• Anonym

Nu blir jag arg på min sambo!

Hej!

Jag vet inte var jag ska börja någonstans, jag blir snart tokig och det känns som om allt är mitt fel fast jag försöker göra allt rätt och lära vårt barn vad som är rätt och fel. Främst via maten. 

Jag älskar att laga mat och pyssla i köket. Lagar bara vegetariskt men vet vad jag gör. Inte bara att jag har flera års utbildning i mat och näringslära utan har varit vegetarian i över 20 år. 
    Är noga med att KH, Fett och P är med i alla måltider. 

Jag är helt emot dieter utan äter med sunt förnuft.  Vi äter mycket fett som oljor, nötter, avokaodo och så, och inte så mycket mättade fetter som smör, ost (klart att det finns ibland också, men skulle hellre välja ett annat pålägg, som  tex hummus, jordnötssmör, linsspread, avokado) 

Jag väljer hellre hela produkter och naturliga produkter och se hur jag skulle välja i affären:

Bröd
    Vit formfranska  - mörkt bröd med hela korn

Gryn / säd 
    Vitt vanligt ris - rött råris
    pasta - qouina

Och så vidare, jag skulle aldrig välja helfabrikat! Aldrig någonsin. Det går mycket snabbare att laga egen mat än att värma helfabrikat. (Och hör sen!) Min sambo däremot ÄLSKAR det. 
    Varför jag inte äter detta är att jag tycker att det smakar konstgjort. 

Jag skulle hellre inte äta på lunchrestaunger när jag går ut på lunchen eftersom jag är vegetarian och det snällan eller aldrig finns något som passar. Vill inte ha en kall sallad en kall vinterdag, t ex. 
    Min sambo går alltid ut och älskar den maten som serveras på lunchen. (Och vill jag inte följa med och äta är det jag som är konstig! Nä vi jobbar inte på samma plats, jag berättar på kvällen)

Nu till problemet!
    Eftersom jag jobbar minst är det jag som lagar maten hemma till oss och barnet. Nu på sista tiden har min sambo sagt: "Tänk om vår dotter stannar i växten av din mat - tänk om hon blir knäpp"

Han menar att hon ska äta mer helfabrikat! Vilket gör mig helt ursinnig!!! Han tror på allvar att man växer och mår bra av helfabrikat.  

Allt jag gör och säger ang maten tas på största allvar och vägs och mäts och det ska kontrolleras. Jag vågar inte ens ta upp det där nya rönet med gifter i barn vällningen / gröten. Helst skulle jag vilja göra egen välling till barnet stället för att ge denna köpevälling.

Jag mår dåligt av att behöva ge min dotter dålig mat och att min sambo hackar på mig när jag vill ge henne riktig mat (ekologiska råvaror lagade från grunden)

Alltid när han äter något annat så tvingar han barnet att smaka, han trugar och håller på. 

Ett exempel: Jag hade gjort goda grönsaksbiffar till helgen, näää det passade sig inte utan han hittade något paket med gamla handburgare som han promt skulle värma på. 
    Exempel 2:
    Jag gör gärna glass av bär / frukt som jag mixar och sedan lägger i pinnar som jag fryser. Jättegod glass!
    Nänä... det passade sig inte utan självklart skulle dottern ha en köpeglass. 

Min sambo säger ofta när jag ger henne en sådan glass:
    Ge henne en riktig glass! Självklart ropar han jättehögt så att dottern hör och börjar opponera sig. 

Hur ska jag kunna lära mitt barn om vad god / riktigt mat när min sambo alltid erbjuder ett helfabrikat?
    Det börjar bli jobbigt nu. 

Det är ingen uppoffring för mig att laga mat, jag gör det gärna. Jag spenderar helst alla dygnets timmar i köket. 

Det blev en lång text! 
    Jo just det: Min sambo bryr sig inte för fem öre om mat och om det fanns skulle ha ta en tablett för att slippa äta. 
    Det är lite därför han är så anti. Men varför kan han inte uppskatta det jag lagar? 

Jag vet att jag lagar god mat och att andra männsikor skulle betala en massa för att få äta det vi äter, varför ska han göra det så jobbigt för oss. 

