• Anonym (TS)

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag och min pojkvän har precis beslutat oss för att ha gemensam ekonomi. Den senaste månaden har vi kollat alla våra utgifter och skrivit upp dem för att på så sätt få fram våra hushållskostnader.
    Vi har fått fram att vi lägger runt 5000,- på mat varje månad.

Jag blev lite nyfiken på hur mycket andra mathandlar för och undrar således:
    - Hur mycket äter ni (eller du om du bor ensam) varje månad?
    - Hurdan mat äter du för den kostnaden? Lagar du allt från grunden eller blir det mycket halv- och helfabrikat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 18:32
    Skriv gärna hur många personer ni är i hushållet också

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?
  • zumba

Strax under 4000 kr 3 vuxna 1 ungdom o 1 tvåring o 1 vuxen till vv

• cosinus

I krokarna av 5000, 2 vuxna och 4 barn i åldrarna 2 till 8 år.

Då ingår allt sånt vi handlar på mataffärer, hygienartiklar, toapapper, matjord och sånt.

Vi köper aldrig färdigrätter, gör oftast matlådor att ha med på jobbet. Köper en del snabb-mat av typen korv, fiskpinnar, sesamnuggets och hamburgare men oftast lagar vi mat någorlunda från grunden.

Köper svenskt kött och kyckling, mer grönsaker och frukt än jag vill räkna på vad det kostar och en del godis på helgen.

• Mia 492

Ca 8000-9000 skulle jag tro på en månad. Då är vi 2 vuxna och tre barn på 12-10 år och 1 bebis 6 månader.
    Vi äter ganska gott, lagar mkt mat från grunden. Mycket kött och mindre fisk. Vi skulle gott och väl kunna sänka våra matkostnader med flera tusen men vi är nog lite bortskämda med maten.
    Jag har ändå god koll på extrapriser och backar inte för att göra ett bra klipp på kött och ostar speciellt då jag tycker det blivit sviiiindyrt med det. 
    Köper mkt frysta och färska grönsaker också då vi alltid har ngn sallad till maten. Och barnen som har kompisar hemma äter ofta hos oss med och jag gör alltid överdrivet med mat så det blir en hel del över ändå efter varje måltid. Vår bebis äter inte burkmat, nu är vi på smakisar men sedan får även hon lagad mat ifrån grunden. Det känns enklast så + hennes ersättning. Vi har inga allergiker i familjen så det behövs ingen special kost.

• Trazzel

Två vuxna och tre barn mellan 2,5-5,5 år, vi ligger runt 3000 kr per månad.

• Anonym (CJ)

1 höggravid kvinna, 1 matglad man, 2 yngre barn & 2 tonåringar varannan helg. Hur mycket vi äter? Tillräckligt för att bli mätta ^^ mån-fre; frukost + middag hemma, mannen har minst 4 av 5 dagar med sig matlåda dagen efter, jag går och småäter lite då & då under dagen då jag inte får ner allt för mkt åt gången. Vardagarna brukar bli lite enklare mat, fiskpinnar, köttbullar, korvstroganoff, pyttipanna osv. På helger blir det mer "ordentligt", lasagne, potatisgratäng, grytor osv. Pizza/McDonalds/hämtmat äter vi i snitt max 2ggr/mån. Inkluderat toapapper, schampo, tvättmedel, blöjor (typ allt som kan köpas på Ica) så har vi drygt en kostnad mellan 4-5000;-/mån.

• Trazzel

Glömde skriva att vi lagar det mesta från grunden. Nån enstaka gång halvfabrikat.

• Anonym

2 vuxna, 4 barn (iofs räknas ett av dom som vuxen) 12,14,17 och 19 år. Allt som går att köpa ica heter väl kontot och vi ligger nog på runt 7000 i månaden. 

Det mesta görs från grunden, bakar bröd själv och väldigt lite halvfabrikat. 

• Anonym (stor familj)

Hej, vi är en familj på två vuxna och 6barn varav 3 är tonåringar. våran totala matkostnad med allt papper,hygienmm landar oftast på ca 6000 max. Tidigare hade vi kostnad på nästan 10000 i månaden vilket var alldeles för mycket för ekonomin. Nu jämför vi priser och köper mesta maten på willys lr ica maxi.

• Nyfiken gul

2 vuxna och 1 hemmavarande barn.  

om jag räknar in hygien o städ, kattmat och resturangbesök+hämtmat i den ordinarie matkostnaden så landar vi väl på ca 7000 kr i månaden.

vi köper det vi vill ha, lagar mat från grunden. Vi skulle lätt kunna sänka kostnaderna men vi prioriterar att ha högre matkostnad då jag oftast väljer bra köttråvara och närproducerat och ekologiskt.

Vi har dessutom ett gäng barn som kommer och går (umgängesbarn) och är dom hemma på skollov och diverse helger så räknar jag med att matkostnaden ökar 7-800 kr den månaden.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • NLAL

Ca 2000 kr på mat, 2 vuxna och 2 hundar som ofta äter vanlig mat. Men då har vi den fördelen att vi har egna renar så vi har ju allt i köttväg "gratis". Vi hade säkert kunna få ner våran månadskostnad om vi jämfört priser mellan olika företag eller butiker men vi tycker inte att 2000 är så mycket.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?