Trombyl vid upprepade missfall
Hej!
Otroligt intressant att läsa era kommentarer. Jag tänkte själv bidra med min historia.
Efter att i drygt 1 års tid försökt bli gravida kontaktade vi IVF. De sa att vi inte skulle ha några chanser att bli gravida utan deras hjälp, utifrån min mans spermiekvalité. Detta något förvånande för oss, då min man hade tre barn sedan tidigare. Nåväl, vi fick hjälp, de två första försöken misslyckades men den tredje gången fick vi även Trombyl från den dag som det befruktade ägget återfördes (motsvarande ägglossningsdag/dag efter ägglossning) samt progesteron vaginalt. Denna graviditet lyckades och vi har nu en 15 månader gammal son.
Vi gav dock inte upp, utan har försökt på egen hand bli gravida på nytt. När vi nästan gett upp och tagit ny kontakt med IVF för nästa behandling fick vi dock ett pos grav test. Överraskande men överlyckliga. Tyvärr blev vi tvugna att inse att något var fel, jag hade småblödningar och i v 7+1 konstaterades ett MA som avgick i v 9/10.
Efter en normal cykel så prickade vi in nästa ÄL och mot alla odds lyckades vi bli gravida IGEN. Tyvärr började jag åter blöda efter ca 1 v, så detta är nog kört, återigen ett missfall. Känns fördjävligt.
Men tråden ovan ger mig hopp. Jag har använt Trombyl men lite "oengagerat" och sporadiskt då jag inte riktigt sett vitsen. De förklaringar vi fick på IVF var bara "man har sett att det kan fungera men man vet inte varför" Men med tillbakablick och era historier enligt ovan så kanske det är Trombylen som gjort skillnaden?! Utifrån detta tror jag definitivt att det är from ÄL man ska äta trombyl i så fall. Trombyl är ju en så pass lindrig medicin med få biverknignar att det inte känns fel att testa. Vi tänker inte ge upp, och jag hoppas att kunna få uppleva glädjen med ett positivt grav test ånyo - och en graviditet som förhoppningsvis håller resan ut.
Håller tummarna för er och oss.