sabiha skrev 2013-03-24 17:21:10 följande:
han springer/hoppar/klättrar etc men jag vet inte vad som är det diffusa skillnaden?? kan du ge ett beskrivande ex?
jag har dessutom varit lite "paranoid" och köpt t ex en bilbana där mitten av banan snurrar runt när man kör in bilen då bilen också snurras runt-runt tills den kastas ut på farten och så köpte jag en lite större snurra för och kolla om han skulle fascineras av det men det gjorde han inte. så fort han lägger 7-8 st lego bitar tänker jag: har han börjat rada upp saker nu?? men nej han sedan puttar från ena sidan och säger "tcho-tchooo" dvs tåg.
jag tror att han kommer uppfylla diagnos kriterierna i alla fall även om han inte har hemliga stereotypier för att:( jag klistrar in här beteende delen av triaden)
(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(b) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
(c) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
(d) enträgen fascination inför delar av saker
sammanlagt finns 3 huvud områden och dessa har 4 under kriterier var dvs sammanlagt 12 kriterier och minst 6 kriterie måste man fylla och uppdelningen ska täcka alla 3 huvud områden dvs mins två kriterier från social integration, minst 1 från kommunikation och minst ett från beteende. när det gäller tredje huvud området som jag klistrat in här ovan så uppfyller min son bara en kriterie och det är "a" pga hans stora intresse för siffror och alfabetet. han kommer nog få diagnos, tror jag.
samspelet:
han föredrar vuxna som han känner, främlingar och nya människor som vi träffar är han noll intresserad av. när det gäller barn leker han antingen vid sidan om eller själv men det är också ganska vanligt i den åldern och så har vi ju problem. han stör däremot inte sig på barn runt omkring.
vad jag har förstått upplever föräldrar till barn som har autism att barnen är antingen för svåra/krävande eller för lätta. min är för lätt vad gäller nästan allt. så länge jag finns i närheten av honom så är han nöjd med tillvaron, mycket mammig utan att vara kräsen, förstår du hur jag menar!!
världens snällaste kille är aldrig dum mot nån, kramig och gosig typ en liten budhha el gandhi:) jag älskar honom så gränslöst.
Han verkar vara en härlig unge! Min son har många fina sidor, han är jättesnäll, smart, söt och rolig och han är också mycket älskad., Men han kan vara rejält krävande och det krävs tålamod, dock är det ingenting i jämförelse med när han var yngre. Jag undrade på den tiden ofta för mig själv hur det kunde betraktas som normalt att bo med småbarn i en vanligt bostad, ett elefanthägn på zoo hade verkat mer lämpligt...
De "hemliga" stereotyperna kan handla om att springa runt i cirkel eller att gå på konstiga sätt, men det kan också vara mer avancerade upprepningar i stil med improviserade hinderbanor. Han har både a, b och c i kriteriet som du skrev om, och när det gäller d så har han ett fantastiskt detaljseende men det är inte så att helheten försvinner alldeles utan den finns ändå med. Rutiner och ritualer har varit bland det svåraste för oss att handskas med... Jag antar att samtliga delar i detta kriterie har med störd perception att göra, och att perceptionen leder till beteenden som balanserar upp det kaotiska.
Min son är numera intresserad av andra barn. Men bara av de han gillar. Jag vet inte om den sena starten är speciell för autism eller om typiska barn också kan vara sena?
Din pojke har alltså blivit opererad i öronen? Vet du hur bra han hör nu?