• Hjelm

Blir inte av med slem i halsen

Hej!

I ungefär två år har jag haft slem som bildats i halsen (det kan också eventuellt komma från näsan). Jag måste hosta och harkla för att det ska komma upp. Ibland är det ganska tunt, ibland riktigt tjockt. På morgonen är det ofta så tjockt att det nästan är i fast form, med halvstelnade "bitar" i. Då får jag ibland hosta så hårt att jag nästan får kräkreflexer för att det ska komma upp. Vissa dagar har jag mindre problem än andra, men det försvinner aldrig helt.

Jag tror att slemproblemet började i samband med att jag hade halsfluss senvintern 2011. Men efter att halsflusset och penicillinkuren var över försvann alltså aldrig slembildningen.

Det händer såklart att folk kommenterar mitt harklande och hostande och säger saker som "det lät som att du fick upp nåt skal eller nåt?", "hårboll?", "är du förkyld?" eller "du låter som en katt som spyr". Det är naturligtvis inte bara jobbigt och genant ur ett socialt perspektiv, att gå och harkla och hosta, utan är också ett hinder i mitt arbete då jag har ett jobb där jag använder rösten mycket. Det tar mycket av min livsglädje att behöva dras med det här, inte minst då min stora passion är att sjunga och motionera, men då jag gör detta känns det som att halsen blir ännu slemmigare och svullnare och utgör ett hinder när jag gör dessa aktiviteter..

Jag upplever också att jag har fått svårare att svälja, att jag måste  tugga maten mer, att halsen är "trängre" och att jag ibland faktiskt inte pratar lika obehindrat och oansträngt som tidigare.

Jag har under hela den här perioden besökt flera läkare som tittat i halsen och tagit prover, men detta har gett 0 resultat. Inga konstigheter syns varken med blotta ögat eller på provsvar. Har också provat massor av receptfria läkemedel som ska få bort slemhosta, men inget av detta har heller hjälpt ett dugg. Jag antar det kan bero på att jag faktiskt inte har "riktig" hosta - jag hostar och harklar ju självmant för att få loss det slem jag känner har bildats i halsen, inte för att jag egentligen har hosta.

Jag röker inte och är frisk i övrigt.

Jag har nästan glömt hur mitt liv var innan jag hade det såhär, och jag har också snart gett upp hoppet om att någonsin bli kvitt det. Men kanske finns det någon här som är/har varit i en liknande sits och kan förklara vad det är? Möjligen allergi av något slag?

Mycket tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Blir inte av med slem i halsen
  • lillaliiisa

Jag hade liknande problem för några år sedan, inget hjälpte men till slut gick det över av sig själv. Precis som för dig började det med en långdragen förkylning och jag misstänkte länge pollenallergi, men testen visade negativt.

Jag arbetade vid den här tiden på ett lager med mycket damm och smuts. Det var inget som märktes jättetydligt, men som linsbärare kändes det i ögonen. När jag slutade jobba där försvann symptomen lite. Kan det vara något sådant?

Jag fick också ett receptbelagt preparat som hette acetylcystein eller något liknande. Det är brustabletter mot slem. Jag vet inte om de hjälpte. Kanske gjorde de det.

Ett annat tips kan vara att låta bli att dricka kaffe, the, inte äta citrusfrukter, inte heller choklad. Jag drack mycket varmvatten med honung och hade ständigt en vattenflaska med mig. Om du harklar dig hela tiden blir det bara värre! Försök ta en klunk vatten istället.

Om det är jobbigt på morgnarna tyckte jag det hjälpte med att ta en riktigt varm dusch för att bli kvitt det värsta då.

Det är tipsen jag kan ge. Hoppas det hjälper och att det ger sig.

• Pimpinellan

Varmt vatten med honung och ingefära är slemlösande. F.ö håller jag med ovanstående.

• Syltis

Hej

Jag har också besvärande slem, och jag hostar och hostar och harklar mig.
     En bekant till mig sade att hon hört att det inte är bra med mjölkprodukter, så jag ska ta bort youghurt som jag äter mycket av och också sluta med mjök och ost. Kanske det hjälper...
    /Syltis.

• anja01

Hej!   Är en av er som har haft slemhosta nu i drygt två år ! är nte kul!  har prövat allt ni räknar upp och inget hjälper.

och halsen känns trängre! hur jobbigt som helstGråter  Alla goda råd är välkomna! kram alla, med slemmhostaKyss

• Tow2Mater

Under en tid tog jag bort socker, alkohol och kolhydrater helt ur kosten. Under den tiden behovde jag inte ta min astmamedicin for att lopträna, och slem och hosta minskade avsevärt. Atergick till mera normal och onyttig kost, och besvären kom tillbaka. Vilket sambandet är vet jag inte, men kanske värt att prova om man har stora problem.

• Divine

Hej Hjelm,

Jag har i princip samma problem som du. Det har nu gått 2 år för mig med men jag lyckas inte bli kvitt problemet. Har det gått bort efter att du skrivit detta inlägget? All tips är uppskattat. 

/mvh
    Agge

• Honeyflowers

Du är inte allergisk då? Testa en receptfri allergi tablett i några veckor.
    Jag upplever att det funkar på mig. Det var vad dr på VC sa till mig att jag skulle testa.

• Californialove

Hej Hjelm, Anja och Divine!

Jag blev så hemskt glad när jag fick en träff på denna tråd genom Google och hoppades verkligen på en lösning till detta ofantligt jobbiga problem.

Jag har nu haft denna diagnos i snart över 4 år. Jag kan inte säga att jag direkt har lagt stor prioritet på detta då jag har ett jobb som är väldigt stressande och tidskrävande.

Mina symptom är exakt den samma som Hjelm's.

Nu till min fråga, har någon fått svar på huruvida man behandlar denna symtom?

Tack på förhand!

Mvh,
    Robert

Svar på tråden Blir inte av med slem i halsen