jag brukar köra på olivolja, inpackning innan dusch i 20 min eller mer..sen skölja ur med shampo utan parfym, funkar super för mig Drömmer

• Pimpinellan

Balsam inköpt,inte provat än. Och kommer aldrig använda glidmedel eller ägg eller annat tjafs! Måste dock kamma håret efter tvätt,det blir ju bara rufs annars. Diskhandduk kan ju dessutom omöjligt suga upp allt vatten ur mitt långa,tjocka hår,men jag får väl ta två då. Hur lång tid ska man ge det? Tre år kommer inte ifråga! FörvånadTungan ute

• skunken

Det beror på om du har kvar rester av produkter som inte är vatten- eller fettlösliga i håret eller inte. Har du det så kan du tvätta med ett schampo med sls men utan skumma silikoner och allt vad det heter först, sen ska du inte behöva ge det någon tid alls egentligen. Jag har supertjockt och långt hår. Men jag kramar bara ur dt värsta, bara så att det inte rinner om håret. Man ska absolut inte gnugga håret med handduken, bara krama försiktigt. Frotté sliter som fasiken.

• SpanskaFlugan

Sådana där microfiberhandukar som man har när man backpackar och har lite plats i väskan, är super för att torka håret skonsamt.

Och du kommer se resultat redan efter första tvätten :)

• snilla
    Emmiii skrev 2013-02-15 14:56:47 följande:
    Jag använder bara schampoo precis i hårbotten. Dränker håret i inpackningar och balsam som får verka ungefär 3-5 minuter varje gång jag tvättar håret. använder en bredtandad kam. Det fungerar super.

Dock plågar jag håret med hårfön och plattång varenda gång också.......

Använder en hårolja som jag applicerar på längderna, som är heeeelt underbar, kan inte tänka mig att vara utan den! www.lyko.se/sv/artiklar/moroccanoil-100ml.htm... 

"Ingredienser i Moroccanoil Original Oil Treatment:

Cyclomethicone, Dimethicone, Argania Spinosa Kernel Oil (Arganolja), Parfum (Fragrance), Linum Usitatissimum (Linseed) Seed Extract, Butylphenyl Methylpropional, Benzyl Benzoate, Alpha - Isomethyl Ionone, CI 26100 (Red 17), CI 47000 (Yellow 11)."

Om detta är rätt ingredienslista så behöver du använda schampo då denna "hårolja" mestadels består utav silikoner (Cyclomethicone, Dimethicone). För ett billigare alternativ köp ren arganolja på hälsokosten, billigare.
  • Jag är bara jag

Jag har provat,men håret blev inte riktigt rent. Dock lockigare,lätthanterligt,inget friss. Nu med schampo går jag snart under,det liknar ett skatbo hela huvet! Hittat en massa förslag på godkända balsam (måste finnas på ICA,Willys eller COOP),men vilket rengör bäst egentligen? Ska man köra med två olika kanske,ett som rengör och ett som greder ut? Håret blev så här trist p.g.a sol och schampo,det är inte slitet egentligen utan torrt som öknen-utom hårbotten då... Hjälp!

• Aniiee

Jag testade balsammetoden, och det funkade ju fint, MEN det blev dyrt som satan. Någon som kan rekomendera balsam som funkar men som inte är så dyrt? Jag har varken råd eller lust att lägga 400 kr i veckan på balsam....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • snilla

What, hur kom du upp i den summan egentligen? Garants "Såklart"-balsam är godkänt, utmärkt som tvättbalsam och kostar en tjugolapp på Willys.

• snilla
    Jag är bara jag skrev 2013-06-24 17:36:33 följande:
    Jag har provat,men håret blev inte riktigt rent. Dock lockigare,lätthanterligt,inget friss. Nu med schampo går jag snart under,det liknar ett skatbo hela huvet! Hittat en massa förslag på godkända balsam (måste finnas på ICA,Willys eller COOP),men vilket rengör bäst egentligen? Ska man köra med två olika kanske,ett som rengör och ett som greder ut? Håret blev så här trist p.g.a sol och schampo,det är inte slitet egentligen utan torrt som öknen-utom hårbotten då... Hjälp!
    Många som kör med BM använder sig av två balsam ja, ett lite lättare som "tvättbalsam" och ett litet tyngre som återfuktande.
    Är håret torrt och risigt kan du annars testa att skölja med äppelcidervinäger, en del ÄCV på 10 delar vatten och häll det över håret bara. Återställer PH-balansen och ger ett mjukt och glansigt hår.
  • Jag är bara jag
    snilla skrev 2013-06-28 02:55:32 följande:
    Många som kör med BM använder sig av två balsam ja, ett lite lättare som "tvättbalsam" och ett litet tyngre som återfuktande.
    Är håret torrt och risigt kan du annars testa att skölja med äppelcidervinäger, en del ÄCV på 10 delar vatten och häll det över håret bara. Återställer PH-balansen och ger ett mjukt och glansigt hår.
    Jag har köpt ett godkänt balsam,men effekten på det återstår att se-ska börja imorron. Äcv säger du? Före eller efter balsam? Luktar det inte skunk?
  • snilla

