• newstart

Gallblåseoperation i morgon.... nervös...

Hej, jag har lite funderingar.
    Jag skall operera bort galblåsan efter en längre tids problem  med svåra gallstensanfall och med en akut pancreatit som följd i julas i morgon och är lite nervös som man väl kan vara inför en op.
    jag skulle eg kommit till avd och sovit där idag, men det har nu ändrats så jag skall komma till avd i morgon bitti.
    Jag skall då göra dubbelduschen med Descutan hemma ikväll och imorgon innan jag åker till sjukhuset och undrar om jag skall tvätta håret  vid båda tillfällena eller räcker det ikväll?

Jag är också rädd hur jag skall må efteråt. Jag är närmast kräkfobiker så den delen skrämmer mig löjligt nog mer än själva ingreppet...
    Ni som genomgått en galloperation får gärna delge mig era erfarenheter, goda som dåliga, vad kan jag vänta mig osv.

• Svar på tråden Gallblåseoperation i morgon.... nervös...
  • Nockan
    newstart skrev 2013-02-23 17:00:18 följande:
    Hej!
    Vill börja med att säga att jag är rent chockad och skakad  över vilka fruktansvärda upplevelser några av er haft.
    Sånt man inte tror ens kan hända...:(
    Min operation då....
    Allt löpte på enligt planen.
    Jag var väldigt orolig innan, men så fort jag kom in i opsalen så blev jag lugn för personalen där var fantastisk.
    Op tog 90 min. Inget illamående eller kräkning efteråt. Blev  väldigt väl smärtlindrad.

Hade och har rejält ont i högersidan, känns som där sitter ett klot eller nåt , nåt slags tryck som gör ont så jag nästan tappar andan?? samt i navelsåret, känns ju som tarmar och allt skall trilla ut om jag inte håller kudden emot.. men har fått komma hem i dag vilket var skönt för det hade börjat härja magsjuka på avdelningen och det är inget jag direkt längtar efter att få i nuläget....
    Nu sitter jag i soffan och tar det lugnt, Trött ...
    Stort tack till alla som ville delge sina erfarenheter!
    Kram!
    Så skönt att det gått bra!

Jo man kan känna sig en aningens mörbultad och uppblåst efter. Var det titthål? De sprutar ju in gas för att spänna ut buken under operation så det kan vara det du känner. Tar några dagar innan det försvinner ur kroppen, sen är det ju ett organ som avlägsnats så det kan ju kännas lite..

Du kommer må mycket bättre om ett par dagar! Håll bara koll så du inte får feber. 

Krya på dig och ta det lugnt!{#emotions_dlg.flower} 
    I'll be here patiently waiting. To see what you find.
  • Lindsey Egot the only one

Va skönt att du tycker det har gått bra.
    Nu kommer ju gallan komma direkt ut i tarmkanalen än innan och det kan ge IBS och diarre men det är inte ett måste. Endel kan inte äta stekt fet mat och mat som är grön, avocado, sallad, gurka, paprika osv. Men man lär sig allt eftersom eller så struntar man i det och tar diarrén och magknipet.

• newstart
    Nockan skrev 2013-02-23 17:07:59 följande:
    Så skönt att det gått bra!

Jo man kan känna sig en aningens mörbultad och uppblåst efter. Var det titthål? De sprutar ju in gas för att spänna ut buken under operation så det kan vara det du känner. Tar några dagar innan det försvinner ur kroppen, sen är det ju ett organ som avlägsnats så det kan ju kännas lite..

Du kommer må mycket bättre om ett par dagar! Håll bara koll så du inte får feber. 

Krya på dig och ta det lugnt!{#emotions_dlg.flower} 
    tack, ja det var titthål. Det där med gasen var det ingen som nämnde men jag hade läst om det som hastigast  så jag förstod därför varför jag fick så galet ont i högra axeln..
    LindaEfraim skrev 2013-02-23 18:19:59 följande:
    Va skönt att du tycker det har gått bra.
    Nu kommer ju gallan komma direkt ut i tarmkanalen än innan och det kan ge IBS och diarre men det är inte ett måste. Endel kan inte äta stekt fet mat och mat som är grön, avocado, sallad, gurka, paprika osv. Men man lär sig allt eftersom eller så struntar man i det och tar diarrén och magknipet.
    ja det här med maten....Känns som man skulle behöva hjälp för sedan jul har jag levt på nyponsoppa och risgrynsgröt, allt annat gav diareer...
    Jag förstår ju nu varför jag blivit illamående under flera år av  tex ägg och broccoli.
    Trodde först att jag kanske förätit mig på det men så var det ju inte...
    Magen är bra svullen nu... mer än tidigare dagar men det kanske är naturligt..?

• sophiie

En tråd för lilla mig. Tog mig i kragen och åkte in till akuten pga mina magsmärtor. Gallsten så klart, remiss för operation iväg skickad till Sophiahemmet i Sthlm.
    Mitt dilemma är min son på snart 4 veckor, vill opereras nu men det går inte riktigt pga amningen. Kan inte se mig själv pumpa brösten på sjukhuset. Komiskt ;)

Ts,Härligt att din operation gick bra!

