• Hjelm

Blir inte av med slem i halsen

Hej!

I ungefär två år har jag haft slem som bildats i halsen (det kan också eventuellt komma från näsan). Jag måste hosta och harkla för att det ska komma upp. Ibland är det ganska tunt, ibland riktigt tjockt. På morgonen är det ofta så tjockt att det nästan är i fast form, med halvstelnade "bitar" i. Då får jag ibland hosta så hårt att jag nästan får kräkreflexer för att det ska komma upp. Vissa dagar har jag mindre problem än andra, men det försvinner aldrig helt.

Jag tror att slemproblemet började i samband med att jag hade halsfluss senvintern 2011. Men efter att halsflusset och penicillinkuren var över försvann alltså aldrig slembildningen.

Det händer såklart att folk kommenterar mitt harklande och hostande och säger saker som "det lät som att du fick upp nåt skal eller nåt?", "hårboll?", "är du förkyld?" eller "du låter som en katt som spyr". Det är naturligtvis inte bara jobbigt och genant ur ett socialt perspektiv, att gå och harkla och hosta, utan är också ett hinder i mitt arbete då jag har ett jobb där jag använder rösten mycket. Det tar mycket av min livsglädje att behöva dras med det här, inte minst då min stora passion är att sjunga och motionera, men då jag gör detta känns det som att halsen blir ännu slemmigare och svullnare och utgör ett hinder när jag gör dessa aktiviteter..

Jag upplever också att jag har fått svårare att svälja, att jag måste  tugga maten mer, att halsen är "trängre" och att jag ibland faktiskt inte pratar lika obehindrat och oansträngt som tidigare.

Jag har under hela den här perioden besökt flera läkare som tittat i halsen och tagit prover, men detta har gett 0 resultat. Inga konstigheter syns varken med blotta ögat eller på provsvar. Har också provat massor av receptfria läkemedel som ska få bort slemhosta, men inget av detta har heller hjälpt ett dugg. Jag antar det kan bero på att jag faktiskt inte har "riktig" hosta - jag hostar och harklar ju självmant för att få loss det slem jag känner har bildats i halsen, inte för att jag egentligen har hosta.

Jag röker inte och är frisk i övrigt.

Jag har nästan glömt hur mitt liv var innan jag hade det såhär, och jag har också snart gett upp hoppet om att någonsin bli kvitt det. Men kanske finns det någon här som är/har varit i en liknande sits och kan förklara vad det är? Möjligen allergi av något slag?

Mycket tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Blir inte av med slem i halsen
  • NM7

Googla på kronisk svalgkatarr eller kronisk faryngit. Kan ibland bero på TWAR bakterie som kan behandlas med antibiotika står det när man läser, men det finns flera olika orsaker. Kolla internetmedicin och ta med info till läkare för diskussion?

• KanDetHändaNu

Jag hade stora problem med nästäppa, baksnuva och andnöd, men det blev mycket bättre när jag slutade använda parfymerade produkter. Mitt tips är att testa att bara använda Neutral och såpa, köpa en dammsugare med hepafilter, vädra och dammtorka varendaste liten vrå i hemmet

• PetterNerman

Hej!

Googlade på "slem i halsen på morgonen" och fick upp denna tråd.
    Hur gick det för er? Kanske kan min historia ge er en liten ledtråd: Jag har aldrig haft detta problem förr men det uppstod efter att jag tagit bort mina halsmandlar. Det kanske kan säga någonting om de bakomliggande orsakerna! Har också fått något svårare att svälja efter operationen. När jag tittar mig i spegeln och jämför mitt svalg med min dotters svalg så märker jag dessutom att mitt svalg "hänger" mer (vet inte om det är relevant) kring områdena runt gomen (vilket gör att gomen ser "kortare" ut.

Jag har i synnerhet ont i halsen och slem när jag vaknar. Det blir bättre under dagen; ibland försvinner det helt. Det kommer och går i perioder om typ en månad. Endast ett problem under vinterhalvåret.

Om ni lyckats råda bot på era problem får ni gärna mejla mig ... Min e-post är petternermanAThotmailPUNKTcom.

• pekka komulainen

Hej
    har du blivit av med slem i halsen? Nämligen jag har samma problem, jag är tacksamt en bra tips!
    mvh pk

• Solsken111

Jag har haft samma problem i många år tills jag slutligen kom till en Lungläkare utomlands som konstaterade att jag har astma. Fick inhalator som jag under 5 månader har använt morgon och kväll och jag är betydligt bättre! Dock har jag fortfarande ibland slem om morgnarna men jag kan ialla fall sova en hel natt utan hosta och slem. Sköljer även näsan varje dag med saltvattenspray. Så mitt råd är att prova en inhalator!

• Smilefink

Jag är en grabb på 23 och har känns samma problem i ca 2år. Har varit på VC Ett X antal gånger nu, har fått olika svar från olika läkare och såklart olika läkemedel. Problemet är fortfarande kvar???? sist jag var på VC så fick jag andas in från en gigantisk tub ( samma läkemedel som astmatiker går på). Tydligen så har jag inte astma iaf???? men slemmet i halsen sitter än. Jag störde mig på hur sjuksköterskan kollade på mig som att jag var en hypokondriker, men vad ska man annars ta sig till om man känner att man lever med ett problem?

Jag har pollen och gräs allergi, så tror knappast att det är problemet då de är vinter med döda träd och 20-30 minus till och från.

Jag går inte på nässprej som många andra för jag vet hur illa det är att bli beroende av det. + att varenda doktor inte ser några täcken på problem varken i halsen eller på prover. WORD OUT! #Norrbotten

• rosine

Hej!

Jag har precis likadant som du! Fick det efter att jag blött mycket näsblod i flera timmar. Fick stanna på sjukhuset med dropp över natten, sen hostade jag upp blodklumpar, gammalt blod som var mörkt och sen efter ca två månader började slemmet och klumparna. Har hållit på i 6 år och ingen läkare vet något.
    Värst på morgonen och efter kräkreflexer kommer klumparna upp!
    MVH rosine

• Oskarrrrr

Har exakt samma symptom och besvär sedan 2013 då jag fick ett kraftigt slag på struphuvudet när jag spelade korpfotboll. Eftersom jag är sångare är detta ett enormt problem både yrkesmässigt och socialt. 

Har besökt 7 olika läkare som alla givit samma svar. De kunde inte hitta några fel på mitt svalg, och några misstänkte hypokondri, vilket är enormt frustrerande och kränkande. På grund av detta har jag avstått ifrån att gå till läkare och istället valt att leva med mina besvär, men den här tråden fick mig på andra tankar. Nu ska vi fan hitta lösningen på det här tillsammans! 

Läste den här artikeln, och tänkte därför kolla om någon haft klamydia eller annan bakteriesjukdom då problemen uppdagades. Tänkte dessutom kolla om någon mer än jag haft problem med inflammation i visdomständer. Jag tänkte alltså försöka utröna om ett ordentligt antibiotika kan bota eller lindra besvären. 

wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803/25/telegram/inrikes73.html

Precis som någon skrev så testade jag även min kompis inhalator för några månader sedan, och besvären lindrades kraftigt. Jag är rätt säker på att jag inte är astmatiker, men ska försöka lura mig till en astmadiagnos i de närmsta dagarna. Återkommer med synpunkter på eventuell förbättring. :) 

Vore väldigt trevligt om vi tillsammans kunde hjälpa varandra, och i förlängningen kanske vi allihop blir kvitt dessa besvär.  

Svar på tråden Blir inte av med slem i halsen