• DreamBear

Dålig järndepå och tål inte järntabletterna - vad göra? Hjälp!

Är gravid med andra barnet. Första barnet föddes i oktober 2011 och jag hade en bra graviditet utan några problem. Hade bra hb och bra järndepå under hela tiden. Järndepån låg då på något på 80.

Nu är gravid i vecka 17 (16+0) och har haft bekymmer sedan första dagen. Vid inskrivningen i vecka 12 hade jag hb på 129 och järndepån låg på 14. Ordinerades järntabletter. Vet sedan tidigare att jag inte klarar av Neferix och Duroferon. Fick diarre av dessa. Så jag testa Hemofer. Blev sjukt illamående och fick någon form av förstoppning och förstoppningsdiarre. Slutade med dem och illamåendet försvann till stor del, kan äta iaf vilket jag inte kunde innan. Ringde bm om detta och fick inget svar. Hon rekommendera Fexim som enligt apoteket inte sålts sedan 2011. Jag frågade även bm om vad man gör om jag inte kan ta järn via tabletter och fick då svaret att det visste hon inte utan isåfall måste hon prata med sina kollegor. Hennes kunskaper verkar inte höga. Bor på liten ort och det är bara hon här. Så jag kan inte byta. 

Nu har jag inte ätit järntabletter på ca två veckor och mår skit. Blodtrycket är lägre, låg tidgare på ca 120/70 och nu är det ca 95/60. Trött som sjutton, Energilös totalt. Dessutom sjukskriven för foglossningen.

Känner mig vilsen. Hur ska jag få upp mina järndepåer?? Vill ju inte dö vid förslossningen.

Behöver tips!         

• Svar på tråden Dålig järndepå och tål inte järntabletterna - vad göra? Hjälp!
  • Philippa

Man kan få järn via dropp!

• E Maria

Ät mycket paprika. Drick apelsinjuice till eller nåt annat c-vitamin-rikt.. Krossade linfrön tror jag innehåller mycket järn.. Laga mat i järnpanna om du har.. Blodpudding... Försök se det som att järnrika livsmedel blir dina tabletter.. Ha en paprika i kylskåpet o gå o ta en skiva emellanåt... Jag hade kanonjärnvärde min första graviditet... Blev gravid igen när hon var 5 månader och mina järnreserver hann inte byggas upp igen, så denna gång fick jag ta järntabletter..

• Soffipropp

Har du provat blutsaft? Jag klarar inte heller av att äta järntabletter då jag blir tok förstoppad. Blutsaft funkar kanon för mig. Ät även järnrika livsmedel som tex broccoli.

• Dagdrömmaren

Spenat i lasange är gott. Sen finns det ju mycket annat som inläggen före mig har tagit upp :P

• DreamBear

Försöker få i mig järn via kosten men är det tillräckligt när man har dåliga järndepåer?

Om man får järn via dropp, reagerar inte magen på det då?

Mitt problem är ju att jag får diarre av järntabletter.

• josen 1

Jagblev rekommenderad nässelpulver från hälsokostbutiken, blandar med juice och dricker, inte så gott men massa järn och billigt :)

• Harmagedon

Dropp is da shit. Påverkar inte magen alls eftersom det går direkt ut i blodet. Din bm vet säkert att det finns men har antagligen inte möjlighet att ge det själv så hon måste fixa fram en remiss åt dig. Ligg på och fråga!

• tuulis mamma

Blutsaft och persilja är det effektivaste naturliga järnet. Jag gick på dropp var tredje dag i några månader av graviditeten då jag fick magkatarr av järntabletter. Efter det hök jag en bra jämn nivå med hjälp av Blutsaft och persilja

• skogsvitter
    DreamBear skrev 2013-02-19 17:37:06 följande:
    Försöker få i mig järn via kosten men är det tillräckligt när man har dåliga järndepåer?

Om man får järn via dropp, reagerar inte magen på det då?

Mitt problem är ju att jag får diarre av järntabletter.
    Dropp går ju direkt till blodet, det är ju hela syftet. Dropp används just i de fall då man är allergisk eller av andra anledningar inte kan äta tabletterna som finns.

Dock tycker jag att du i första hand ska prova att äta järnrik kost. Du har redan fått flera förslag här. Några fler är leverprodukter, rött kött (köttbullar är jättebra), blodbröd/paltbröd (riktigt) och sesamfrön samt pumpafrön. Går att hitta i de flesta livsmedelsbutiker. Makrill är järnrikt och jättebra att ha på mackan istället för tex skinka, ost osv.

Även mörk choklad (och kakao) innehåller järn, helt ok att äta massa choklad som gravid alltså!! Ju mörkare choklad, desto mer järn.
  • DreamBear

Tack för alla tips!
    Testar att köra på med järnrik kost och kanske någon järntablett emellanåt. Ska till bm igen i mitten av april, är då i vecka 25. Får väl be om en koll då.

Svar på tråden Dålig järndepå och tål inte järntabletterna - vad göra? Hjälp!