Jepp, helt vanlig ÄCV, bara rota i köket :)
    Använd ÄCV allra sist, det behövs inte ens sköljas ur och kommer inte att lukta någonting när det har torkat. Jag må ha vant mig efter över ett års användning av ÄCV men jag tycker mest det luktar fräscht numera, den lilla stund den luktar.

• snilla

Värt att notera är att jag visserligen inte har kombinerat ÄCV med balsammetoden utan jag tvättar mitt hår med bikarbonat. Men om håret är fnasigt, torrt och frissigt kan det absolut vara värt att se om ÄCV kan hjälpa till lite, det är PH-balansen som kan behöva en skjuts åt det surare hållet.

• Aniiee
    snilla skrev 2013-06-28 02:51:44 följande:
    What, hur kom du upp i den summan egentligen? Garants "Såklart"-balsam är godkänt, utmärkt som tvättbalsam och kostar en tjugolapp på Willys.
    Jag har extremt tjockt och långt hår.... det går åt minst en halv flaska "tvätt-balsam" och två tredjedels flaska "balsam" per tvätt. Tvättar håret varannan/var tredje dag = ca 5 flaskor balsam i veckan. Något willy's har jag inte i närheten, tyvärr, bara ett coop, ett hemköp och ett ica i ett större centrum = dyrare varor. 

Men ok, jag överdrev lite. Efter att ha räknat så skulle det kosta ca 200 kr i veckan. Fortfarande mer än jag är beredd att lägga. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Omogen citron

Jag använder Rhasoullera som är en annan no- poo metod. Det kostar ungefär 40-50 kronor i månaden (jag såg att någon klagade på all balsammetoden var för dyr)

• tooschoolforcool
    SpanskaFlugan skrev 2013-02-15 14:05:53 följande:
    Jag tänkte höra om det finns andra här som använder sig av balsammetoden för att ta hand om sitt  hår? Rakt eller lockigt spelar ingen roll!  Vad har ni för erfarenhet av BM och hur fungerar det för er? Har ni några bra tips på produkter som funkar bra för er? Själv har jag använt mig av BM i flera år nu, lite av och till. Framförallt på vintern tycker jag det funkar jättebra eftersom det gör att mitt hår inte blir så elektriskt. Med vanligt schampoo/balsam är det hopplöst platt och statiskt hela vinterhalvåret. Jag brukar använda Så Klart! balsam och så lite olika inpackningar. Och om någon känner för att komma in här och bara spy galla över BM och säga hur dåligt det här och börja snacka om att "öppna upp håret och tvätta rent", lägg ner, starta en egen tråd tack...   

Haha, ändå så frågar du om andras erfarenheter och hur det fungerar för andra. Så, om man har dålig erfarenhet av det och det fungerade dåligt, då får man alltså inte berätta det? Du borde formulera om din frågeställning.
  • IsDimma

Jag slutade med schampo för sex år sen. Det är bland det bästa jag gjort
    Dom senaste fem åren har jag kört med i stort sett bara balsam, använder bikarbonat kanske en gång per år eller nåt och äppelcidervinäger efteråt då. Men annars bara balsam. Det funkar hur bra som helst.

• kaffeamanda

Vilka sorter använder ni då till tvätt och vårdande? Jag upplever att mitt hår ser livlöst ut

• Jag är bara jag

Inte nöjd med just det här balsamet. Rent,men friss ändå och det kändes på en gång redan när jag tvättade att det var fel sort. I vintras blev det inte rent,men ickefrissigt och lockigt så det känns som man måste välja mellan de två: rent och friss eller skitigt och lockigt...

• Grappa

Jag använder Neutral, det är lagom rinnigt tycker jag. Vårdande balsam behövs inte.
    N ska jag testa Wen som är nåt nytt.

• lubbelus

Min flickvän har väldigt lockigt hår och det frissar sig otroligt lätt. Prövade massvis med olika balsam och olika huskurer. Men nu använder hon något som heter "redken" (minns inte hela produktnamnet). Hur som helst så rekommenderade hon mig att tipsa om den här sidan/guiden: tips för lockigt hår (balsammetoden inkluderat).

Svar på tråden Balsammetoden