Vad han stoppar i sig det skiter jag i, jag ger ett alternativ. Men att han tvvingar i vår dotter detta skräp det gör mig vansinig.

• Svar på tråden Nu blir jag arg på min sambo!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 11:29:18 följande:
    TACK! Äntligen någon som tror på mig. 
    Oj då... Du är alltså inte mottaglig för att du faktiskt inte har rätten att helt ensam bestämma över ert gemensamma barns kost utan du ville bara ha medhåll?
  • Idchen

Förstår din frustration men som många andra har skrivit i tråden så är ni två om ert barn. Som det verkar så får barnet i sig mestadels den maten du lagar? Se det som att det är bra att smaka olika mat?! 

Sen kan jag väl tycka att det är onödigt av din sambo att försöka ge sken av att din mat inte är "mat". Kan ni inte planera maten tillsammans och sambon har en chans att välja mat med? Om inte så kanske han blir mer intresserad av maten eftersom han får något att säga till om också?

Om nu det är så att till 90% som det låter att du har stenkoll på allt vad ni stoppar i er så är det väl ingen större fara om det blir färdiga köttbullar och makaroner någon gång ibland?  Jag förstår att du vill ditt barn det bästa men nu är det inte helt upp till dig och delar ni inte era åsikter så får ni försöka göra det bästa av det? Ska du vara med hem till barnets kompisar i framtiden och bestämma över vilken mat som ska serveras? Eller skicka med matlåda? Du gör ett skitbra jobb som lagar nyttig mat från grunden och fortsätt med det men lämna plats för lite "skit" ibland så löser det sig!  Här har vi mest fokus på att våga prova all sorts mat så barnen inte får panik över "ny" mat när de sen börjar skolan etc.

Vi förklarar hemma för barnen att viss mat ska man inte äta för ofta av då blir man trött och sjuk (Mac donalds m.m.). Likaså godis. Inte godis varje dag ( vi försöker hålla oss till lördagar) men blir man bjuden mitt i veckan är det ok att ta en bit. Är  äldsta barnet sugen på något litet efter maten så  går oftast hon och hämtar sig en morot eller frukt självmant.

• Anonym

Hej
    Vad kul att det här är ett ämne som folk bryr sig om....:D

Ja, vi handlar tillsammans om ni undrar och flera gånger har jag sagt och frågat om han inte ska gå och hämta något fint kött / KRAV eller så till dem. Men det bryr han sig inte om. Och det blir det ju det som jag väljer annars blir det ju ingeting. 

Självklart får mitt barn äta kött hemma, det är inte så. Ska man göra det kan man kosta på sig KRAV etc.  Han får gärna bjuda på goda korvar eller gott kött. Inte slaktavfall och annat som blir över när man gör de lågprisburgarna / korvarna.  (JA det skulle gå bra med ett mellanting också  - men inte alltid det sämsta allternativet som min sambo skulle välja) 

Oja han är en sådan som måste ha allt vetenskapligt bevisat. ALLT.  

Vi har försökt med det där att han ska ansvara för maten, till helgen då. ( Hans egna ide) En jättebra ide tänker alla, men inte så bra i slutändan eftersom han inte bryr sig om mat så bryr han sig inte om att andra än hungriga heller. 
    Varför det inte funkar, han är inte hemma på helgerna han är och leker med någon och så fort jag påminner om att det är hans (eller vi gör det tillsammans, egentligen) matlagar dag blir han skitsur för att jag tvingar hem honom. ( Nu låter det som om vi sitter och väntar, men har han lovat att laga mat och inte är hemma vid 18, 19 tiden och då inte har en tanke på att komma hem så undrar man ju lite)

Och då blir det ju jag som gör maten igen. Och så kommer gnället. 

• Idchen

Men vad trist! Är det något som ligger i männens gener skämtåsido ?!  Att inte tänka på att andra kan vara hungriga fast de inte är det efter en hel dag utan käk haha! Speciellt små barn.
     Då är det ju en annan femma. Fick uppfattningen om att du vara bara stenhård på ditt sätt men så låg det ju inte till, ursäkta!

