Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Dålig järndepå och tål inte järntabletterna - vad göra? Hjälp!

DreamBear skrev 2013-02-19 17:37:06 följande:
    Försöker få i mig järn via kosten men är det tillräckligt när man har dåliga järndepåer?

Om man får järn via dropp, reagerar inte magen på det då?

Mitt problem är ju att jag får diarre av järntabletter.
    Dropp går ju direkt till blodet, det är ju hela syftet. Dropp används just i de fall då man är allergisk eller av andra anledningar inte kan äta tabletterna som finns.

Dock tycker jag att du i första hand ska prova att äta järnrik kost. Du har redan fått flera förslag här. Några fler är leverprodukter, rött kött (köttbullar är jättebra), blodbröd/paltbröd (riktigt) och sesamfrön samt pumpafrön. Går att hitta i de flesta livsmedelsbutiker. Makrill är järnrikt och jättebra att ha på mackan istället för tex skinka, ost osv.

Även mörk choklad (och kakao) innehåller järn, helt ok att äta massa choklad som gravid alltså!! Ju mörkare choklad, desto mer järn.
  • skogsvitter
    Loelle skrev 2013-02-27 15:35:00 följande:

Lever rekommenderas inte till gravida eftersom det innehåller alldeles för mycket vitamin A vilket kan vara skadligt för fostret.
    Nej det har du ju visserligen rätt i. Även om det förmodligen inte är någon fara att äta någon enstaka gång ibland så är det ju ändå ett dumt alternativ för att få upp järnvärdet. Leverpastej däremot kan man ju äta som vanligt.

Angående A-vitamin så hoppas jag å andra sidan att alla är minst lika noga med att undvika kosttillskott som innehåller A-vitamin eftersom det är i kosttillskotten man hittar de högsta doserna av den skadliga varianten av A-vitamin (retinol). Kosttillskott är alltså betydligt skadligare att äta som gravid än lever! Utifrån aspekten A-vitamin.
Svar på tråden Dålig järndepå och tål inte järntabletterna - vad göra? Hjälp!