• Anonym

Högt blodtryck?

Har höt blodtryck i släkten och är själv 31 år. Fick barn för några måånader sedan och hade bara lite förhöjt i slutet. Skulle kolla annan sak på vc och då ville dom kolla blodtrycket utan min vetskap, hade stressat hela morgonen med 3 åring på förskola och bebisen. Vet att mitt blodtryck alltid blir högre när jag kollar på vc och hos bm. Dom brukade kolla med den manuella hos barnmorskan och det är alltid stor skillnad mot den elektiska.

Iaf så hade jag först 150/99 (?)

Sen några minuter senare 158/91

Fick inte sitta och vila och nu är jag lite orolig och undrar om jag kommer få något samtaal om 24 timmars mätning eller så. Har gjort det för 1.5 år sedan och allt normalt då.

Känns som blodtrycket var så högt pga stress före visst att det har varit mkt tungt psykiskt sista tiden spelar kanske in, hänt tråkiga saker i min omgivning.

Något oroa sig för?          
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 20:04
    Ursäkta alla stavfel... höll i bebisen :)

• Svar på tråden Högt blodtryck?
  • Philippa

Högt blodtryck har du.. du får vänta och se vad läkaren säger.

• Anonym

Ja men visst kan stressad morgon påverka? Och ssk ska att många får högt blodtryck för att man just ska kolla det... undertrycket sjönk ju på någon ynka minut ändå endel. Vet att hade man väntat lite till hade det varit bättre...

• Philippa
    Anonym skrev 2013-02-18 23:08:41 följande:
    Ja men visst kan stressad morgon påverka? Och ssk ska att många får högt blodtryck för att man just ska kolla det... undertrycket sjönk ju på någon ynka minut ändå endel. Vet att hade man väntat lite till hade det varit bättre...
    Ja, så är det. Du blir nog kallad och få göra en kontroll när du har fått vila en stund innan.
  • Sassajajja

Framförallt är det övertrycket som påverkas av stress. Konstigt att du inte fick vila lite! Om jag har högt övertryck när de testar brukar de fråga "Har du stressat hit?" och sedan får jag ligga en liten stund.

Men om du nu har högt blodtryck är det väl bra att du får en grundlig undersökning så att du kan få hjälp om du behöver.

• Vitaminmannen

Min 67-åriga mamma kunde sänka sitt väldigt höga blodtryck till normal nivå på bara en vecka på naturlig väg genom att dricka ett specialextrakt av Noniplantan som ökar kroppens naturliga produktion av kväveoxid i blodet. Blodtrycksmediciner har aldrig bitit på henne fram till dess. Jag vet en till som gjorde samma sak men med trippel dos och blodtrycket blev normalt efter en kvart. Allt utan biverkningar.

• sextiotalist
    Vitaminmannen skrev 2013-05-07 10:44:20 följande:
    Min 67-åriga mamma kunde sänka sitt väldigt höga blodtryck till normal nivå på bara en vecka på naturlig väg genom att dricka ett specialextrakt av Noniplantan som ökar kroppens naturliga produktion av kväveoxid i blodet. Blodtrycksmediciner har aldrig bitit på henne fram till dess. Jag vet en till som gjorde samma sak men med trippel dos och blodtrycket blev normalt efter en kvart. Allt utan biverkningar.
    Din käre mor kommer billigare undan om hon äter ananas istället. Det sk aktiva substansen, som ska vara så fantastisk, i nonijuicen hittar man hos anansen också.

Noniuice är rejält lurendrejer från början till slut. Vi var nära att gå på bluffen för över 10 år sedan, men vi gjorde det inte.

Snälla du, släng inte fram några länkar om det, jag har fått höra alla argument och några därtill om detta.   
  • Mandel
    Vitaminmannen skrev 2013-05-07 10:44:20 följande:
    Vart kan man läsa om det och vart får man tag på det?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-05-07 10:58:17 följande:
    Vart kan man läsa om det och vart får man tag på det?
    Som jag skrev, drick ananasjiuice istället, billigare och man finansierar inte detta pyramidspel
  • Anonym (55)

TS.
    Jag får lätt en känsla av underlägsenhet hos läkaren. De vet alltid genom mätningar och tabeller något som är fel och den känsla.  Upplever du samma sak för annars är det väl egentligen inget problem. Säga att du vill vila innan mätningen alt att du inte vill göra den. Detsamma med 24h mätningen, säg nej om du inte vill. 