Kan du inte ta ett jobbigt snack med honom om att ska han vara iväg och leka istället för att laga mat så får han vackert äta det som serveras och vara dig tacksam!

• Pastell1983
    Bitchos skrev 2013-02-19 11:34:22 följande:
    Tyvärr kommer du aldrig få medhåll här eftersom merparten äter både kött och halvfabrikat.
    Så du äter aldrig halvfabrikat? Kärnar du eget smör? Till ex.

Man behöver ju inte vara så besatt! Och ni är två som har barnet TS!
  • bringa

Om du nu helst lagar maten etc så tycker jag att det är respektlöst av din sambo att fälla de här kommentarerna! Kan bara spekulera i att han möjligen känner sig underlägsen din kreativitet och vill förminska/förringa ditt intresse. 

Fick lite känslan av att min make, när vi träffades, tyckte det var lite finare och bättre med köpt. Han tom slängde rester för att han bara åt saker en gång!  Flört   

Blir glad av att läsa om folk som faktiskt bryr sig om vad de äter! 

• Bitchos

Men TS kärnar nog inte heller sitt eget smör men man kan tex undvika färdiga köttbullar genom att rulla egna eller göra dem vegetariska, byta ut pasta mot quarn, baka eget bröd osv.
    Kan man undvika halvfabrikat så tycker jag att man ska göra det i den mån det går. Skulle aldrig köpa färdiga rätter eller färdiga köttbullar. Huga!

• Trädblåsare

Så du menar att din sambo tror att halvfabrikat är bättre för en?

• Birgitta2

Helfabrikaten är så fulla av E-nummer att du kan SE dom t o m. Du gör helt rätt i att laga din mat från grunden. Det har jag gjort till mina barn. Jag skulle inte drömt om att ge dom några frysförpackningar, värma och ställa fram. Salt i helfabrikat är mer än ett dagsbehov och därmed inte heller så nyttigt.

Sätt några förpackningar med helfabrikat i handen på din sambo och be honom läsa innehållsförteckningen.

• Anonym
    Trädblåsare skrev 2013-02-19 14:14:51 följande:
    Så du menar att din sambo tror att halvfabrikat är bättre för en?
    Ja det menar ja! Det är därför jag blir så upprörd. 

Det kan bli diskussioner hos oss, det vill jag lova. ...://
  • Anonym
    Idchen skrev 2013-02-19 14:49:08 följande:
    www.matklubben.se/artiklar/den_farliga_maten_...
    carlg.org/e-amnen.html

Något litet att diskutera för dig och sambon :)  
    Jag kunde inte låta bli att le lite åt meningen "Mandelmassa innehåller konserveringsmedlet E-202 (kaliumsorbat) vilket ger leverskador och kan orsaka svåra allergiska reaktioner". Som om kaliumsorbatet vore den ingrediensen i mandelmassa som flest är allergiska mot!

Ska man diskutera e-ämnens farlighet så ska man inte vara blind för att många av dem är tämligen harmlösa, och att vanlig mat lagad från grunden inte alltid är oproblematisk.
    Anonym skrev 2013-02-19 12:50:53 följande:
    Självklart får mitt barn äta kött hemma, det är inte så. Ska man göra det kan man kosta på sig KRAV etc.  Han får gärna bjuda på goda korvar eller gott kött. Inte slaktavfall och annat som blir över när man gör de lågprisburgarna / korvarna. 

Själva poängen med korv är ju att den görs av slaktavfall.  Man vill såklart ta vara på så mycket som möjligt av djuret som man lagt ner en massa resurser på att föda upp.
  • MångaFrågor

JÄVLAR vad lyxigt din man har det!!! Och du själv OCH din dotter! Härligt  Solig Även fast du har ett litet problem...

• SupersurasunkSara

Om han inte tycke rom din mat så tycker jag han få göra egen, som han gjorde sist. Han är vuxen och bestämmer själv. Att han gapar att hon ska få 'riktig' glass är däremot både respektlöst och korkat.

