The Doctor skrev 2013-02-16 15:11:51 följande:
Nja, vad jag reagerade på var snarare att man borde börja med smakportioner redan vid 6 månader, personligen upplever jag det vara lite för tidigt. Vad specifikt är det barnet behöver redan vid 6 månader?
När det gäller delamningen håller jag med dig. Folk överlag verkar inte ens överväga att delamma utan har man börjat ge barnen mat så slutar man. BVC borde få en uppdaterad utbildning i amning och dess fördelar, jag har hört för mycket idiotiska råd därifrån.
Jag tycker det är en rimlig rekommendation som WHO liksom livsmedelsverket har att man bör börja introducera smakisar så smått runt den åldern. Du tycker alltså att det är för tidigt att ens prova vid 6 månader? Får man fråga varför?
Som jag ser det behöver barnet oftast inget specifikt just vid 6 månader, förutom just att
vänja sig vid smaker, konsistenser, metoder och tekniker osv så att bebisen
så småningom, när det faktiskt behövs annan näring, faktiskt kan äta den mängd som behövs i form av fast föda. Eftersom det som sagt ofta tar ett tag för bebisar om man låter dem ta det i sin egen takt, varför man ska amma som vanligt under den här invänjningsperioden.