• Nockan
    newstart skrev 2013-02-23 18:49:29 följande:
    tack, ja det var titthål. Det där med gasen var det ingen som nämnde men jag hade läst om det som hastigast  så jag förstod därför varför jag fick så galet ont i högra axeln..

ja det här med maten....Känns som man skulle behöva hjälp för sedan jul har jag levt på nyponsoppa och risgrynsgröt, allt annat gav diareer...
    Jag förstår ju nu varför jag blivit illamående under flera år av  tex ägg och broccoli.
    Trodde först att jag kanske förätit mig på det men så var det ju inte...
    Magen är bra svullen nu... mer än tidigare dagar men det kanske är naturligt..?

Jag hade sjukt ont i bägge axlarna efteråt. Ett tag var det det som gjorde mest ont..Obestämd

Du får testa dig fram, helt enkelt.. Jag kunde börja äta äpplen, ägg och broccoli igen.. Kunde inte det innan. 

Kan bli så i.o.m att du varit uppe och rört på dig också.. Eller så upplever du det bara så..

Har du kunnat gå på toa? Alltså göra no:2? Har man inte gjort det på ett tag så kan magen svullna lite extra.. Därför det är bra att vara uppe och röra på sig så mycket som möjligt och få i sig mycket vätska så tarmarna kommer igång.. 
    I'll be here patiently waiting. To see what you find.

Sophiie

Min son var 3 veckor gamla. Vi fick ner en pump från BB men jag fick slänga mjölken pga morfinet jag tog efteråt. Hade tänkt fortsätta amma sedan när jag kom hem men pga att jag fått kronisk värk och tvingades till skyhög dos av morfin. Men mitt fall är extremt. Mitt råd är att vänta tills ditt barn är iaf 6 månader och du inte är nyförlöst. De får nämligen trycka in extra gas i magen eftersom magen varit uttänjd efter graviditeten.

• Annika 78
    sophiie skrev 2013-02-23 19:15:10 följande:
    En tråd för lilla mig. Tog mig i kragen och åkte in till akuten pga mina magsmärtor. Gallsten så klart, remiss för operation iväg skickad till Sophiahemmet i Sthlm.
    Mitt dilemma är min son på snart 4 veckor, vill opereras nu men det går inte riktigt pga amningen. Kan inte se mig själv pumpa brösten på sjukhuset. Komiskt ;)

Jag skrev inte tidigare att när jag opererade gallblåsan hade jag en liten bebis på sex veckor! Hon var med mig på sjukhuset hela tiden. Kvällen/natten innan operationen när jag var inlagd var det bara hon och jag där men på morgonen på operationsdagen kom pappan och hade hand om henne då jag opererades. Han stannade sedan på sjukhuset för att ta hand om henne och mig en natt till. Vi fick åka hem dagen efter operationen.

Jag ammade henne in i det sista inför operationen (fram till 9.30 tror jag det var) sedan fick hon ersättning under op/uppvak. Sen pumpade jag ur en gång och slängde mjölken. På kvällen ammade jag henne igen. Vi fick förresten låna en sån där babysäng från BB under tiden vi var där. Lite krångligt var det när jag ammade och sköterskorna kom in för att ta prover och sånt, de fick vänta flera gånger tills hon var mätt. :)

Det var lite besvärligt att amma direkt efter op för det var besvärligt att sitta och gjorde lite ont i såren då hon skulle ligga mot dem. Men det gick bra ändå.

Hade också glömt bort att det gjorde ont i axlarna efter gasen! Gjorde skitont då man tog ett djupt andetag eller sträckte på sig, typ. Men det går också över efter några dagar.  

Annika

Om man inte tvingas ta morfin efteråt kan man amma.

• Annika 78
    LindaEfraim skrev 2013-02-23 19:40:16 följande:
    Annika

Om man inte tvingas ta morfin efteråt kan man amma.
    Nä jag behövde inte ta något starkare än alvedon efteråt så det gick bra att amma.
  • newstart
    Nockan skrev 2013-02-23 19:19:25 följande:
    Jag hade sjukt ont i bägge axlarna efteråt. Ett tag var det det som gjorde mest ont..Obestämd

Du får testa dig fram, helt enkelt.. Jag kunde börja äta äpplen, ägg och broccoli igen.. Kunde inte det innan. 

Kan bli så i.o.m att du varit uppe och rört på dig också.. Eller så upplever du det bara så..

Har du kunnat gå på toa? Alltså göra no:2? Har man inte gjort det på ett tag så kan magen svullna lite extra.. Därför det är bra att vara uppe och röra på sig så mycket som möjligt och få i sig mycket vätska så tarmarna kommer igång.. 
    jo, jag fick allt gjort nr 2 innan jag åkte hem, inte var det trevligt, och inte för dem utanför  heller som tvingades höra på mitt  något ljudliga krystandeFlört...
    Alltså , jag ser gravid ut, men kan ju vara som du säger att jag rört mig mer idag...
    sophiie skrev 2013-02-23 19:15:10 följande:

Tack! Och hoppas verkligen att du kommer tillrätta med ditt snart  också!

Svar på tråden Gallblåseoperation i morgon.... nervös...