• newstart

Gallblåseoperation i morgon.... nervös...

Hej, jag har lite funderingar.
    Jag skall operera bort galblåsan efter en längre tids problem  med svåra gallstensanfall och med en akut pancreatit som följd i julas i morgon och är lite nervös som man väl kan vara inför en op.
    jag skulle eg kommit till avd och sovit där idag, men det har nu ändrats så jag skall komma till avd i morgon bitti.
    Jag skall då göra dubbelduschen med Descutan hemma ikväll och imorgon innan jag åker till sjukhuset och undrar om jag skall tvätta håret  vid båda tillfällena eller räcker det ikväll?

Jag är också rädd hur jag skall må efteråt. Jag är närmast kräkfobiker så den delen skrämmer mig löjligt nog mer än själva ingreppet...
    Ni som genomgått en galloperation får gärna delge mig era erfarenheter, goda som dåliga, vad kan jag vänta mig osv.

• Svar på tråden Gallblåseoperation i morgon.... nervös...
  • Nockan

Tvätta håret med tvålen även imorgon bitti. Lika bra så du inte behöver bekymra dig om bakterier. Själv behövde jag bara tvätta mig på morgonen dagen då operationen skedde men det kanske är olika hos olika län?

Om du inte träffat narkosläkaren innan utan gör det imorgon innan operation så kan du nämna att du är rädd för att kräkas. Du kan då få medicinering som ska förhindra att du kräks efteråt, i alla fall minimera risken. (har jag fått de gånger jag opererats).

Du kan nog känna ganska frånvarande direkt efter uppvak, snurrig, lite lätt illamående och kanske stel/ öm.
    Du kan bli "tvingad" att gå och kissa första gången du vaknar upp (detta hände när jag tagit bort just gallblåsan, aldrig varit med om tidigare men då var detta ett nytt sjukhus för mig.) 

Du får sedan lägga dig igen och du kommer sova, vakna upp, sova om vart annat i ett par timmar kanske. Sköterskorna tittar till dig och ger dig smärtlindring vid behov och hjälper dig även på toa första gångerna. (Jag lyckades tima in mensen lagom till min operation, mindre kul..)

Det tar ett par timmar men så plötsligt vaknar du upp och märker att huvudet inte känns lika tungt och fullt av bomull längre. Här ifrån brukar det bli bättre. Om du kan och känner för det är det bra att be om något att dricka samt äta. Då blir du pigg mycket snabbare och orken samt kroppen kommer igång. 

Du kan vara lite öm och stel första dagarna efter operation, du får med dig viss smärtlindring som är bra att ta regelbundet första dagarna/ veckan. 
    Att röra på sig är viktigt, Både för att tarmarna ska komma igång samt läkningen av såret/ såren.

Det är ett år sedan min operation och jag minns det som att det gick ganska snabbt att återhämta sig ändå. Sedan är vi ju alla olika. 
    Att man mår pyton när man vaknar är dock mer regel än undantag. Det försvinner dock ganska snabbt.

Ta med ett  par varma sockar eller likande, mjukisbrallor och en skön tröja är bra också. Inget som sitter åt. Jag frös som satan om fötterna första gångerna jag opererats men kom sedan ihåg att alltid packa ner ett par raggsockor Sjukhuset strumpor är visserligen jävligt sköna men man känner sig inte direkt vrålsnygg i dem

Lycka till imorgon! Och kom ihåg, att bara för att min upplevelse är den här, så kan det vara en annan för dig.. Men oftast är obehaget snabbt övergående.

People change. Memories don't
  • Annika 78

Va bra Nockan hade skrivit!

Jag opererade bort gallblåsan för ganska precis ett år sedan och vill säga till dig att jat tyckte återhämtningen gick mycket bättre och smidigare än vad jag kunnat föreställa mig. :) Visst gjorde det ont i såren men för varje morgon märkte jag en stor skillnad motför kvällen innan.

Och att slippa den onda gallan kändes var helt underbart! Tänk att inte ha ont och inte behöver vara rädd för nya anfall!

Passa på och vila direkt efter operationen på uppvaket.. ta det bara lugnt och slappna av där. :)

Håll en kudde mot såren om du tycker det är besvärligt att ta dig upp ur sängen och gå, jag tycker det känns bättre med stödet av kudden.

Men som sagt, återhämtningen gick så snabbt för mig, hoppas du upplever det likadant. :)

Tänker på dig imorgon! Skriv gärna här sen så vi får veta hur det gick. :) 

• newstart

Tack snälla för ditt svar:)
    Hur har du mått sedan när du läkt?
    Har du kunnat äta maten som inte fungerade innan?
    Har förstått att en del får bestående diareer mm.
    Antar att allt är individuellt hur det blir sedan, men om så bara  smärtorna skulle minska så skulle jag vara nöjd med bara det...

• newstart

Tack du med Annika 78:)
    Var ni väldigt oroliga innan? Jag har nästan dödsångest och blir gråtfärdig.
     Jag vet att jag skall få lugnade innan och så , men det är väl just  alla tankar innan man kommer dit som är så jobbiga nu...
    Jag låg ju på sjukhus med gallstensanfall + pankreatit en vecka över nyår med enbart dropp i 6 dagar,och
    den smärtan, innan jag fick rätt smärtstilande som hjälpte, den var nog det vidrigaste jag upplevt, någonsin. Inte ens förlossningssmärtan var värre....