Om hon får det då och då, fine, han kan ge henne sån glass om de båda gör något tillsammans, men att antyda eller säga att din mat inte är riktig eller bra är absolut inte ok.

Ni är två om barnet så om han vill ge barnet annan mat är det hans rätt, men han har inte rätt att förringa din insats.

Jag tror ni måste diskutera detta när ni inte är irriterade på varandra och klargöra varandras ståndpunkter utan anklagelser. Om han respekterar dig och din åsikt och du hans så torde ni kunna ha någon slags vapenvila ang detta.

• Anonym (Menläggav)

Vad ger dig rätten att själv bestämma över er GEMENSAMMA dotters mat? Bara för att du anser att maten du lagar är det ultimata så behöver ju nödvändigtvis inte alla tycka det. Jag förstår din sambo, jag skulle bli urförbannad på min man om han hela tiden körde över mig som du gör och ensam bestämde vad våra barn skulle äta och inte äta. Din dotter kommer inte dö av att äta halvfabrikat någon enstaka gång och inte heller av vanlig glass. Hur gör du med maten hon äter på förskolan?! Äter hon den eller kräver du att hon ska få specialkost som är godkänd av dig?!

• taquine
    MångaFrågor skrev 2013-02-19 15:20:24 följande:
    JÄVLAR vad lyxigt din man har det!!! Och du själv OCH din dotter! Härligt  Solig Även fast du har ett litet problem...
    Tummen upp på det! Men nu om din man gillar sitt malda hästkött , m.m TS så låt han äta det, och du och dottern äter gott och nyttigt istället.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Menläggav) skrev 2013-02-19 15:29:20 följande:
    Vad ger dig rätten att själv bestämma över er GEMENSAMMA dotters mat? Bara för att du anser att maten du lagar är det ultimata så behöver ju nödvändigtvis inte alla tycka det. Jag förstår din sambo, jag skulle bli urförbannad på min man om han hela tiden körde över mig som du gör och ensam bestämde vad våra barn skulle äta och inte äta. Din dotter kommer inte dö av att äta halvfabrikat någon enstaka gång och inte heller av vanlig glass. Hur gör du med maten hon äter på förskolan?! Äter hon den eller kräver du att hon ska få specialkost som är godkänd av dig?!
    Barnet kanske går på ett waldorfdagis.
  • hoppsa

Ska fatta mig kort, har ont om tid..

Förstår dig TS, jag har en liknande situation. Med skillnaden att jag är vegan, och kanske inte lika petig som dig, men det hade varit mitt ideal. Köper dock inga helfabrikat och undviker halv-, men vi äter typ pasta, konserverade baljväxter, fryst falafel, sojamjölk och liknande.

Jag försöker gå halva vägen, mitt barn får "gärna" äta kött, men, det ska vara bra kött i så fall. Ren, älg, ekologiskt och absolut inga halvfabrikat vad gäller kött.  Vill att mitt barn ska veta att en bra/god måltid inte behöver innehålla kött, att det är en proteinkälla som vilken annan som helst men inte ett måste.
    Jag handlar alltså "bra" kött hem så det finns. Min sambo lagar gärna, men handlar ogärna.
    Jag vill absolut inte att mitt barn ska bli en korvochmakaronerunge som vägrar vuxenmat och hittills går det utmärkt, han äter ALLT som vi vuxna äter, fast vi är väl liite försiktiga med de starkaste kryddorna. 

Jag tror du sätter ribban lite högt för din kille. Han vet att han aldrig kan uppnå din "standard" så då skiter han i det. Hjälp honom att handla sånt som du vet att han gillar (du kanske kan köpa färdiga burgare, men av bra råvaror? Eller som jag, vilt eller annat kött som känns ok.). Se till att det finns enkel, men nyttig och bra mat hemma som han kan värma eller slänga ihop fort.
    Tror hans aversion mest beror på lathet, det är ju fett mycket enklare att stoppa in en färdig måltid i mikron än att hacka skala koka förvälla steka blanda ja du vet.
    Han vill inte vara sämre än dig, därför gapar han om att hans helfabrikat skulle vara "nyttig".

Svar på tråden Nu blir jag arg på min sambo!