• MeMyself   You

Varnade på Bvc men ingen lyssnade

Igår föddes mitt tredje barn. Jag har bett dom att sätta igång mig tidigare för att de andra 2 barnen har vägt dryga 4 och 4,5 kg. Jag sa flera gånger att denna bebis kommer väga runt 5 kg. Jag kommer inte att kunna föda ut bebisen. Som svar fick jag höra att om jag kan föda en 4,5 kilos bebis kan jag föda en 5 kilos. Men jag har känt att det inte riktigt kommer gå vägen. Och mycket riktigt, igår var bebis på väg ut och jag får smått panik och skriker; han är FÖR stor , han kommer inte komma ut, han sitter fast . Sen känner jag hur BM liksom sliter och gräver in hela armen. Jag får fullständig panik och skriker och sparkar( för att få bort BM från mig) , jag skriker att hon kommer att slita sönder hela mig. Jag tittar upp på min man som tittar storögt på mig, han var livrädd, så skriker jag "hjälp mig" till honom. Han kan ju givetvis inget göra. När barnet väl är ute så säger BM att "oj så mycket har jag inte behövt slita på flera år" . Han vägde exakt 5 kg. Mitt råd är::: lyssna alltid till ditt hjärta. Du känner din kropp bäst och vad du och din kropp klarar.

• Svar på tråden Varnade på Bvc men ingen lyssnade
  • zumba

Fast problemet där var nog inte att barnet var stort utan att du fick panik

• La Lola

Sprack du då eller gick det bra?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • HWR
    zumba skrev 2013-02-19 07:27:23 följande:
    Håller med. Ts, du var inställd från början att det inte skulle gå. Men det gick ju! Hade du inte fått panik så hade det kanske kännts bättre?
  • Fins Mamma
    zumba skrev 2013-02-19 07:27:23 följande:

håller med dig. Hade du hjälpt till med krystningarna istället för att lägga din energi på att sparka personalen hade det nog blivit bättre. Hur tänkte du att barnet skulle komma ut om du intensivkurs hjälp fån Bm?
  • MissSandra

Mitt barn vägde 5550 gram vid födelse och gick galant. Sprack inget och hade en fin upplevelse. Så ja det går att föda 5 kg. Tror det hela handlade om att du hade bestämt dig för att det inte skulle gå och du får panik och därmed gick det inte. Hoppas du får lite hjälp efter så du kan bearbeta dina känslor! Och grattis till bebis:)

• Nillan97

Tur att det gick bra iaf Ts.   Har ju inte enbart med vikten att göra utan även att stora barn kan fastna med axlarna i bäckenet.
    Tycker du ska anmäla om du känner att de gjort fel.

• straw2008

Jag vet de som haft avskyvärt jobbigt med 2,5 kilos !! Du borde stått på dig o fått snitt, det var ju världens övertramp av den där barnmorskan. Jag låter aldrig sjuksystrar eller uskor förlösa mig, mina barn ska tas ut av läkare. Jävla klåpare de där barnmorskorna.

I kinamockaskogen.....
  • viseversa

Det hade nog gått bra om du inte fått panik och börjat fäkta vilt omkring dig!

• viseversa

Jag har inte fött en 5 kilos men en 4,5 kilos och det var inga problem alls. Hade nog kunnat klämma ut en 5 kilos också om det kniper. 

Svar på tråden Varnade på Bvc men ingen lyssnade