• Anonym (Dålig mamma?)

Orkar inte ta hand om barnen

Min man berättade för 2 månader sedan att han vill skiljas. Det tog ganska hårt på mig. Har mått väldigt dåligt de senaste månadera.

Vi bor fortfarande i samma hus. Vi bestämde redan från början att vi har ansvar för våra 2 barn vv. När det är ens vecka så har man alltså ansvar för hämtning/lämning, maten, städningen osv. Den andra är då "fri" att göra som den vill.

Problemet är nu att jag inte orkar detta mer. Jag har ångest mest hela tiden och känner inte att jag klarar av att ta hand om barnen på mina veckor. Jag bara gråter och är väldigt ledsen hela tiden. Jag går till psykolog, men det går väldigt sakta framåt.

Vad kan jag göra? Kan jag be/kräva honom ta mer ansvar? Kan/får jag bara sticka och lämna allt tills jag mår bättre? Är jag en hemsk mamma som inte ens kan ta hand om barnen vv?

Hur gjorde ni när ni mått dåligt?
    Behöver alla tips och råd jag kan få för såhär kan jag inte leva!

• Svar på tråden Orkar inte ta hand om barnen
  • Harmagedon

Du kan väl börja med att fråga barnens far om han kan ta ett större ansvar för barnen?

• Notperfect

Det skulle kanske vara sunt för dig att flytta ifrån din exman och därmed bearbeta att det är slut mellan er. Du kommer inte att kunna gå vidare så länge ni bor under samma tak.

• Anonym (Dålig mamma?)
    Harmagedon skrev 2013-02-20 20:39:58 följande:
    Du kan väl börja med att fråga barnens far om han kan ta ett större ansvar för barnen?

Det har jag gjort, hans svar var att då får jag inte vara hemma. För då får han 2 bördor istället för en. Så han ser mig och barnen som bördor

Han vet att jag mår dåligt av att tänka tanken på att inte få träffa barnen!
  • Anonym (Dålig mamma?)
    Notperfect skrev 2013-02-20 20:46:51 följande:
    Det skulle kanske vara sunt för dig att flytta ifrån din exman och därmed bearbeta att det är slut mellan er. Du kommer inte att kunna gå vidare så länge ni bor under samma tak.

Vi måste tyvärr bo ihop tills vi sålt.
  • Anonym (Dålig mamma?)

Snälla hjälp! Ge mig tips, få mig sluta tänka på att döden är den enda lösningen. Just nu känns det som att alla hade haft det bättre om jag inte fanns..

• Anonym
    Anonym (Dålig mamma?) skrev 2013-02-20 20:51:19 följande:

Det har jag gjort, hans svar var att då får jag inte vara hemma. För då får han 2 bördor istället för en. Så han ser mig och barnen som bördor
    Han vet att jag mår dåligt av att tänka tanken på att inte få träffa barnen!
    Det är väl ganska självklart att han inte vill ha dej hemma om han ska ta barnen även på din vecka? Försök hitta ett annat boende. Gå till psykolog, du låter deprimerad och kan behöva hjälp! Kan du bo hos någon vän/släkting en vecka?
  • elinaehn

Stå ut nu! Allt är så här tungt just nu men om en tid kommer saker börja hända o med tålamod kommer du se att det här ligger allt mer bakom dig.

• Anonym

Varför måste ni bo ihop till huset är sålt? Beroende på vart ni bor kan det ju ta lång tid. Jag och mitt x separerade för 2 ÅR sedan, och huset är fortfarande inte sålt!! Han bor kvar och jag fick hitta annat. Visst, ekonomiskt tungt men det funkar ju inte att bo ihop när man separerat!

• Barbamamah
    Anonym (Dålig mamma?) skrev 2013-02-20 20:51:19 följande:
    Det har jag gjort, hans svar var att då får jag inte vara hemma. För då får han 2 bördor istället för en. Så han ser mig och barnen som bördor Han vet att jag mår dåligt av att tänka tanken på att inte få träffa barnen!

Skitsnack från hans sida. För det första har man ingen annan skyldighet gentemot sina barn än skyldigheten att försörja dem. Så om du inte orkar ta hand om barnen under "dina" veckor får du antingen be honom i första hand och socialtjänsten i andra hand att ta över. För det andra har han inte rätt att slänga ut dig från ert gemensamma hem. Oavsett om du tar hand om barnen eller inte.
Svar på tråden Orkar inte ta hand om barnen