• VIDE MI

Amma länge= osjälvständigt barn.

Jag fick höra av BVC att man kan få osjälvständiga barn av att amma länge. Jag är nämligen sugen på att inte introducera mat än utan helamma några mån till. Jag har bara förknippat det med trygghet och mycket närhet, men kan dt ge motsatt effekt? Dvs att barnet senare kommer få det jobbigt med självständighet.

• Svar på tråden Amma länge= osjälvständigt barn.
  • visit12

Det är säkerligen individuellt för olika barn. Min son har verkligen börjat intressera sig för mat vid 5-6 månader, följt efter skeden när vi har ätit osv. Då har vi börjat med små smakportioner grönsaker, gröt osv. Man kan ju amma upptill vanlig mat... Jag personligen, tror att det är ganska bra att införa" vanlig mat" vid 6 månader för att de skall ha tid att hinna vänja sig vid olika smaker och konsistens. Det kan ju komma den stunden då barnet inte blir mätt av bara amning och då slipper man stressa i större portioner.. Delamma kan man ju göra så länge man själv vill och barnet vill...Jag tror absolut inte att det kan skada!

• Rani
    Höghus skrev 2013-02-16 00:38:30 följande:
    Rani: Du får tro vad du vill men det finns studier som visar att barn som ammats länge utvecklas bättre och har en tryggare anknytning till sina föräldrar. Amning skyddar också modern från cancer.

Ja? Jag antar att detta är på lång sikt? Jag pratar om den tiden under vilka barnen ammas. Jag tycker inte det är konstigt att barn som ammas har ett större närhetsbehov. Varför skulle de annars vilja amma länge menar du? Om vi pratar om barn som också äter vanlig mat. Jag ser inget fel i det. Som kvinna kan vissa känna att det är begränsande eftersom man inte kan vara borta från barnet kvällstid m.m. medans andra bara tycker det är mysigt.
  • skogsvitter
    The Doctor skrev 2013-02-16 15:11:51 följande:
    Nja, vad jag reagerade på var snarare att man borde börja med smakportioner redan vid 6 månader, personligen upplever jag det vara lite för tidigt. Vad specifikt är det barnet behöver redan vid 6 månader?

När det gäller delamningen håller jag med dig. Folk överlag verkar inte ens överväga att delamma utan har man börjat ge barnen mat så slutar man. BVC borde få en uppdaterad utbildning i amning och dess fördelar, jag har hört för mycket idiotiska råd därifrån.
    Jag tycker det är en rimlig rekommendation som WHO liksom livsmedelsverket har att man bör börja introducera smakisar så smått runt den åldern. Du tycker alltså att det är för tidigt att ens prova vid 6 månader? Får man fråga varför?

Som jag ser det behöver barnet oftast inget specifikt just vid 6 månader, förutom just att vänja sig vid smaker, konsistenser, metoder och tekniker osv så att bebisen så småningom, när det faktiskt behövs annan näring, faktiskt kan äta den mängd som behövs i form av fast föda. Eftersom det som sagt ofta tar ett tag för bebisar om man låter dem ta det i sin egen takt, varför man ska amma som vanligt under den här invänjningsperioden.
  • Höghus

Rani: Varför skulle man inte kunna vara borta kvällstid menar du? (Bortsett ifrån första månaderna då).

• Your Mama Bear

Trams. Närhet föder trygghet. Jag ammar min 2,5-åring och han har till exempel inga problem med att spendera tid på förskolan. Han är före många barn i sin ålder i mycket.

Ju tryggare barn, desto lättare får de det ute i stora läskiga världen senare.

• Your Mama Bear

Det är ju för övrigt inte så att han gråter efter tutte dagarna i ända. När vi inte är tillsammans vet han mycket väl att brösten inte är med och tänker inte ens på att amma (skulle jag tro).

• tessi3h

Helt sjukt av en BVC-sköterska att säga något sådant. Du kan inte ge ditt barn för mycket trygghet. Däremot barn som fått för lite trygghet kan bli osälvständiga. De finns massa fördelar med helamning till 6 mån och delamning till två år. De är positivt för anknytningen, minskar risken för alergier, minskar risken för bröstcanser hos mamman bla. Jag delammade min son i över 1,5 år och tänker delamma min dotter till hon blir två. Det är mysigt och den absolut bästa trösten när hon är ledsen.

• Muppen0226
    VIDE MI skrev 2013-02-15 19:49:18 följande:
    Jag fick höra av BVC att man kan få osjälvständiga barn av att amma länge. Jag är nämligen sugen på att inte introducera mat än utan helamma några mån till. Jag har bara förknippat det med trygghet och mycket närhet, men kan dt ge motsatt effekt? Dvs att barnet senare kommer få det jobbigt med självständighet.

Haha det knäppaste jag någonsin hört. Jag ammade tydligen längre, slutade när hon var 10,5 månader eftersom hon då gnagde hål på mig så jag blödde och grät vid varje amning, min dotter är väldigt självständig och kavat, hon är 1,5 år gammal idag
  • lövet2
    keron skrev 2013-02-16 11:22:05 följande:
    Det var det dummaste jag hört! Snarare tvärtom ju!
    Och järnet tar inte plötsligt slut bara för att barnet blivit 6 månader heller, så det är inget du behöver oroa dig för. Det är det barnmatsföretagen som tutat i folk. Däremot så är det bra att börja erbjuda lite smakisar i den åldern eftersom fast föda bör introduceras långsamt.
    Nej, järnet tar inte slut. Däremot är det runt 6-7 månader som barnet får ett mycket större järnbehov. Bröstmjölken räcker alltså nästan till men inte riktigt. För de flesta barn spelar det ingen större roll om man väntar med mat till 8-9 månader, men en del barn kan få järnbrist. Problemet är att ingen i förväg vet om just deras barn behöver extra järn, och därför rekommenderas alla att börja ge smakportioner vid 6 månader.
    En annan anledning är att barnen ska hinna lära sig tugga innan det börjar komma framtänder som är i vägen och försvårar tuggandet för dem.
  • keron
    lövet2 skrev 2013-02-16 18:04:42 följande:
    Nej, järnet tar inte slut. Däremot är det runt 6-7 månader som barnet får ett mycket större järnbehov. Bröstmjölken räcker alltså nästan till men inte riktigt. För de flesta barn spelar det ingen större roll om man väntar med mat till 8-9 månader, men en del barn kan få järnbrist. Problemet är att ingen i förväg vet om just deras barn behöver extra järn, och därför rekommenderas alla att börja ge smakportioner vid 6 månader.
    En annan anledning är att barnen ska hinna lära sig tugga innan det börjar komma framtänder som är i vägen och försvårar tuggandet för dem.
    Sant. Barn som är födda för tidigt kan faktiskt få problem med järnbrist i den åldern.

Mina barn har fått sina första tänder vid 4 månader :-S
Svar på tråden Amma länge= osjälvständigt barn.