• Kische

Fråga om barn och marsvin

Jag hade marsvin när jag var liten och har velat ha det sedan jag flyttade hemifrån för 20 år sedan... men inte riktigt haft möjlighet (studentboende) och gått på patrull från min man som inte ville ha husdjur alls.
    MEN - nu har vi fått en liten dotter så nu är det ju snart fritt fram "i pedagogiskt syfte" för det är "bra för barn med djur". Mamma vill alltså ha lite marsvin. 
    Vår dotter är 3 så hon är för liten än men hur gammal tror ni att ett barn ska vara för att tycka att det är roligt att vara delaktig i marsvinspysslet? Jag har alltså erfarenheter av marsvin men det är mitt första barn. Betonar här att hon inte ska sköta det själv och inte heller hålla och klappa det utan uppsikt av vuxen. 
    Någon som har äldre barn som har marsvin och yngre syskon (för det kan ju vara jämförbart)? Hur fungerar det?

• Svar på tråden Fråga om barn och marsvin
  • Dr Mupp

Jag tycker den här bilden säger allt. Sonen och marsvinet är jämngamla. Skiljer några månader. 

En treåring kan få ut mycket av att ha marsvin. Han klappar dem, ger dem mat och pratar med dem. Ja så lägger han in bilar hos dem också. Han älskar våra marsvin och marsvinen verkar gilla honom också. 

Om man bara hjälper till med att mäta upp maten så kan en treåring mata marsvinen. Våran son matar med både grönsaker och pellets. Enda är dock att man får hålla koll på hur mycket han ger eftersom han gärna annars ger dem hela burken med kraftfoder, vilket visserligen ger glada men inte så friska marsvin. 

Enda nackdelen med att ha en treåring och marsvin är att man kan hitta lite spännande saker i buren. Duplo i buren är inte helt ovanligt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • yodi

kan bara hålla med om att en treåring och marsvin kan fungera galant.

min minsta är tre år och hon älskar att få klappa och mysa med stora systers marsvin, och hon är mer än villig att ge mat och vatten och plocka gräs.

sen får man givetvis hålla uppsikt över dom och hjälpa till med marsvinet, men en treåring kan helt klart ha glädje av ett marsvin.      

Svar på tråden Fråga om barn och marsvin