Dock. 150 är högt och det finns ju ingen garanti att det är den lägsta mätningen som är den korrekta. Jag skulle nog vilja ha det kontrollerat lite noggrannare.     

• Anonym (55)
    sextiotalist skrev 2013-05-07 11:02:09 följande:
    Som jag skrev, drick ananasjiuice istället, billigare och man finansierar inte detta pyramidspel
    Äntligen ett skäl till att dricka ananasjuice. Tyvärr har jag inte högt blodtryck.

Som oinsatt är jag dock kritisk till snabbfixar. Förbättras verkligen hjärtats funktion på dessa 15 minuter eller handlar det om att detta ämne gör att blodtrycksmätningar inte längre fungerar av något skäl. 
    Löser man problemet eller tar man bort symptomen? 
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2013-05-07 11:02:09 följande:
    Tyvärr kan jag inte dricka det eftersom jag hatar ananassmak
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Vitaminmannen

Din käre mor kommer billigare undan om hon äter ananas istället. Det sk aktiva substansen, som ska vara så fantastisk, i nonijuicen hittar man hos anansen också. Noniuice är rejält lurendrejer från början till slut. Vi var nära att gå på bluffen för över 10 år sedan, men vi gjorde det inte. Snälla du, släng inte fram några länkar om det, jag har fått höra alla argument och några därtill om detta.   [/quote] Detta e inte Noni juice utan ett patenterat specialextrakt av plantan som är 200 ggr mer effektivt än juicen på att bilda kväveoxid i blodomloppet. Svårt för mig att se det som bluff iom mina 1½ år gamla kroniska hemorrojder försvann 3:e dagen jag tog det höstas och har ej kommit tillbaka.

• sextiotalist
    Vitaminmannen skrev 2013-05-23 16:06:14 följande:
    Din käre mor kommer billigare undan om hon äter ananas istället. Det sk aktiva substansen, som ska vara så fantastisk, i nonijuicen hittar man hos anansen också. Noniuice är rejält lurendrejer från början till slut. Vi var nära att gå på bluffen för över 10 år sedan, men vi gjorde det inte. Snälla du, släng inte fram några länkar om det, jag har fått höra alla argument och några därtill om detta.   [/quote] Detta e inte Noni juice utan ett patenterat specialextrakt av plantan som är 200 ggr mer effektivt än juicen på att bilda kväveoxid i blodomloppet. Svårt för mig att se det som bluff iom mina 1½ år gamla kroniska hemorrojder försvann 3:e dagen jag tog det höstas och har ej kommit tillbaka.
    Oj, behövde du så dyra preparat, jag köpte billigt på apoteket och hade haft dessa i två år och har inte kommit tillbaka.

Jodu, jag har träffat det gänget som sålde den där juicien redan på 90-talet och jag har hört alltingt, de försökte ragga oss som säljare och jag kan argumenten innan och utan. De var inte friskare än vi andra som inte drack den, de fick sina förkylningar, en dog (av det som nonijuicen ansågs bota), de flesta gick igenom samma förkylningar, samma åkommor som de andra.

Jag å andra sidan sänkte mitt höga blodtryck på 15 minuter.... på en motioncykel, från 145 till 125 (varit uppe på 155 i vila) 
  • Vitaminmannen
    sextiotalist skrev 2013-05-23 16:12:29 följande:

