Dålig järndepå och tål inte järntabletterna - vad göra? Hjälp!
Är gravid med andra barnet. Första barnet föddes i oktober 2011 och jag hade en bra graviditet utan några problem. Hade bra hb och bra järndepå under hela tiden. Järndepån låg då på något på 80.
Nu är gravid i vecka 17 (16+0) och har haft bekymmer sedan första dagen. Vid inskrivningen i vecka 12 hade jag hb på 129 och järndepån låg på 14. Ordinerades järntabletter. Vet sedan tidigare att jag inte klarar av Neferix och Duroferon. Fick diarre av dessa. Så jag testa Hemofer. Blev sjukt illamående och fick någon form av förstoppning och förstoppningsdiarre. Slutade med dem och illamåendet försvann till stor del, kan äta iaf vilket jag inte kunde innan. Ringde bm om detta och fick inget svar. Hon rekommendera Fexim som enligt apoteket inte sålts sedan 2011. Jag frågade även bm om vad man gör om jag inte kan ta järn via tabletter och fick då svaret att det visste hon inte utan isåfall måste hon prata med sina kollegor. Hennes kunskaper verkar inte höga. Bor på liten ort och det är bara hon här. Så jag kan inte byta.
Nu har jag inte ätit järntabletter på ca två veckor och mår skit. Blodtrycket är lägre, låg tidgare på ca 120/70 och nu är det ca 95/60. Trött som sjutton, Energilös totalt. Dessutom sjukskriven för foglossningen.
Känner mig vilsen. Hur ska jag få upp mina järndepåer?? Vill ju inte dö vid förslossningen.
Behöver tips!