Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag och min pojkvän har precis beslutat oss för att ha gemensam ekonomi. Den senaste månaden har vi kollat alla våra utgifter och skrivit upp dem för att på så sätt få fram våra hushållskostnader.
    Vi har fått fram att vi lägger runt 5000,- på mat varje månad.

Jag blev lite nyfiken på hur mycket andra mathandlar för och undrar således:
    - Hur mycket äter ni (eller du om du bor ensam) varje månad?
    - Hurdan mat äter du för den kostnaden? Lagar du allt från grunden eller blir det mycket halv- och helfabrikat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 18:32
    Skriv gärna hur många personer ni är i hushållet också

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?
  • Anonym (TS)
    Anonym (fattar inte) skrev 2013-02-21 09:13:58 följande:
    Vi är 2 vuxna och ett barn på 7 månader och vi lägger 6000 kr i månaden (inkl, hygien och liknande).

Jag tycker att det är jätte mycket och har verkligen ansträngt mig för att analysera varför det går så mycket pengar på mat.

Jag har under en månad sparat alla kvitton och skrivit ner vad varje måltid kostar. Jag har även jämfört priser i olika affärer (Coop, ICA och Willys). Vi bor i Stockholm.

Vi lagar mat från grunden och äter både kött, fisk och fågel. Ofta räcker det inte till matlådor. Det som kanske är lite dyrare jämfört med andra är att vi inte äter pasta, ris eller potatis. Vi äter ibland matvete och sötpotatis, men då är det väldigt lite.

Exempel på vad vi ätit senaste veckan och vad det kostar: Köttbullar med zuccini i tomatsås, (110 kr). Lax i ugn med spenatstuvning (125 kr). Hemmagjord pizza lchf (140 kr). Flygande Jakob (135 kr). Omelett (60 kr). Köttbit med sötpotatis (150 kr). Blodpudding med vitkål, bacon och lingon (60 kr). 

Förutom maten så köper vi nötter, frukt, mineralvatten och choklad (90%-ig) för ca 140 kr per vecka. Sen så köper vi frukost-produkter för ca 100 kr per vecka. 

Hygien, tvättmedel, diskmedel och liknande samt mat till barnet kostar ca 200 kr per vecka.

Vad gör vi för fel ????

Ursäkta kapningen av tråden... Skäms 
    Jag läste någonstans att en vuxen som äter och gör matlådor äter för ungefär 2500,- /månaden. Det x2 är 5000 och sen kommer hygienartiklar utöver det. Så för mig låter inte 6000 så farligt. Beror ju på hurdan mat man äter också, det kostar ju mer om man äter mycket grönt, frukt osv Sen upplever jag att det kostar mer om man plockar bort kolhydraterna, då saker som pasta och ris ofta är billiga och mättande. Det är ju dyrare att bi mätt på ex kyckling än på ris..
Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?