• Anonym (Melodifestivalen)

Bjöd på varm smörgåstårta till melodifestivalen och har nu hört vad ryktena säger :-(

I lördags hade jag över ett gäng vänner på lite melodifestivalsfirande. Jag bjöd på mat, vin och godis/chips mm. 
    Maten jag bjöd på var varm smörgåstårta vilket är hönökaka som man häller en röra gjord på créme fraiche, kyckling, bacon osv uppepå. Högst upp lägger man tomatskivor, ost och krydda.
    Jag kände att då vi ändå var runt 10 personer så skulle det gå snabbt och alla skulle bli mätta. Alla åt med god aptit av smörgåstårtan och salladen till. Alla verkade glada och nöjda.
    Men nu har jag fått höra av gemensamma vänner att tre av paren som var här snackar skit om den dåliga mat som bjöds på av mig. Att varma mackor är för småbarn, att en vuxen kvinna ska kunna bjuda på någonting bättre och lyxigare. Hur det är fel att bjuda in på melodifestivalfirande om det som bjuds på är sådan skit. 

Hur fel är det egentligen med varm smörgåstårta? Har jag begått ett så pass stort fel som bjöd på det?
    Jag förstår inte varför det snackas så mycket  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 14:39
    --------------------------------------------

Jag brukar till en tårta ha:

1 pkt hönökaka halvmånad
    1 frp créme fraiche 34%
    1/2 grillad och benad kyckling. Hacka ner köttet lite
    1 frp krispigt stekt bacon
    purjolök strimlad
    champinjoner färska, skivade
    Kryddor efter smak
    riven ost
    tomat

Stek champinjonerna i smör tills de har krympt ner, salta dem först då annars blir de sega
    Stek purjolöken mjuk i smör
    Knaperstek bacon och blanda champinjoner, bacon och purjolök. Häll i fraiche och kyckling. Salta (var försiktig då bacon är salt) och peppra efter smak.

Ha lite röra på ena halvmånen, lägg på en halvmåne och häll röra på den för att lägga på en till skiva. Ha ingen fyllning på översta skivan.
    Högst upp lägger du skivade tomater och strör på riven ost.
    Gratinera på 225 grader i 15-20 minuter.

• Svar på tråden Bjöd på varm smörgåstårta till melodifestivalen och har nu hört vad ryktena säger :-(
  • LeaveMeAlone
    Anonym (Konfunderad) skrev 2013-02-20 19:18:22 följande:
    Självklart är det omöjligt att säga exakt vilken nivå som får anses tilfredställande men man får väl sätta det i relation till vad de andra medverkande har gjort och sin egen förmåga. Är det nu så att TS varken visste eller kunde bättre så är det väl tråkigt men inte hela världen.

Om inte tycker jag h*n borde ha ansträngt sig lite mer.

Sedan så behöver man inte laga något exklusivt för ha "ansträngt" sig - att slänga ihop lite tapas eller baka lite bröd och göra tzatziki/aioli med något tillbehör går lika snabbt men andas åtminstone att man har försökt lite.

Jag äter gärna 3-4st Gorbys framför Mello och skulle jag svänga förbi någon kompis skulle det och öl göra mig lycklig. Men skulle jag gå på bjudning omän oseriös och få det skulle jag bli besviken.
    Men hur kan man bestämma om någon annan har ansträngt sig eller ej? Det här var ju ändå något hon ställt sig och tillagat, eller hur? Hon slängde inte fram en limpa och ett paket mjukost och sa varsågoda förse er själva!

Kan iof inte riktigt sätta mig in i hur man blir besviken på något man blir bjuden på oavsett. För mig är det otacksamt. Tycker TS tanke var bra, att hon fokuserade på att de skulle umgås och ha trevligt, istället för att hon skulle lägga en sådan nivå på maten att hon mest skulle springa mellan kök och gästerna. Att man blir besviken innebär ju att man bildat sig någon typ av förhoppning på att det ska vara på ett visst sätt, och varför antar man att det som man själv vill ha är det som är rätt och det andra fel? Det enda TS utlovat är ju att bjuda på mat. Besvikelse i sådana sammanhang är i mina ögon barnsligt! 
  • Freksta

Själv är jag bara glad att slippa laga mat och tycker det lät jättegott. Om jag hade bjudit på en 800krs rätt och min vän på en 200krs rätt så skulle inte jag bry mig, så länge det smakar gott, man blir mätt och sällskapet är trevligt så är jag nöjd Glad

• Anonym (Konfunderad)
    CMM skrev 2013-02-20 19:41:16 följande:
    Anonym (konfunderad) verkar vara rätt jobbig och otacksam att ha som vän.
    Sedan när blir man otacksam och jobbig för att man anstränger sig för sina vänners skull?

Snarare är man väl otacksam och jobbig om man inte gör det.
  • Assbutt
    Anonym (Konfunderad) skrev 2013-02-20 19:53:33 följande:
    Sedan när blir man otacksam och jobbig för att man anstränger sig för sina vänners skull?

Snarare är man väl otacksam och jobbig om man inte gör det.
    På vilket sätt ansträngde inte ts sig?

• Anonym
    Anonym (Melodifestivalen) skrev 2013-02-20 12:35:10 följande:
    Första bjudningen var det minipaj med räkor till förrätt och sedan fläskfilé och potatisgratäng och sås till huvudrätt.
    Jämför man detta med det du bjöd på så är det självklart skillnad. Du borde ha tagit lite lärdom av vad de bjöd på.
  • Anonym (Konfunderad)
    Assbutt skrev 2013-02-20 19:54:56 följande:
    På vilket sätt ansträngde inte ts sig?

Påståendet jag replikerade mot var riktat till mig inte TS.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 20:00:12 följande:
    Jämför man detta med det du bjöd på så är det självklart skillnad. Du borde ha tagit lite lärdom av vad de bjöd på.
    Sedan när är fläskfilé så mycket flottare än varm smörgåstårta. Låter ungefär same-same för mig. 
  • Anonym (Melodifestivalen)
    Anonym skrev 2013-02-20 20:00:12 följande:

Jag hade ingen aning om att man alltid måste ligga på samma nivå eller högre när man bjuder in vänner på middag.
  • Eve cool

Om det är bra vänner så klagar man inte. Mäter man vänskap efter mat. Ne det gör man inte. Låter som ytliga och baktalande.

• Emeli
    Sykepleie skrev 2013-02-20 16:53:44 följande:
    Assbutt: Vart är hönebröd felstavat? Skillnaden mellan varma mackor (varm smörgåstårta) mot kall (vanlig) smörgåstårta är att varma är varm och den kalla är kall. Sedan av döma av receptet så skiljer sig innehållet mellan de båda åt.
    Brödet heter HÖNÖKAKA. Receptet kommer ursprungligen från Hönö. De har ingenting med höns att göra. Skrattande Hönökakor är platta, mjuka, ljusa brödkakor som tyvärr är lite för söta i min smak, men väldigt många gillar dem. För övrigt heter det VAR är "hönebröd" felstavat, inte VART. Det är skillnad på befintlighet och riktning.
Svar på tråden Bjöd på varm smörgåstårta till melodifestivalen och har nu hört vad ryktena säger :-(