• Anonym (LängtaEfterTvåa)

    hur länge dröjde det att bli gravid efter att du slutat med p-piller?

    ni som slutade med p-piller efter att ha ätit det minst ett år - hur lång tid tog det att bli gravid? hur gammal är du? vad åt du för piller? började ni "försöka" väldigt mycket direkt då du slutat?

    har en dotter på snart 17 månader, och vi börjar längta efter syskon till henne! jag är snart 24, o äter p-piller zoley. innan dess cerazette, men ätit sammanlagt ca 15månader nu, efter dotterns födelse.

    innan jag blev gravid åt jag p-piller i 9 månader, blev sen med barn ca 1 månad efter att jag slutat. (innan jag började äta p-piller blev jag oplanerat gravid också (med min nuvarande sambo) bland de första gångerna vi hade sex (och det var första gången jag hade sex överhuvudtaget), men det slutade i missfall (visste inte om att jag var gravid då) därefter började jag med piller.

    det jag vill komma fram till är att jag verkar ha lätt för att bli med barn(??) men nu då jag ätit p-piller ett längre tag vet jag inte om det går lika snabbt. mina nuvarande piller tar slut i mitten av april, och jag funderade på om jag då ska låta bli att köpa nya... Men jag vill ju heller inte ha en julafton-bebis (inte heller jan-feb), så det optimala för mig vore att bli gravid mellan juni och november (tänk om man kunde styra det!) .. så om mina piller tar slut i mitten av april, borde jag som absolut tidigast kunna bli gravid i början av maj - om det skulle bli på första försöket? visst är det så det funkar? det tar några veckor för ägglossningen att komma igång... (dessutom har sexandet krypit ner till kanske 2 gånger i veckan istället för varje dag som det var senast när jag skulle bli gravid...) hur stor chans kan de vara att jag blir gravid innan juni (vilket jag helst inte vill) om jag slutar med pillren i mitten av april? beror ju såklart på hur ofta vi har sex också, jag vet men .. erfarenheter? dela med er.

    ursäkta flummigt inlägg .. men själv tycker jag det är lättare att sätta sig in nån annans situation om man får mer detaljer..

  • Svar på tråden hur länge dröjde det att bli gravid efter att du slutat med p-piller?
  • karet

    Åt trinordiol (eller vad det nu hette).
    Hade ätit länge. Flera år.
    Blev gravid en vecka efter jag slutat äta, och det utan att försöka, det var en olyckshändelse.

  • Anonym (Det hände)

    Hade ätit Mercilon i 7-8 år, var 24 när jag slutade. Tog sig efter ca ½ år med inställningen "händer det så händer det".

  • auapower

    åt cerazette i nästan 6 år, slutade 1 juni och plussade i september, hade 3 menser innan plusset kom Glad

  • mymlis

    hur gammal är du?
    30

    vad åt du för piller?
    cerazette (ätit dem i flera flera år)
      
    hur lång tid tog det att bli gravid?
    fick aldrig någon mens efter stoppet för jag var visst redan gravid efter två veckor
     
    började ni "försöka" väldigt mycket direkt då du slutat?
    nepp.

  • Anonym (Fem år)

    Är nu 32

    Cerazette i ca tre år

    Hade haft regelbunden mens innan men tog två år innan den kom igen. Sen när vi försökt ett år efter mensen äntligen kom visade det sig min mans spermier var slöa och få så blev ivf. Efter nästan två år med det en son:))

  • Elin 885

    cerazette är ett minipiller och inte ett p-piller och det kan ta upp till ett år innan man får tillbaka mensen, och det anses som helt normalt.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • oONinniOo

    Åt cerazette i 4 år, fick tillbaka mensen direkt, men tog 1½ år innan vi lyckades. Utredning visade på att det inte fanns några hinder för oss att bli gravida på egen hand. Är 24 år gammal.


  • Anonym

    åt cerazette i lite mer än ett år blev gravid 4 dagar efter jag slutade med dom var då 29 år

  • Stina31

    Åt några som heter synfase i 13år. Hann ha mens en gång innan jag bli gravid. Så tog 1,5mån. Jag var då 31.

  • Coffie

    Åt Mercilon i 12-13 år utan uppehåll. Slutade med dem i november 2011,väntade en cykel innan vi försökte bli gravida. Tog sig på försök nr 1. I oktober 2012 föddes vår dotter.

  • jjmkn

    är 23 år och har ätit neovletta i 7 år och tog nu sista pillret i april.
    mensen rullade igång precis som innan, har därmed hunnit ha en pillerfri mens
    och lever nu efter "det händer när det är dags" hoppas inte det dröjer för länge bara! 

  • undine
    Anonym (Fem år) skrev 2013-02-16 20:09:44 följande:
    Är nu 32

    Cerazette i ca tre år
    Hade haft regelbunden mens innan men tog två år innan den kom igen. Sen när vi försökt ett år efter mensen äntligen kom visade det sig min mans spermier var slöa och få så blev ivf. Efter nästan två år med det en son:))
    Hur kollar man upp spermier? Jag och min sambo vill inte ha barn och om det visar sig ingen av oss kan få barn kan vi lika gärna skita i allt vad skydd heter!
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Kimona

    Hade inte ens slutat med mina. Åt Excultena och blev gravid ändå

Svar på tråden hur länge dröjde det att bli gravid efter att du slutat med p-piller?