• Nockan
    newstart skrev 2013-02-20 17:11:17 följande:
    Tack snälla för ditt svar:)
    Hur har du mått sedan när du läkt?
    Har du kunnat äta maten som inte fungerade innan?
    Har förstått att en del får bestående diareer mm.
    Antar att allt är individuellt hur det blir sedan, men om så bara  smärtorna skulle minska så skulle jag vara nöjd med bara det...
    Jag har mått finemang! Käkat både äpplen, ägg och broccoli! Jag överdriver dock inte konsumtionen då det fortfarande kan bli problem, men innan kunde jag inte äta det alls... Och just äpplen älskar jag!

Det enda jag märkt är att ett av ärren efter såren kliar..  Ska ta upp det med vc någon dag om det går att göra något åt, men det är den enda "komplikation" jag någonsin haft efter en operation så jag är nöjd.

Jag har dock inte haft några som helst känningar efteråt och mår mycket bra  
  • Nockan
    newstart skrev 2013-02-20 17:17:43 följande:
    Tack du med Annika 78:)
    Var ni väldigt oroliga innan? Jag har nästan dödsångest och blir gråtfärdig.
     Jag vet att jag skall få lugnade innan och så , men det är väl just  alla tankar innan man kommer dit som är så jobbiga nu...
    Jag låg ju på sjukhus med gallstensanfall + pankreatit en vecka över nyår med enbart dropp i 6 dagar,och
    den smärtan, innan jag fick rätt smärtstilande som hjälpte, den var nog det vidrigaste jag upplevt, någonsin. Inte ens förlossningssmärtan var värre....
    Jo, lite orolig var jag, det har jag varit var gång jag opererats men i.o.m att jag gjort det ett antal gånger så har det blivit "lättare" med tiden..
    Läkarna och sköterskorna är så snälla och omtänksamma att man lugnar ner sig lite innan. Visst är det läskigt men samtidigt känns det som att du sluter ögonen i 30 sekunder och sedan tittar upp igen.. Själva sövningen brukar vara den lättaste biten ( för mig ) jag räknar bakåt från hundra och det längsta jag kommit någon gång är nog 97
    Det snurrar till lite men är inte obehagligt.

Försök att bara sitta ner och andas. Tänk dig att snart är du av med all denna jobbiga smärta och kan börja leva livet igen.. 
    Försök att lyssna på musik som du vet gör dig lugn.
    Har du någon anhörig som följer med dig? Det känns alltid lite tryggare att ha någon man står nära som kramar om en precis innan.  
  • Annika 78

Jag var lite orolig men mer lättad att äntligen bli opererad.. Själva tanken på att bli sövd känns läskigt men det är det inte tycker jag. En av narkossköterskorna sa till mig precis innan att "så övervakad som du är under operationen kommer du aldrig mer att vara". Dom har koll på en under hela operationen. :)

Jag kan äta allt utan att känna av något. Mår så jättebra nu då gallblåsan är borta. Känner mig piggare och vågar göra mycket mer utan att oroa mig för anfall hela tiden.

• ex ungue leonem

Man kan fortf få kramp i gallgångarna fast gallblåsan är borta

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • newstart

Så bra att ni båda har mått såpass bra efteråt:)
    Nu har jag ätit för sista gången innan op, och sen får  man inte dricka innan 24, Op är 8.30 imorgon.
    Skall försöka att fokusera och andas lugnt....
    Just det; när kunde ni åka hem från sjukhuset? Samma dag eller fler dagar  efter?

ex ungue leonem skrev 2013-02-20 18:31:53 följande:
    Man kan fortf få kramp i gallgångarna fast gallblåsan är borta
    Jo, jag har också hört det, och det är ju inte trevligt....

Tack så jättemycket för era svar iallafall.
    Känns lite bättre faktiskt,och jag kommer att uppdatera om hur det gått!
    Kram!
  • Nockan
    newstart skrev 2013-02-20 19:24:59 följande:
    Så bra att ni båda har mått såpass bra efteråt:)
    Nu har jag ätit för sista gången innan op, och sen får  man inte dricka innan 24, Op är 8.30 imorgon.
    Skall försöka att fokusera och andas lugnt....
    Just det; när kunde ni åka hem från sjukhuset? Samma dag eller fler dagar  efter?

Jo, jag har också hört det, och det är ju inte trevligt....

Tack så jättemycket för era svar iallafall.
    Känns lite bättre faktiskt,och jag kommer att uppdatera om hur det gått!
    Kram!
    Jag kunde åka hem redan dagen efter om jag inte minns fel.. Jag tror att du blir kvar minst en natt i alla fall så att de ser att allt kommer igång som det ska med tarmar, blåsa och smärtlindring.. Sen är det ju beroende på hur dåsig du är efter narkos och liknande.

Det kommer gå bra ska du se

Skriv när du piggat på dig och lycka till imorgon!

Svar på tråden Gallblåseoperation i morgon.... nervös...