Inlägg från: Anonym (stenkoll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stenkoll)

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

I vår familj är vi två vuxna och ett barn i lågstadiet. Vår matkostnad varierar men ligger på mellan 3000-3400:- per månad och då är givetvis INTE hygien och andra förbrukningsvaror inräknat då du frågade om just matkostnad. Sådant räknar jag för egen del aldrig med i matbudgeten, det är en kategori för sig hos oss. I den här summan har jag heller inte räknat med godis/snacks eller köp-luncher, då får man lägga till 200-400 kr extra. Vi kan köpa lunch till självkostnadspris på mitt arbete, men det är bara 2-4 ggr i månaden som jag utnyttjar detta, annars har jag matlåda.

För några månader sedan började vi prenumerera på färdigpackad matkasse, 5 middagar för fyra personer för 649:-, jag behöver inte nämna vilket företag så att ingen tror att jag gör reklam. Eftersom vi är två vuxna och ett barn så blir det så gott som alltid minst en matlåda som jag kan äta som lunch dagen efter. Vissa maträtter räcker till ännu fler. Det här är en suverän lösning som gör att du har precis allt du behöver ha hemma, och du köper inte hem mer än vad som kommer att gå åt för veckans matlagning. Det ger också bättre koll på matkostnaden. För dessa kassar blir det en kostnad på 2595 kr per fyra veckor, resterande månadskostnad är frukost, frukt och helg-mat. Vi är inga storätare i vår familj, utan vi äter en normalportion. Som ni säkert känner igen så äter skolbarn inte ofta av det ”lilla extra” som vi vuxna. Tillbehör som pålägg, sallad, en hel del grönsaker, såser o dyl. är det bara vi vuxna som äter av. Det lär ju förändras när barnet blir äldre och då räknar vi med att matkontot ökar. Innan jag började med matkassarna var matkontot lägre, i genomsnitt 2400:- totalt per månad (ej uteluncher), men att slippa planera, handla, packa, skriva inköpslistor och veckomenyer gör att det är värt den ökade kostnaden känner jag.

Jag har alltid lagat mat från grunden, och det händer bara ca två gånger i månaden att vi serverar färdiga köttbullar till barnet som lunch på helgen om det inte finns matrester.

Vill ni ha lika bra koll på eran matkostnad och övriga utgifter som jag så rekommenderar jag att ni skaffar ett konto på smartbudget.se (där smög det visst in lite reklam ändå) =)

• Anonym (stenkoll)
    Meria skrev 2013-02-20 10:11:31 följande:
    Vi ligger på 5000:- i mån, två vuxna och tre barn. Där ingår hygienprodukter också. 

Minstingen äter ersättning och är den enda med blöjor. Grabbarna äter i princip lika mycket som oss vuxna, så storkok är det enda som gäller för att ha chans att få matlåda över  

Vi lagat hälften av all mat från grunden och hälften är halvfabrikat, beror lite på energin för dagen Vi veckohandlar och brukar landa på 1200:- lite drygt.  
    Det är bra, om där ingår blöjor också, för det är inte så billigt. Om dina grabbar äter mycket redan, hur ska det då inte bli när de kommer in i tonåren Tungan ute vår grabb är liten i maten och ganska kräsen, förutom när det vankas pasta Flört
    Det är smart att veckohandla. Duktiga ni är Glad 
  • Anonym (stenkoll)
    ZaftMonkey skrev 2013-02-20 16:25:52 följande:
    Jag och min fästman äter för ungefär 3000:-/ Månad och då är 2500:- mat hemma + matlådor till jobbet för oss båda och 500:- är sådant som vi äter ute för :) Vi gör storkok varje helg så det blir matlådor till hela veckan som kommer.
    Storkok, okej, då förstår jag, det är smart mat, drar ner kostnaden. Men blir det inte tjatigt att äta likadan mat till lunch varje dag?
  • Anonym (stenkoll)
    xSundanceKid skrev 2013-02-20 16:24:03 följande:
    Mellan 4000-4500. Två vuxna och två barn. Äter frukost, lunch och middag samt mellanmål och jag äter även kvällsmat. Köper ekologiskt om det finns alternativ till det. I matpengarna ingår även blöjor, våtservetter och ersättning till minsta barnet. Tvättmedel, diskmedel och annat man hittar i mataffären. Lagar nästan all mat själv.
    Oj, det var värst vad ni lär vara ekonomiska. Blöjor är ju inte billigt, och det är väl inte ersättning heller. Bra för er Glad
  • Anonym (stenkoll)
    TanganyikaIka skrev 2013-02-21 08:45:38 följande:
    När vi gör storkok gör vi oftast flera olika sorters maträtter, gratänger, grytor och soppor. Det kan bli många måltider. 
    Okej, vad ambitiöst av er. Om jag tyckte att det var roligt att laga mat så skulle jag också göra så Glad Sen har jag så dålig inspiration vad gäller maträtter också. Jag önskar att jag kunde slänga ihop något utan recept, då skulle det nog också bli roligare.   
  • Anonym (stenkoll)
    Anonym (Biggan) skrev 2013-02-22 10:35:03 följande:
    Vi är 4 barn (Och en till på gång), 2 vuxna, tre hundar, 1 Marsvin och vi lagar maten från grunden och sällan det blir snabbmat då tex vi varigt iväg ch måste få nått snabt gjort.
    Vi storhandlar så det enda vi behöver handla mer av tex i veckorna är mjölk och bröd.
    Matlistan kanske ligger runt 5-6 tusen Max skulle jag tro 
    Oj, det var som tusan. Ekonomiska ni måste vara. Ingår hygienartiklar och andra förbrukningsvaror i denna summa? maten till hundarna är alltså inräknad? Förvånad 
Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?