Detta e inte Noni juice utan ett patenterat specialextrakt av plantan som är 200 ggr mer effektivt än juicen på att bilda kväveoxid i blodomloppet. Svårt för mig att se det som bluff iom mina 1½ år gamla kroniska hemorrojder försvann 3:e dagen jag tog det höstas och har ej kommit tillbaka.
    Oj, behövde du så dyra preparat, jag köpte billigt på apoteket och hade haft dessa i två år och har inte kommit tillbaka. Jodu, jag har träffat det gänget som sålde den där juicien redan på 90-talet och jag har hört alltingt, de försökte ragga oss som säljare och jag kan argumenten innan och utan. De var inte friskare än vi andra som inte drack den, de fick sina förkylningar, en dog (av det som nonijuicen ansågs bota), de flesta gick igenom samma förkylningar, samma åkommor som de andra. Jag å andra sidan sänkte mitt höga blodtryck på 15 minuter.... på en motioncykel, från 145 till 125 (varit uppe på 155 i vila) [/quote] Jag tror inte heller att den juicen du pratar om är särskilt effektiv iom den är så utspädd med vatten och dessutom sönder-pastöriserad Sverige iom lagen Här ej Tillåter äkta fermenterad raw Noni juice och även den behöver man dricka offentliga mängder av innan man kan få effekt. Det är ju inte Noni juice min mamma tog. En helt annan produkt som är 150-200 ggr mer effektiv.
  • Vitaminmannen

Blev fel med citatet igen. menade: Jag tror inte heller att den juicen du pratar om är särskilt effektiv iom den är så utspädd med vatten och dessutom sönder-pastöriserad Sverige iom lagen Här ej Tillåter äkta fermenterad raw Noni juice och även den behöver man dricka offentliga mängder av innan man kan få effekt. Det är ju inte Noni juice min mamma tog. En helt annan produkt som är 150-200 ggr mer effektiv.

• Vitaminmannen

Skönt iaf att apotekets grejer funkar för dig vilket det inte gjorde för min mor. Hon är iaf glad att hon kunde byta till något naturligt och slippa alla skadliga biverkningar som pillren för med sig. Som dessutom samtidigt rensade ut placken ur hennes ådror så hon slipper oroa sig för hjärt/kärl-problem längre.

• sextiotalist
    Vitaminmannen skrev 2013-05-24 11:07:03 följande:
    Skönt iaf att apotekets grejer funkar för dig vilket det inte gjorde för min mor. Hon är iaf glad att hon kunde byta till något naturligt och slippa alla skadliga biverkningar som pillren för med sig. Som dessutom samtidigt rensade ut placken ur hennes ådror så hon slipper oroa sig för hjärt/kärl-problem längre.
    Vad skönt att jag gått igenom en rejäl sådan koll, så jag behöver inte ens oroa mig på ett tag (50+) och detta utan speciella dieter eller mediciner.
    Hur vet hon att rensades ut, kollade hon före och efter eller?
  • Vitaminmannen

Louis J. Ignarro (farmakolog), Robert F. Furchgott (biokemist) och Ferid Murad (biokemist och farmakolog) vann "Nobelpriset i fysiologi eller medicin" 1998 för att de upptäckte kväveoxidens roll i blodsystemet. Det kallas "livets molekyl" och har visat sig vara bland det viktigaste vi kan tillföra kroppen, bl.a. för att den gör alla ådrorna i kroppen lena och elastiska och vidgade så att plack lossnar och inte kan fastna igen och täppa till dem. Följden blir att blodcirkulationen ökar och blodtrycket sänks och näring och syre når ut bättre till samtliga organ samtidigt som gamla ådror repareras snabbt så växer snabbt nya ådror upp och hjälper kroppen till ett friskare liv.

• Anonym (33)

Är själv 33 år och har blodtryck som ligger på 140/95. Jag är 180 cm lång och väger 85 kilo. Har börjat motionera nu varje dag och kör LCHF diet sedan några dagar tillbaka. Ska se om det kan ge resultat om några veckor. 

• Olympia

För att konstatera högt blodtryck måste trycket tas vid ett flertal tillfällen, ca 4-6 ggr.
    Man ska vila innan trycket tas, minst 15-20 minuter.
    Generellt kan man säga att stress  höjer det övre trycket men det påverkar normalt inte undertrycket speciellt mycket. 
    Att du redan vid 31 års ålder har nästan 100 i undertryck bör föranleda dig att söka läkare och bli ordentligt utredd.

Svar på tråden Högt blodtryck?