• Ayjay

    RMC Malmö era erfarenheter

    Hej!
    Undrar vad ni har för erfarenheter om RMC i malmö. Vet att det har varit lite sisådär med dem innan.

    Hur gör vi om jag bär på första barnet och min sambo vill bära på nästa. Kan vi använda samma strån? Vet att det går i Danmark. Hur är det i Sverige?

    Hur ser Kö-tiderna ut på RMC nu? Följer vi samma prioritering som hetro-par?
    Jag fyller 36 år denna vecka och vill inte vänta för länge. Priser har ju fändrats en del sen de nya reglerna där så vi tänkte att vi kan ju sätta upp oss i Malmö så länge. 

    Tacksam att få höra om era erfarenheter.  

  • Svar på tråden RMC Malmö era erfarenheter
  • Frites

    Hej!

    Vi har en 2,5-åring som vi fick via RMC och har gjort syskonförsök där sedan strax över ett år tillbaka. Vi hade positiva erfarenheter av RMC redan första rundan. Sedan dess har de gjort en omorganisation som jag tycker gör alla kontakter med dem mycket smidigare, man har t.ex. telefonkö vilket man inte hade tidigare (då fick man lägga på och ringa igen tills man kom fram), man har möjlighet att ringa in och prata med en sköterska om behandlingen och vid behov har de bokat in telefontid med en läkare.

    Vi har inte bytt bärare mellan de två rundorna men hade kunnat. Det har så här långt inte varit några problem för oss att använda samma donator men det hänger på ifall donatorns "barnkvot" fyllts eller inte. På RMC får varje donator  ge upphov till max 20 barn i sammanlagt 10 familjer.

    Just nu har RMC vad jag förstår ingen kö alls. Man måste dock genomgå ett antal utredningar (medicinska undersökningar och en psykosocial lämplighetsutredning). Alla par prioriteras på samma vis men för att få hjälp måste man ha bott ihop i två år, eller rättare sagt varit folkbokförda på samma adress i två år.

    Lycka till!

Svar på tråden RMC Malmö era erfarenheter