• Newbie84

Hyperemesis

Hej alla, Lider verkligen med er alla, då jag varit sjukskriven i 3 veckor so far mot illamåendet och kräkningarna. Var på gynakuten igår där mina värden låg på gränsen till akut. Det jobbiga är att det är så många som inte förstår hur jobbigt detta är är i vecka 9+5 och hoppas att det går över. Kräks när jag äter eller dricker, vaknar på natten av att jag måste spy magsaft eller galla. Äter nu 8 legrigan comp och 3st primperan och jag hoppas att det blir lite bättre. har ingen matlust alls och mår illa bara av tanken på mat. mIbland vågar jag knappt äta för att det är så jobbigt att spy. Eftersom tillståndet är som det är så har jag berättat på jobbet för min chef och våra föräldrar samt de närmsta vännerna i och med att jag inte orkar ses. Det är min första graviditet som var oplanerad men välkommen och det känns som att jag ALDRIG mer vill gå igenom detta igen, så om allt går som det ska blir det nog inga syskon känns det som nu. Det som känns mest tråkigt är att jag inte gläds åt graviditeten och att de som vet om den tycker att det är märkligt och att jag bara ligger i sängen när det är sol och fint ute...

• Newbie84

Arwen: väntar mitt första barn, hoppas att det känns bättre snart. Fröken honung: instämmer i att du bör byta barnmorska!!! Min dos innan gynakuten var max 3 legrigan comp/dag och tar nu 8st. Jag har fått hjälp på VC med min sjukskrivning och medicinering tidigare och har världens gulligaste läkare där.

• Newbie84

Arwen; mina värden var 2+ på en 3gradig skala för akut, så behövde inte bli inlagd. Känns något bättre med den ökade dosen så jag lyckas behålla lite vätska. De sa inget om värdena i sig. Läkaren var sjukt stressad då det kom in akuta grejer hela tiden, dvs folk i ambulans och blödande. De säger att det förhoppningsvis blir bättre runt v12-14 men att det kan vara så här hela grav. Om man har otur, vilket ofta resulterar i inläggning i ett senare skede. Hoppas så att det går över. Jag har inte så mkt huvudvärk längre. Kämpa på ni alla!

• Newbie84

Arwen: ja på ketoner, mår något bättre nu och klarar av att behålla vätska lite bättre. Suger på jordgubbsaftisbitar :) och försöka dricka nån klunk samt mat som är rinnande. Jag äter sånt som lätt kommer upp och inte ger så äcklig smak typ blåbär och nyponsoppa. Vitt rostat bröd utan något på, mjölk med mosade hallon, smoothies med banan vaniljyoghurt mjölk och några bär. Ett annat tips som funkat för mig hysat är barnmat på burk.

• Newbie84

Idag har varit ett stort bakslag då kräkningarna kommit tillbaka, känns som att jag ska spy upp inälvorna...börjar blöda näsblod varje gång jag kräks nu också. Hur mår ni andra?

• Newbie84

Knytet nr2: din stackare, beundrar dig för att du verkar vara vid gott mod och så positiv. Hoppas att jag blir det också och att detta går över snart! Heja dig :)

• Newbie84

Åh vad jag beundrar er alla som skaffar fler barn, själv står jag knappt ut och jag tänker mkt på att ta bort det fast jag ju inte vill. Ska träffa en läkare på mvc på måndag och se om jag kan få prova någon annan medicin då jag får maxdos på primperan och lergigan comp... Eftersom jag inte har barn sen tidigare vet jag inte vad jag har att se fram emot men jag hoppas att det känns värt då jag lever i total osocialt liv just nu pga detta :( Ni som fött försvann illamåendet direkt efter?

• Newbie84

Som en sol: vad bra du beskriver din berättelse fick det att kännas lite bättre då jag vet att det finns fler som inte klarar att sova med sin man träffa människor och som kräks av minsta och mår konstant illa. Har också förstört byxor av primperan, vet du om det hår bort med ta bort spray eller så? Arwen: enligt min läkare och FASS kan man ta 8 lergigan comp/ dag och 3st primperan suppar. Kämpa på alla!

• Newbie84

Jag hoppas att få träffa en läkare på måndag med kunskap och erfarenhet, säger någon till mig igen att äta kex på morgonen och småtärna hela tiden så spyr jag på den... Tror de inte att man provat allt som går... Ibland vågar jag inte försöka äta för att det är så jobbigt att spy. Det värsta är andra som inte förstår hur jobbigt det är och att det inte går att bita ihop och just deal with it... Tur är att min sambo är bäst i världen som gör allt och lever på kall luktfri mat hemma då jag inte klarar matos. Någon som vet nån annan medicin än lergigan och primperan? Ska prova med Yes tack för tipset! Nu är det förvisso bara mjukisbyxor men endå...

Svar på tråden Hyperemesis