• LyckligaLee

Ni som varit i Egypten över jul...

Har just bokat in hela familjen på dyr resa i Hurghada för att slippa julen och äntligen få ge barnen en riktig badsemester. Läser i efterhand att det är kallt i Egypten i december??? Vill väldigt gärna höra från er som rest dit under dec och hur ni haft det. Vi skall bo på Sunwing Waterworld Makadi Beach... Någon som varit där? Känns nervöst att punga ut med så mycket pengar och riskera att sitta och frysaRynkar på näsan...

• Svar på tråden Ni som varit i Egypten över jul...
  • OupaOupa

Min man är från Egypten och själv har jag varit i Egypten/Hurghada flertalet gånger men inte i december dock första veckan i januari.

Temperaturen dagtid ligger runt 22-26 grader, ofta blåser det lite kyliga vindar, tänk dig en normal svensk sommar. Det kan vissa dagar vara mulet men sällan jämntjockt som det är i Sverige. Havsvattnet är kallt, runt 18-20 grader. I december kan det regna men det är sällsynt. Om poolerna är uppvärmda varierar från hotell till hotell.

Kvällar och nätter är kyliga, ca 15 grader så långärmat och kofta är bra att packa mer.

Så, föreställ dig en helt normal svensk sommardag med sol och växlande molnighet och frisk vind så kommer du nära sanningen.

• LyckligaLee
    OupaOupa skrev 2013-02-21 16:29:54 följande:
    Min man är från Egypten och själv har jag varit i Egypten/Hurghada flertalet gånger men inte i december dock första veckan i januari.

Temperaturen dagtid ligger runt 22-26 grader, ofta blåser det lite kyliga vindar, tänk dig en normal svensk sommar. Det kan vissa dagar vara mulet men sällan jämntjockt som det är i Sverige. Havsvattnet är kallt, runt 18-20 grader. I december kan det regna men det är sällsynt. Om poolerna är uppvärmda varierar från hotell till hotell.

Kvällar och nätter är kyliga, ca 15 grader så långärmat och kofta är bra att packa mer.

Så, föreställ dig en helt normal svensk sommardag med sol och växlande molnighet och frisk vind så kommer du nära sanningen.
    Låter alldeles utmärkt. Tack för ditt svar!
  • Gladskit

Det enda jag har att tillägga är att nätterna kan vara väldigt mycket kallare än svensk sommar. Likaså vindarna. Vi har varit i Hurghada i december och det var inte alls särskilt varmt. Jag skulle säga svensk vår, för kylan efter natten satt i så att vi gick i fleecetröja långt inpå förmiddagen. De kalla vindarna gjorde också att det inte var särskilt mysigt att bada för så snart man stack huvudet ovanför vattenytan frös man och solen värmde inte så att man kunde ligga och soltorka heller.

Vi har även varit iväg vid andra tidpunkter och numera åker vi inte senare än oktober eller tidigare än i mars. Men hur man upplever vädret på plats beror ju väldigt mycket på vilka förväntningar man har. Räcker det med 20-21 grader så blir man säkert nöjd med sin vistelse!  

• EmmaHenke

Ving sa att flera pooler va uppvärmda men det va dom inte. Ving sa även att hela hotellet var klart och det va det inte.... Byggljud hela dagarna. Dom som jobbade på plats rekommenderade inte att åka i dec om man va ute efter sol och bad. Vi frös rejält på kvällarna.

• sol75

Vi har firat jul där o solade o snorklade i havet (med våtdräkt) hela dagarna. Var jättehärligt o havet gick att bada i, däremot var poolarna på vårt hotell iskalla så de var tomma (inte ert hotell). Solen går ner typ kl.15 o då blir det KALLT! Så packa varma tröjor till eftermiddagar o kvällar, men dagarna var jättesköna!

• MaaxMaax

Var där i dec för några år sedan. Badade i havet, dök, snorklade, inte alls kallt.

Veni Sancte Spiritus
  • Snartfrueriksson

Vi var där i januari förra året. Vi hade 20-25 grader. Men då sa en guide på en båtutflykt att de var deras kallaste "vinter". Antar då att dom brukar ha varmare :)

• Wittra

Vi åkte dit i mitten av november för 2 år sedan, åkte till Sharm-El-Sheik. Snittet dagtid låg på +27. En dag hade vi ännu varmare. Jag upplevde det varmt, riktigt. Att bada i havet var som att krypa ned i ett badkar med varmvatten ...tror inte ni behöver oroa er... 

Svar på tråden Ni som varit i Egypten över jul...