• VIDE MI

Amma länge= osjälvständigt barn.

Jag fick höra av BVC att man kan få osjälvständiga barn av att amma länge. Jag är nämligen sugen på att inte introducera mat än utan helamma några mån till. Jag har bara förknippat det med trygghet och mycket närhet, men kan dt ge motsatt effekt? Dvs att barnet senare kommer få det jobbigt med självständighet.

• Svar på tråden Amma länge= osjälvständigt barn.
  • IdaValo

Haha vilka dumheter! Låt din bebis bestämma takten. Den visar när den vill äta och då kan du börja så smått. Testa BLW, det är en mjuk (och kladdig) metod :)

• VIDE MI

Min bebis är bara 4 månader, samtalet handlade om att jag kanske om det fungerar vill fortsätta ammanefter 6 månader, helamma om det går. Om det inte fungerar så introduceras mat. Men vi har så mysigt och han verkar så närhetssugen och jag har mat så det räcker än så länge.

• skogsvitter

Fast det blir ju lite fel om du bestämmer att du ska helamma bara för din egen skull, då är det fel anledning och känns inte ok. Det är ju barnet som måste få styra, inte vad du tycker och vill. Du bör för bebisens skull erbjuda smakisar vid 6 mån, sen om bebisen inte vill ha än då är det ju en annan femma men att aktivt vägra en bebis fast föda i den åldern bara för att DU vill ha kvar det lilla nyfödda pyret och helamma är bara egoistiskt. Då hindrar du ju barnets egen mognad och utveckling. Alla barn blir stora till slut, med allt vad det innebär Varför är just helamning så viktigt för dig? Du kan ju helamma precis hur länge du och bebisen vill även fast han äter annan mat!

• Höghus

Jag vet med säkerhet att jag läst en intervju med Malin Alfvén och Louise Hallin (Knattetimmen ni vet) där de säger att långtidsammade barn generellt är bland de allra tryggaste. Det finns dessutom forskning som visar att amning längre än ett år är fördelaktigt för både mor och barn även på lång sikt.

• Rani

På lång sikt tror jag absolut inte det spelar någon roll. Varför skulle det göra det?

Däremot har de långtidsammande barn jag mött varit ganska mammiga och velat ha mycket närhet av henne så länge hon ammat. Men där är ju svårt att veta vad som är hönan eller ägget. Ammar de länge för att de har närhetsbehov eller har de närhetsbehov för att de ammas? Men när de har blivit äldre och slutat amma har detta försvunnit.

• Bingo

Jag blev själv ammad tills jag var sju år och har inte märkt några problem. Tvärtom så har jag... vänta lite... "Ja mamma, vad är det? Jag sitter vid datorn och skriver. Okey, jag vet att klockan är mycket". Jaja... jag får fortsätta skriva i morgon.

• Höghus

Rani: Du får tro vad du vill men det finns studier som visar att barn som ammats länge utvecklas bättre och har en tryggare anknytning till sina föräldrar. Amning skyddar också modern från cancer.

• The Doctor
    skogsvitter skrev 2013-02-16 00:06:01 följande:
    Fast det blir ju lite fel om du bestämmer att du ska helamma bara för din egen skull, då är det fel anledning och känns inte ok. Det är ju barnet som måste få styra, inte vad du tycker och vill. Du bör för bebisens skull erbjuda smakisar vid 6 mån, sen om bebisen inte vill ha än då är det ju en annan femma men att aktivt vägra en bebis fast föda i den åldern bara för att DU vill ha kvar det lilla nyfödda pyret och helamma är bara egoistiskt. Då hindrar du ju barnets egen mognad och utveckling. Alla barn blir stora till slut, med allt vad det innebär Varför är just helamning så viktigt för dig? Du kan ju helamma precis hur länge du och bebisen vill även fast han äter annan mat!
    Men va? Varför bör man erbjuda så tidigt menar du, det är väl bara bra att helamma ett par månader till?

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • skogsvitter
    The Doctor skrev 2013-02-16 01:56:02 följande:
    Men va? Varför bör man erbjuda så tidigt menar du, det är väl bara bra att helamma ett par månader till?

Oj, blev fel i texten. Ska stå delamma så länge du vill.

Rekommendationen är att börja erbjuda smakportioner vid 6 mån. Bebisar behöver tid på sig att vänja sig vid fast föda, ofta ett halvår eller ännu längre. En del bebisar behöver vänta längre, och då fortsätter man självklart helamma. Men många bebisar behöver ju börja med den fasta födan vid 6 mån och då är det inte annat än egoistiskt att fortsätta helamma bara för sin egen skull.

Men som sagt delamma kan man göra hur länge som helst. Att man ger smakisar är inget hinder för att fortsätta amma vilket TS tycks tro...
  • skogsvitter
    Höghus skrev 2013-02-16 00:38:30 följande:
    Rani: Du får tro vad du vill men det finns studier som visar att barn som ammats länge utvecklas bättre och har en tryggare anknytning till sina föräldrar. Amning skyddar också modern från cancer.
    Höghus skrev 2013-02-16 00:12:02 följande:
    Jag vet med säkerhet att jag läst en intervju med Malin Alfvén och Louise Hallin (Knattetimmen ni vet) där de säger att långtidsammade barn generellt är bland de allra tryggaste. Det finns dessutom forskning som visar att amning längre än ett år är fördelaktigt för både mor och barn även på lång sikt.

Håller helt med. Att det är fördelaktigt att amma så länge som möjligt borde alla veta idag... nu för tiden har vi tom forskning som stödjer detta faktum, så förstår öht inte hur man kan få amning till något negativt. Finns absolut ingenting som pekar på att barn som ammas länge skulle bli vare sig osjälvständiga, mammiga eller otrygga.
Svar på tråden Amma länge= osjälvständigt barn.