• Stina1982

Hyperemesis

Hej! Jag har åxå hyperemesis. Har varit sjukskriven i 3 veckor och fick nu 2 veckor till av läkaren och sedan bör jag vara frisk säger han. Jag är nu i vecka 13. Har fått väldig bra hjälp av min BM! Hon är den enda inom vården som riktigt har förstått mig. Hon försöker hålla koll på min vikt och ketoner, vilket läkarna struntat i helt. Läkarna bara ler, säger att det är helt normalt att spy och att det går över. Jag har inte fått komma in på dropp för ketonerna har hållit sig hyfsat låga. Dock flagnar huden i ansiktet och jag går ner i vikt så jag känner ju att jag är torr. Vissa dagar ligger jag bara i fosterställning och klunkar i mig resorb vätskeersättning. Jag är säker på att det är den som räddar mig och vätskar upp mig och den lyckas jag alltid behålla trots att jag inte kan dricka vanligt vatten! Ett tips till er andra som inte klarar vanligt vatten!

• Stina1982

Tack Arwen 77! Jag har aldrig testat åka in akut, är för svag för att vara uppe på benen. Dock sa min läkare att det inte var nödvändigt. Jag kanske får försöka ta mig iväg ändå om det inte blir bättre. Idag har jag spytt hela dagen. Detta är andra barnet för mig, har en treårig kille. Det värsta är att jag inte kan ta hand om honom alls. Sambon gör allt. Vad jag förstått av tråden så har du också en liten hemma? Hur går det för dig?

• Stina1982

Hej på er! Hoppa ni mår ok idag! Jag har fått komma hem igen efter att ha varit inlagd med dropp ett par dygn! Det var så skönt för det bröt verkligen min onda cirkel jag kom in i i helgen då jag kräktes fler ggr i timmen. Nu mår jag illa men har inte spytt på över 2 dygn, hurra!! Det bästa var att jag fick lactulos för magen utskrivet, så nu kan jag äntligen sköta magen och mår lite bättre pga det!

• Stina1982

Arwen77- Jag tillhör västra Götaland, Gbg, och jag fick verkligen bra vård tycker jag. Jag kommer aldrig mer tveka att åka in akut om jag blir så dålig igen. Hur går det för dig?

• Stina1982

Huh... Läser vad ni skriver tjejer och blir mörkrädd när jag tänker på hur mycket vi kvinnor måste utstå. Jag kan lova att både vården av gravida samt förlossningsvården varit mycket mer utvecklad och forskad på om det var MÄNNEN som födde barn. Men vi ska minsann bara stå ut med allt. Jag är trött på att bli placerad i ett fack bara för att jag är gravid. Om jag har spytt i 8 veckor borde sjukvårdsrådgivningen förstå att jag är SJUK och behöver hjälp. Men eftersom jag är gravid så ses ju detta som helt normalt och jag rekommenderas att äta gurka för det är det ju såååå mycket vatten i. Jo, tjena. Vad hade hänt om en MAN kommit in på vårdcentralen etc för att han spytt i veckor? Naturligtvis blir han inlagd direkt! Ursäkta om jag är bitter, men som skattebetalare kräver jag riktig vård när jag behöver!! När jag väl hamnade på akuten fick jag förstås det, men vägen dit var lång! Nu till min fråga: Vet någon om man måste ha mycket ketoner för att få dropp? Jag har varit hemma från sjukhuset i snart 2 dygn och vistas allt som oftast med huvet i toan. Blir man hemskickad om man inte hunnit spy sig riktigt skrynkeltorr än? Kämpa på tjejer! Vi är fan bäst!

• Stina1982

Hej! Det är sådär med mig. Jag spyr en del men får ändå i mig lite fil och kex emellanåt. Kan man leva på det? Hur mår du Arwen77? Blir det nåt bättre?

• Stina1982

Jag hade gått ner 1 kg sist jag vägde mig. HB var tydligen i överkant sa BM och att det kunde bli så när man var lite uttorkad...

• Stina1982

Jag har inte nästa besök förrän början av juni tror jag. Jag avvaktar med att åka in igen, har lyckats få i mig både fil och kräm nu, så det känns som om jag lyckats vätska upp mig lite. Hur går det för dig? Har kräkningarna avtagit?

• Stina1982

Härligt tjejer! Hoppas det har vänt för er nu! Det borde ju vara dax! Vilka veckor är ni i? Jag är i vecka 14.

• Stina1982

Tack gode Gud för havregrynsgröt!! :) Fick i mig en halv portion i morse. Luktar typ inget och smakar inget! Man får va glad för det lilla!

Svar på tråden Hyperemesis